Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Skodzie Kodiaq - wyposażenie samochodu
PRODUKTY | Seetroen, czyli lek na chorobę lokomocyjn±
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Bardzo niebezpieczny czerwiec...
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna O¶wieceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "B±dĽmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie


Narażanie dziecka na utratę życia, część 3

31-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Od blisko czterech lat obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie na tylnym siedzeniu samochodu trzeciego dziecka bez fotelika ochronnego. Kolejne nasze testy udowadniają, że jest to skrajnie ryzykowne rozwiązanie dla najmłodszego pasażera.




BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe

Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym (Art. 39, ust. 3, ppkt. 3c) "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci".

W praktyce, co potwierdzają nasze testy, trudno jest znaleźć taki model samochodu, w którym dziecko 3-letnie i starsze zmieści się pomiędzy dwoma fotelika i prawidłowo zapnie się pasem bezpieczeństwa. Nawet jeśli to się uda, to ani wysokość kanapy, zagłówka i mocowanie pasa nie zapewni dziecku odpowiedniego podparcia i bezpieczeństwa. Taka sytuacja jest narażaniem dziecka na utratę zdrowia lub życia.

Nasze obawy budzą także same foteliki, których konstrukcje podczas wypadku mogą zmiażdżyć siedzące pośrodku dziecko.

Po pierwszej serii przykładów, poniżej prezentujemy nasze doświadczenia z 30 modelami samochodów - od segmentu B do E, od hatchbacków po vany. W kilku przypadkach bez przeszkód można zamontować trzy, a nawet pięć fotelików dla dzieci.

Wszystkie używane przez nas foteliki montowane są na kanapie za pomocą systemu Isofix. Wyznajemy zasadą, że skoro jest na wyposażeniu fabrycznym, dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa należy bezwzględnie z niego korzystać. W tym przypadku innych rozwiązań nie uznajemy.

Używane przez nas do testów foteliki dziecięce to:

• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Obecnie za przewożenie dziecka poza fotelikiem lub innym urządzeniem ochronnym grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Audi A4

Audi A4 V

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Citroen C3

Citroen C3 III

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Dacia Dokker

Dacia Dokker

- segment K, kombivan - bardzo szeroka kanapa, trzy pary mocowań Isofix, co prawda mieliśmy problem ze zmieszczeniem naszych testowych fotelików, ale w tym przypadku przepis o możliwości przewiezienia dziecka bez fotelika nie obowiązuje. Minusem tego modelu samochodu jest brak kurtyn powietrznych.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Dacia Dokker

Dacia Logan MCV II

- segment B, kombi - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | DS4 Crossback

DS4 Crossback

- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Fiat Tipo

Fiat Tipo

- segment C, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Ford Fiesta

Ford Fiesta VII

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Ford Galaxy

Ford Galaxy II

- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele bez mocowań Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Ford Kuga

Ford Kuga II

- segment C, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Ford S-Max

Ford S-Max II

- segment D, van - wersja pięcioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Honda HRV

Honda HR-V II

- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Honda Jazz

Honda Jazz IV

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Hyundai i30

Hyundai i30 III

- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Mazda CX-3

Mazda CX-3

- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Mercedes Klasa E

Mercedes Klasa E W213

- segment E, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Opel Astra

Opel Astra K

- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Opel Insignia

Opel Insignia A

- segment D, liftback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Renault Megane

Renault Megane IV

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Renault Scenic

Renault Scenic IV

- segment C, minivan - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Renault Talisman

Renault Talisman

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Skoda Octavia

Skoda Octavia III

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Skoda Yeti

Skoda Yeti

- segment B, crossover - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Suzuki Ignis


Suzuki Ignis II

- segment B, crossover - testowana przez nas wersja miała homologację 4-osobową, w salonach sprzedaży dostępne są także modele dla pięciu osób, niemniej i tak bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle

- segment C, hatchback - tylko homologacja 4-osoba, poza konkurencją.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Golf

Volkswagen Golf VII

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Passat


Volkswagen Passat VIII GTE

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan II

- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan II

- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volkswagen Touran

Volkswagen Touran II

- segment C, minivan - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).

BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dzieci na utrat? ?ycia | Foteliki samochodowe | Volvo XC60

Volvo XC60 I

- segment D, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

<
Polecamy
BEZPIECZE?STWO DZIECI | Nara?anie dziecka na utrat? ?ycia PRAWO | Wa?ne zmiany w taryfikatorze mandat?w karnych

Narażanie dziecka na utratę życia

Ważne zmiany w taryfikatorze mandatów karnych

Moje doświadczenia z fotelikami samochodowymi dla dzieci

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry