Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Przepisy | Projekty zmian

Narażanie dziecka na utratę życia
18-02-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Miesiąc temu do Sejmu wpłynął projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które obejmują m.in. poziom bezpieczeństwa dziecka w czasie podróży samochodem. Jedna z nich budzi w nas zdecydowany sprzeciw.



Podstawowym elementem testów samochodów prowadzonych przez naszą redakcję jest sprawdzenie wyposażenia wpływającego na komfort i bezpieczeństwo dziecka. W tym celu montujemy foteliki ze wszystkich grup wagowo-wiekowych. Od pewnego czasu ustawiamy także dwa foteliki na skrajnych miejscach kanapy (ich rozmieszczenie podyktowane jest mocowaniami typu Isofix). Dzięki temu w praktyczny sposób możemy ocenić ilość wolnego miejsca pomiędzy nimi.

Tymczasem projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 (pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy - przypis redakcji) i N1 (pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony - przypis redakcji), o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci".


Niestety, na podstawie testów naszych testów, na palcach jednej ręki możemy policzyć te modele, w których na kanapie znajdzie się miejsce dla trzeciej osoby (za co nie winimy producenta samochodu). Nawet przy założeniu, że będzie to dziecko w wieku 3 lat. Do tego dochodzi kwestia różnego sposobu montażu i zapinania pasa bezpieczeństwa. Nie trzeba też dużej wyobraźni do tego, co stanie się z dzieckiem siedzącym pomiędzy fotelikami podczas uderzenia w bok auta. Naszą batalię w tej sprawie zaczynamy od przeglądu wyników naszych testów.



Citroen Grand C4 Picasso. Dzięki trzem osobnym fotelom w II-rzędzie mamy pełnowymiarowy samochód dla 5 osób (+ 2 w składanych fotelach w bagażniku). Dzięki temu jest też odpowiednio dużo miejsca na zamontowanie jednocześnie 3 fotelików. Dodatkowo każdy z foteli ma regulację wzdłużną. Trzeba jednak brać pod uwagę, że w tym układzie, a także przy ustawieniu dwóch fotelików Isofix na skrajnych miejscach nie mamy dostępu do dodatkowych miejsc w bagażniku (nie mają one uchwytów Isofix).



Citroen C5 Tourer. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach fotelików z grupy 1 i 2/3, pomimo dużej szerokości C5 Tourer, zabrakło miejsca dla 5-osoby.



Citroen DS3. Ustawienie na kanapie dwóch fotelików pozbawia nas środkowego miejsca dla pasażera. W przypadku fotelików z grup I i II-III najlepiej wyjąć z kanapy zagłówki. Przestrzeń potrzeba na nogi dziecka wymaga przesunięcia do przodu foteli - w lepszej sytuacji jest pasażer, schowek kokpitu po jego stronie jest wklęsły.



Dacia Duster. Montowane na Isofix dwa foteliki (grupa 1 i 2-3) zabrały miejsce dla 5 pasażera - zresztą i tak fotelik zasłonił klamrę do wpięcia pasa bezpieczeństwa.



Dacia Lodgy. 3 pary mocowań Isofix pozwalają na jednoczesny montaż 3 tego typu fotelików. W teście zmieściliśmy obok siebie dwa modele z grupy I i... tylko tyle. Z uwagi na boczne elementy (system SICT) nie było miejsca na fotelik Romer KidFix. Niemniej zmieściłby się zwykły model KidFix, a przerwa pomiędzy fotelikami ułatwiłaby wpięcie w klamrę pasa bezpieczeństwa. Ale przy takim ustawieniu fotelików mamy utrudniony dostęp do III rzędu siedzeń.



Ford Fiesta. Po ustawieniu na skrajnych miejscach fotelików z grupy 1 i 2-3 Fiesta stała się samochodem 4 osobowym.



Ford Focus III kombi. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy (mocowania Isofix) dwóch dużych fotelików pozbawia nas miejsca dla piątego pasażera.



Ford Kuga.Ford Kuga to jeden z nielicznych testowanych przez nas modeli, w którym po zamontowaniu dwóch fotelików na kanapie, pomiędzy nimi, prawie zmieściła się dorosła osoba. Jej ruchy ograniczał system SICT w foteliku KidFix, w przypadku węższych fotelików byłoby OK.



Ford Tourneo Connect. To naprawdę rzadko się zdarza, aby po zamontowaniu na skrajnych miejscach fotelików zmieściła się na kanapie 3 osoba. Tourneo Connect ma 2137 mm szerokości.



Ford Transit Custom. Najczęściej minivany mogą poszczycić się tak obszernym miejscem z tyłu. Po zamontowaniu fotelików na skrajnych miejscach na środku pozostała pełnowymiarowe siedzenie dla osoby dorosłej.



Honda Civic IX hatchback. Wykorzystanie obu par mocowań Isofix pozbawia nas - co było do przewidzenia - środkowego miejsca kanapy.



Honda CR-V. Ustawienie dwóch fotelików na skrajnych miejscach kanapy zabiera miejsce dla 5 pasażera. Ale już ustawienie ich obok siebie... - o tym będzie w podsumowaniu testu.



Hyundai i10 II. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików wyklucza z pokładu 5 osobę. Zresztą fotelik po lewej stronie (na zdjęciu) są podstawą zasłania klamrę do wpięcia środkowego pasa bezpieczeństwa.



Hyundai ix35. Po zamontowaniu (na Isofix) na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików nie było już miejsca dla 5 pasażera.



Mazda 3 hatchback. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabiera miejsce dla 5 pasażera.



Mazda 3 sedan. Montaż dwóch fotelików Isofix zabiera miejsce przeznaczone dla 5 pasażera.



Mercedes Klasa C. Wpięcie w mocowania Isofix dwóch fotelików zabrało miejsce dla 5 pasażera.



Nissan LEAF facelifting 2012. Po zamontowaniu na Isofix fotelików z grupy 1 i 2-3 brakuje miejsca dla 5 pasażera.



Nissan X-Trail III 4x4. Montaż na skrajnych miejscach kanapy fotelików Isofix "zabiera" miejsca dla 5-pasażera (w rezerwie pozostają jeszcze dwa składane fotele w bagażniku).



Opel Insignia Country Tourer 4x4. Pomimo wyposażenia Opla Insigni w 3 pary uchwytów Isofix, na kanapie nie zmieściły się 3 testowane foteliki. Auto jest do tego za wąskie - udało się zapiąć obok siebie foteliki z grupy 0/0+ i 2-3.



Renault Clio Grandtour GT. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabiera miejsce dla piątej osoby.



Renault Koleos facelifting 2013. Po ustawieniu na skrajnych miejscach kanapy fotelików z grupy 1 i 2-3 nie ma miejsca dla piątego pasażera.



Renault Megane III facelifting 2013. Zamontowanie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix wyklucza podróż piątego pasażera.



SEAT Leon FR 5-drzwiowy. Zamontowanie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i grupa 2-3) wyklucza podróż 5 pasażera.



Skoda Octavia III kombi 4x4. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i 2-3) pozbawia nas miejsca dla 5 pasażera.



Skoda Rapid Spaceback. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i 2-3) zabrało miejsce dla 5 pasażera.



Suzuki S-Cross. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch dużych fotelików wyklucza podróż 5 osoby.



Suzuki SX4. Ustawienie dwóch fotelików na skrajach kanapy praktycznie pozbawia nas miejsca dla 5 osoby.



Suzuki Swift 5-drzwiowy. Po zamontowaniu dwóch fotelików na kanapie nie ma już miejsca dla 3 osoby.



Toyota Auris. Po ustawieniu na kanapie dwóch fotelików nie ma już miejsca dla 5 pasażera. W naszym przypadku w wykorzystaniu rozkładanego podłokietnika z miejscami na napoje (standard od wersji wyposażenia Premium) przeszkadzał system SICT fotelika KidFix.



Volkswagen Golf Variant. Pomimo, że kombi jest nieco szersze od hatchbacka, to po ustawieniu dwóch fotelików na skrajnych miejscach kanapy nie ma już miejsca dla piątego pasażera. Ochrona boczna fotelika SICT przeszkadza w rozłożeniu środkowego podłokietnika kanapy.



Volkswagen Sportsvan. Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix zabiera miejsce dla piątej osoby. Taki układ fotelików nie przeszkadza w funkcjonalności przesuwania obu części kanapy.



Volkswagen Tiguan 4Motion. Po ustawieniu na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabrakło miejsca dla piątego pasażera.



Volvo S60. Zamontowanie dwóch fotelików Isofix nie pozostawiło zbyt wiele miejsca na środkowym miejscu kanapy.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry