Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Wydawnictwa | Poradniki

O filozofii ekojazdy i dobrych praktykach
28-08-2015 | źródło: Tygodnik PRAWO DROGOWE @ NEWS nr 522

"Broszura opisuje konkretne manewry i zadania egzaminacyjne, dając wskazówki - pomocne do ich właściwego wykonania. Dodatkowo pomaga zrozumieć istotę i cel sprawdzanych przez egzaminatora elementów" - rozmowa z autorami publikacji "Eco-driving w szkoleniu, na egzaminie i w codziennej jeździe".



Od początku 2015 roku obowiązują zadania egzaminacyjne związane z ekojazdą. Jak zdający radzą sobie z nimi w praktyce?

Krzysztof Wójcik: Początki bywały trudne, ale każdy kolejny miesiąc przynosi znaczącą poprawę. Tylko w nielicznych przypadkach zauważyć można fundamentalny brak zrozumienia filozofii eko. W większości przypadków dostrzegamy starania osób egzaminowanych, by umiejętność jazdy energooszczędnej czy hamowania silnikiem - zademonstrować.

Czy brak umiejętności ekojazdy może mieć - Pana zdaniem - wpływ na końcowy wynik egzaminu?

Mariusz Sztal: Może, jednakże są to pojedyncze przypadki. Myślę, że dzieje się tak dlatego, iż egzaminatorzy dokonując ostatecznej oceny umiejętności kandydata, uwzględniają całokształt jego jazdy oraz wpływ ewentualnych nieprawidłowości na późniejszą samodzielną jazdę i bezpieczeństwo na drodze.

Po zmianach formy egzaminu teoretycznego w 2013 roku zauważalny był nagły spadek zdawalności teorii, ale i jednoczesny wzrost na praktyce. Czy zdawalność na poziomie 40 procent jest realnym odzwierciedleniem umiejętności zdających?

Krzysztof Wójcik: Moim zdaniem tak nie jest. Egzamin teoretyczny i praktyczny muszą ze sobą korelować. Same umiejętności prowadzenia pojazdu nie wystarczą, jeżeli nie ma wiedzy teoretycznej o przepisach czy bezpieczeństwie na drodze. W drugą stronę jest podobnie. Można być super przygotowanym teoretycznie, ale brak umiejętności kierowania przekreśli sukces.

Jak powiedział niegdyś pisarz Mark Twain - są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki. Coś w tym musi być. Statystycznie, cztery z dziesięciu osób zdają egzamin. Ale czy z tej statystyki wynika, ile razy ci co zdali podchodzili do egzaminu? - Nie. Kto jest dobrze przygotowany i niesparaliżowany stresem - zdaje egzamin od razu. Egzaminowani posiadający pewne braki - zdają wówczas, gdy uda im się je wyeliminować. Z reguły jest to drugie - trzecie podejście. Niestety "zaniżającymi statystykę" są osoby nieprzygotowane do jazdy, niepotrafiące podejmować decyzji na drodze, nieodporne na stres związany z prowadzeniem pojazdu - tym samym jeszcze niegotowe do samodzielnego kierowania autem.

Czy publikacja, której jest Pan współautorem ma szanse wpłynąć na lepsze przygotowanie do egzaminu kandydata na kierowcę?

Mariusz Sztal: Moim zdaniem - tak, ale ocena zależy przede wszystkim od Czytelników. W "Eco drivingu" staraliśmy się rozwiać wątpliwości zdających, związane ze sposobem wykonania zadań egzaminacyjnych. Wskazaliśmy rzeczywiste elementy, na które egzaminator zwraca uwagę podczas oceny konkretnego manewru. Podaliśmy przykłady najczęściej popełnianych błędów, a także daliśmy praktyczne rozwiązania, jak się ich ustrzec.

Skąd pomysł, by opracować taką broszurę?

Krzysztof Wójcik: To odpowiedź na oczekiwania zdających. Dostawaliśmy sygnały, że niektóre elementy szkolenia czy egzaminu są niezrozumiałe dla kandydatów na kierowców. Broszura opisuje konkretne manewry i zadania egzaminacyjne, dając wskazówki - pomocne do ich właściwego wykonania. Dodatkowo pomaga zrozumieć istotę i cel sprawdzanych przez egzaminatora elementów. A przecież to właśnie połączenie umiejętności kierowania z prawidłowym podejmowaniem decyzji jest receptą na sukces.

"Eco-driving" to także publikacja dla instruktorów nauki jazdy. Nie każdy z nich ma możliwość uczestniczyć w charakterze obserwatora w egzaminie państwowym. Porównanie elementów opisanych w publikacji z tymi, które zdarzają się w czasie szkolenia czy egzaminu wewnętrznego - pozwoli być może, na rozbudowanie swojego warsztatu pracy.

Co, oprócz szczegółowego opisu zadań egzaminacyjnych zawiera publikacja?

Mariusz Sztal: Jest w niej rozwinięta filozofia ekojazdy z przykładami: gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach stosować ten styl prowadzenia pojazdu. Ponadto opisaliśmy w niej kilkanaście dobrych praktyk, które umiejętnie stosowane, znacząco wpłyną na bezpieczeństwo użytkownika pojazdu oraz komfort jego podróży.

Brzmi to zachęcająco, co to za dobre praktyki?

Krzysztof Wójcik: Przede wszystkim defensywne nastawienie. Zbiór zasad i zaleceń, o których doświadczeni kierowcy doskonale wiedzą a ci świeżo upieczeni - nigdzie indziej nie przeczytają. Taki psychologiczny "drogowskaz", co zrobić, jak się zachować, czego się spodziewać - w konkretnych, codziennych sytuacjach.

Na koniec, jakie rady dałby Pan zdającym przed egzaminem? Szczególnie tym, którzy chcą uniknąć kolejnych zmian w przepisach i zdobyć prawo jazdy jeszcze w tym roku.

Mariusz Sztal: Niezwykle ważny jest cel wizyty w WORD. Jeśli ktoś przychodzi na egzamin z myślą, że koniecznie musi go zdać - wywiera na siebie olbrzymią presję. Presja ta i związany z nią stres, bywa w niektórych sytuacjach nie do udźwignięcia. Na egzamin powinniśmy przyjść dobrze przygotowani, pewni swoich decyzji na drodze i przekonani o posiadaniu podstawowych umiejętności do kierowania pojazdem. Jeżeli z którymś z tych elementów mamy problem, powinniśmy rozważyć konieczność doszkolenia. Jeżeli egzamin zakończy się niepowodzeniem - nie poddawajmy się. Nie traktujmy jednak bezrefleksyjnie, tego, co się na nim wydarzyło. Pamiętajmy, że kierowanie pojazdem to olbrzymia odpowiedzialność, a każdy krytyczny błąd - także ten na egzaminie - może stać się przyczyną spowodowania tragedii na drodze.

Dziękujemy za rozmowę.

Nota o autorach
 
Krzysztof Wójcik: Kierownik Wydziału Szkoleń Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie; instruktor nauki jazdy I stopnia; egzaminator państwowy I stopnia; trener i wykładowca kursów dla kandydatów na instruktorów i egzaminatorów; autor wielu artykułów i publikacji z zakresu przepisów ruchu drogowego, BRD oraz techniki kierowania pojazdem; absolwent podyplomowych studiów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
 
Mariusz Sztal: Koordynator Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego
w Warszawie; absolwent Wydziału Transportu Politechniki Radomskiej, instruktor nauki jazdy, egzaminator państwowy I stopnia; trener i wykładowca defensywnej i ekonomicznej jazdy samochodem; posiadacz transportowego certyfikatu kompetencji zawodowych.

Nota o poradniku: ISBN 978-83-63917-46-3, ilość stron: 48, format: A5, oprawa: miękka, cena: detaliczna 23,90 złotych, w sprzedaży od 25.08.2015 roku:
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry