strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Szkoła Jazdy Renault

Nie wycieraj talerzy podczas jazdy
11-03-2010, tekst i zdjęcie: Szkoła Jazdy Renault

Prawidłowe ułożenie i praca rąk na kierownicy mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przestrzegają przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.



Ważne ułożenie

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu. Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia".

Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.

Niebezpieczne nawyki

Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy. Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem.

Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca. Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego.

Szybka praca

Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą "uciekł" tył samochodu, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy.

Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą:
- trzymanie obu rąk na kierownicy
- ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej
- przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania

Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą:
- trzymanie kierownicy jedną ręką
- niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy
- chwytanie kierownicy od środka
- zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy
- kręcenie otwartą dłonią

www.jedz-bezpiecznie.pl


czytaj także:

Salon samochodowy
· Renault powraca do klasy wyższej 06-12-2010
· Renault Clio Giordini RS 17-08-2010
· Pierwsze zapowiedzi Salonu Samochodowego w Paryżu 05-07-2010
· Megane CC już w Polsce 19-06-2010
· Renault Wind zadebiutuje w Genewie 02-02-2010
· Renault Megane Sport 15-01-2010
· Renault Fluence już w salonach 08-01-2010
· Renault Fluence także z napędem elektrycznym 19-11-2009
· Renault zapowiada produkcję elektrycznego samochodu 10-11-2009
· Nowy Megane na sportowo 08-11-2009
· Elektryczne pojazdy Renault 19-09-2009
· Urodzinowa wersja Renault Espace 21-05-2009
· Coraz więcej Ranault i Dacii z silnikami eco2 17-03-2009
· Nowe Clio zadebiutuje w Genewie 06-02-2009
· Wyprzedaże rocznika 2008 w salonach Renault 09-01-2009
· Nowa generacja Renault Megane 20-11-2008
· Twingo powraca 01-06-2007

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
· 11 finał konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 28-04-2011
· 7 finalistów konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 26-03-2010
· Prace finalistów konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 26-03-2010
· Kosmiczna przeszłość Woosha 16-03-2010
· Kosmiczne historie 08-12-2009
· Ruszyła 10. edycja konkursu plastycznego "Droga dla wszystkich" 29-10-2009
· Nasza fotorelacja z 9. finału 24-04-2009
· Finałowe prace 9. edycji konkursu "Bezpieczeństwo dla Wszystkich" 26-03-2009
· Namalować bezpieczeństwo 21-10-2008
· Nasza fotorelacja z 8. finału 25-04-2008
· Finałowe prace dzieci 25-04-2008
· "Bezpieczeństwo na drodze to nasza wspólna korzyść" 25-04-2008
· Spotkanie w Disneylandzie 27-08-2007
· Ruszyła 7. edycja "Bezpieczeństwa dla wszystkich" 31-10-2006

Szkoła Jazdy Renault
· Blask, który oślepia 16-08-2010
· Z klimatyzacją czy bez? 28-07-2010
· Pieszy na drodze 18-06-2010
· Jedź ostrożnie podczas deszczu 20-05-2010
· Opony zimowe nie na lato 21-04-2010
· Nadwaga w samochodzie 22-03-2010
· Nie wycieraj talerzy podczas jazdy 11-03-2010
· Odwilż - mokro i niebezpiecznie 03-03-2010
· Uważaj jeżdżąc podczas choroby 02-02-2010
· Nie grzej na postoju 23-12-2009
· Lampka win(n)a 18-12-2009
· Niebezpieczny kierowca na diecie 30-11-2009
· Jesienne przymrozki na drogach 21-11-2009
· Z tyłu też w pasach! 12-10-2009
· Październik na drogach - 18 ofiar dziennie 01-10-2009
· Uwaga na tył 22-09-2009
· Klimatyzacja, ekonomia i szok termiczny 14-07-2009
· Nietrzeźwy poranek 05-05-2009
· Fotelik bezpieczeństwa 07-04-2009
· Światło we mgle 26-03-2009
· Teoria to nie wszystko 20-03-2009
· Jazda bez trzymanki 04-03-2009
· Odśnieżanie się opłaca 26-02-2009
· Gołoledź - niewidoczne zagrożenie 17-02-2009
· "Stop" oznacza więcej niż zwolnij 04-02-2009
· Konkursowa jazda 29-01-2009
· Nawigacja GPS może zahipnotyzować! 12-01-2009
· Jadąc agresywnie zyskujesz tylko 1 minutę 18-12-2008
· Jak ruszyć na śliskiej i zaśnieżonej nawierzchni 11-12-2008
· Fryzura na drogę 10-11-2008

Technika
· Nowy silnik wysokoprężny Renault 24-03-2010
· Renault eco 2 13-07-2007
· 10 tysięcy crash-testów w 55 lat 09-01-2007

Akcje przywoławcze do serwisów
· Renault Master III 24-11-2010
· Renault Scenic II 09-06-2010
· Renault Master 08-12-2009
· Renault Scenic III i Megane III 20-11-2009
· Renault Scenic II i Kangoo II 10-11-2009
· Renault Koleos 05-11-2009
· Renault Trafic II 03-11-2009
· Renault Twingo II 15-10-2009

Targi, wystawy, imprezy
· N-Gine Renault F1 Team Show w Poznaniu 17-07-2010
· Pobij z Renault rekord Guinnessa 02-07-2010

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry