strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Szkoła Jazdy Renault

Uwaga na tył
22-09-2009, tekst i foto: Szkoła Jazdy Renault

Uderzenia w tył samochodu są częstymi kolizjami i stanowią blisko 30% wypadków.* Dochodzi do nich nie tylko z powodu szybkiej jazdy, nieostrożności kierowców, czy zbyt późnego hamowania - przyczyną może być też nieumiejętność oceny szybkości, z jaką porusza się samochód jadący przed nami.



Błędna ocena prędkości oraz zbyt mała odległość pomiędzy pojazdami w ruchu może doprowadzić do najechania na auto jadące z przodu, szczególnie w obliczu nieprzewidzianych sytuacji na drodze. Tym bardziej, że kierowca nie jest w stanie określić, czy samochód jadący przed nim porusza się wolniej, chyba że różnica w prędkości wynosi przynajmniej ok.15 km/h.*

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"Do uderzeń z tyłu najczęściej dochodzi w ruchu miejskim, na zatłoczonych ulicach i na odcinkach pomiędzy jedną a drugą sygnalizacją świetlną. Nieostrożność kierowców powoduje, że w sytuacji niespodziewanego zdarzenia drogowego nawet gwałtowne hamowanie kończy się najechaniem na inny samochód".

Przestrzeganie dozwolonej prędkości, koncentracja podczas jazdy oraz zachowanie optymalnej odległości od poprzedzającego samochodu to najlepszy sposób na uniknięcie zderzenia z innym autem. Aby bezpiecznie wyhamować, nie należy sugerować się tylko samochodem hamującym bezpośrednio przed nami. Bardzo istotne jest obserwowanie samochodu jadącego jeszcze przed tym, który nas poprzedza. Jeżeli hamuje, także należy zwolnić. Obserwowanie innych hamujących samochodów jest ułatwione dzięki środkowym światłom "stop", umieszczonym najczęściej za tylną szybą. Nie wolno jednak zapominać, że w przypadku, gdy samochód nie posiada takich świateł, manewr hamowania może być mniej czytelny dla innych kierowców.

Już przy prędkości 50 km/h w czasie reakcji wynoszącym 0,6 sekundy, auto pokonuje odległość 8,3 m, a droga hamowania, jaka potem następuje, wynosi 12 m. Zatem droga zatrzymania pojazdu wynosi w najlepszym przypadku 20,3 m, gdy reakcja następuje natychmiast. Jednak przy założeniu, że potrzeba ok. 1 sekundy, by doprowadzić do pełnego wykorzystania siły hamowania, dystans ten wydłuży się do 25 metrów.**

Warto też pamiętać, że nawet kierowca jadący zgodnie ze wszystkimi przepisami może zostać uderzony przez kogoś, kto się do tych przepisów nie zastosował. Dlatego – nie mając wpływu na styl jazdy innych – należy samemu zrobić wszystko, aby zminimalizować skutki ewentualnego uderzenia w tył własnego samochodu przez innego kierowcę. Istotną rolę odgrywa prawidłowe ustawienie zagłówka, którego zadaniem jest ochrona głowy i szyjnego odcinka kręgosłupa – najczęściej kontuzjowanych części ciała podczas tego rodzaju zdarzeń.

Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby jego środek znajdował się dokładnie na wysokości potylicy. Niewłaściwe jest ustawienie zagłówka powyżej lub poniżej środka głowy, ponieważ wtedy nie spełnia on swojej roli, czyli nie stabilizuje głowy w przypadku kolizji.

W Polsce w ubiegłym roku odnotowano ponad 5 tysięcy przypadków tylnego zderzenia się pojazdów w ruchu. Śmierć w tych zdarzeniach poniosło 265 osób, a ponad 6,5 tysiąca zostało rannych.***

źródła:
* www.sciencedaily.com
** LAB (Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies)
*** www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku)


www.jedz-bezpiecznie.pl

czytaj także:

Salon samochodowy
· Renault powraca do klasy wyższej 06-12-2010
· Renault Clio Giordini RS 17-08-2010
· Pierwsze zapowiedzi Salonu Samochodowego w Paryżu 05-07-2010
· Megane CC już w Polsce 19-06-2010
· Renault Wind zadebiutuje w Genewie 02-02-2010
· Renault Megane Sport 15-01-2010
· Renault Fluence już w salonach 08-01-2010
· Renault Fluence także z napędem elektrycznym 19-11-2009
· Renault zapowiada produkcję elektrycznego samochodu 10-11-2009
· Nowy Megane na sportowo 08-11-2009
· Elektryczne pojazdy Renault 19-09-2009
· Urodzinowa wersja Renault Espace 21-05-2009
· Coraz więcej Ranault i Dacii z silnikami eco2 17-03-2009
· Nowe Clio zadebiutuje w Genewie 06-02-2009
· Wyprzedaże rocznika 2008 w salonach Renault 09-01-2009
· Nowa generacja Renault Megane 20-11-2008
· Twingo powraca 01-06-2007

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
· 11 finał konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 28-04-2011
· 7 finalistów konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 26-03-2010
· Prace finalistów konkursu "Bezpieczeństwo dla wszystkich" 26-03-2010
· Kosmiczna przeszłość Woosha 16-03-2010
· Kosmiczne historie 08-12-2009
· Ruszyła 10. edycja konkursu plastycznego "Droga dla wszystkich" 29-10-2009
· Nasza fotorelacja z 9. finału 24-04-2009
· Finałowe prace 9. edycji konkursu "Bezpieczeństwo dla Wszystkich" 26-03-2009
· Namalować bezpieczeństwo 21-10-2008
· Nasza fotorelacja z 8. finału 25-04-2008
· Finałowe prace dzieci 25-04-2008
· "Bezpieczeństwo na drodze to nasza wspólna korzyść" 25-04-2008
· Spotkanie w Disneylandzie 27-08-2007
· Ruszyła 7. edycja "Bezpieczeństwa dla wszystkich" 31-10-2006

Szkoła Jazdy Renault
· Blask, który oślepia 16-08-2010
· Z klimatyzacją czy bez? 28-07-2010
· Pieszy na drodze 18-06-2010
· Jedź ostrożnie podczas deszczu 20-05-2010
· Opony zimowe nie na lato 21-04-2010
· Nadwaga w samochodzie 22-03-2010
· Nie wycieraj talerzy podczas jazdy 11-03-2010
· Odwilż - mokro i niebezpiecznie 03-03-2010
· Uważaj jeżdżąc podczas choroby 02-02-2010
· Nie grzej na postoju 23-12-2009
· Lampka win(n)a 18-12-2009
· Niebezpieczny kierowca na diecie 30-11-2009
· Jesienne przymrozki na drogach 21-11-2009
· Z tyłu też w pasach! 12-10-2009
· Październik na drogach - 18 ofiar dziennie 01-10-2009
· Uwaga na tył 22-09-2009
· Klimatyzacja, ekonomia i szok termiczny 14-07-2009
· Nietrzeźwy poranek 05-05-2009
· Fotelik bezpieczeństwa 07-04-2009
· Światło we mgle 26-03-2009
· Teoria to nie wszystko 20-03-2009
· Jazda bez trzymanki 04-03-2009
· Odśnieżanie się opłaca 26-02-2009
· Gołoledź - niewidoczne zagrożenie 17-02-2009
· "Stop" oznacza więcej niż zwolnij 04-02-2009
· Konkursowa jazda 29-01-2009
· Nawigacja GPS może zahipnotyzować! 12-01-2009
· Jadąc agresywnie zyskujesz tylko 1 minutę 18-12-2008
· Jak ruszyć na śliskiej i zaśnieżonej nawierzchni 11-12-2008
· Fryzura na drogę 10-11-2008

Technika
· Nowy silnik wysokoprężny Renault 24-03-2010
· Renault eco 2 13-07-2007
· 10 tysięcy crash-testów w 55 lat 09-01-2007

Akcje przywoławcze do serwisów
· Renault Master III 24-11-2010
· Renault Scenic II 09-06-2010
· Renault Master 08-12-2009
· Renault Scenic III i Megane III 20-11-2009
· Renault Scenic II i Kangoo II 10-11-2009
· Renault Koleos 05-11-2009
· Renault Trafic II 03-11-2009
· Renault Twingo II 15-10-2009

Targi, wystawy, imprezy
· N-Gine Renault F1 Team Show w Poznaniu 17-07-2010
· Pobij z Renault rekord Guinnessa 02-07-2010

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry