portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
INFRASTRUKTURA
Technologie i rozwi�zania | Drogi

Trwa�o�� na p� wieku
26-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W ostatnich latach Polska pr�buje nadrobi� stracony czas w rozwoju infrastruktury drogowej. Jest przy tym szansa, �e wniesiemy do Europy now� jako�� w jej budowaniu.



Przeci�tna konstrukcja nawierzchni dr�g szybkiego ruchu ma 66 centymetr�w grubo�ci. Wykonana jest z kilku warstw podbudowy, wi���cej oraz �cieralnej. Poza jako�ci� wykonania g��wny wp�yw na jej trwa�o�� ma nat�enie ruchu i nacisk osi przeje�d�aj�cych pojazd�w. Najwi�kszy z nich, oko�o 100 kN, maj� samochody ci�arowe. Obecnie po obci��eniu 32 mln osi taka droga nadaje si� do ca�kowitej odbudowy. W Polsce �rednio nast�pi to po 20 latach.

D�u�ej o 10 lat powinna wytrzyma� droga, do kt�rej budowy wykorzystano beton. Jednak i tutaj problemem s� te same obci��enia. Sztywna nawierzchnia poddawana jest rozci�ganiu, kt�re powoduj� p�kni�cia, a w rezultacie jej kruszenie i rozpadanie.

Obie technologie stosowane s� i w Polsce i w pozosta�ych krajach, nie tylko Europy. Inaczej jej w Stanach Zjednoczonych, gdzie od wielu lat stosuje si� nawierzchnie d�ugowieczne.




"Nie znamy przypadk�w jej zastosowania w Europie - m�wi Igor Ruttmar, prezes TPA Instytutu Bada� Technicznych nale��cego do firmy Strabag SE - Po raz pierwszy testowali�my j� w 2008 roku. Wtedy razem z Instytutem Badawczym Dr�g i Most�w w Warszawie za pomoc� specjalnej maszyny w przyspieszonym tempie sprawdzali�my r�ne rodzaje nawierzchni i ta okaza�a si� najlepsza. P�niej pracowali�my nad mo�liwo�ci� jej u�ycia".

Okazja nadarzy�a si� wraz z og�oszeniem przetargu przez Generaln� Dyrekcj� Dr�g Krajowych i Autostrad na budow� odcinka drogi ekspresowej S8 za w�z�em Opacz do skrzy�owania drog� wojew�dzk� nr 721. Mia� on powsta� w formule zaprojektuj i wybuduj.



"Na etapie przetargu mo�na zg�osi� inwestorowi zmiany w warunkach zam�wienia, kt�re maj� wp�yw na skr�cenie czasu, obni�enie ceny lub przynie�� inne korzy�ci zamawiaj�cemu - m�wi Marek Dziurkowski, in�ynier nadzoruj�cy ten kontrakt - Tak by�o w tym przypadku. Zamawiaj�cy okre�li� trwa�o�� drogi na 20 lat, za� firma Strabag zaproponowa�a zmian� technologii, kt�ra wyd�u�y�a ten okres do 50 lat".

Rozwi�zanie polega na wprowadzeniu pomi�dzy warstwy podbudowy i wi���ce dodatkowej elastycznej, kt�ra b�dzie pracowa�a pod naciskiem k�pojazd�w. Zapobiegnie to przedostawaniu si� wibracji w g��b konstrukcji. Do tego zastosowano ulepszone mieszanki asfalt�w, kt�re dzi� trzeba sprowadza� z zagranicy. Ale rafinerie w Polsce ju� pracuj� nad wdro�eniem odpowiednich technologii do ich produkcji.

"Cena wykonania inwestycji w tej technologii jest wy�sza o kilka procent warto�ci kontraktu, ale zyskujemy trwa�o�� 2,5 razy d�u�sz� ni� do tej pory - argumentuje prezes Igor Ruttmar - To nie jest nasz patent, ka�dy mo�e go wdro�y� w swoich projektach. Po tych do�wiadczeniach b�dziemy tak� nawierzchni� proponowa� w kolejnych kontraktach".

D�ugowieczna nawierzchnia nie ma jednak nic wsp�lnego z warstw� �cieraln�. T�, o grubo�ci 3 cm, trzeba wymienia� wraz ze zu�yciem. Mo�e to nast�pi� po 5 latach, chocia� wykonawca zak�ada d�u�szy okres. Kolejne warstwy bitumiczne maj� z regu�y trwa�o�� 10 lat, teraz powinna wynie�� 18.

"Budow� zrealizowali�my ju� w dw�ch trzecich i zgodnie z kontraktem powinni�my sko�czy� do grudnia 2015 - zapewnia� in�ynier Marek Dziurkowski - Je�li zamawiaj�cy si� zgodzi udost�pnimy jej cz�� wiosn� przysz�ego roku".



Oznacza to, �e kierowcy uzyskaj� alternatywn� drog� ��cz�c� si� na w�le Janki Ma�e z drog� krajow� nr 8. Zdecydowanie skr�ci to czas osobom podr�uj�cym w i z kierunku Katowic, kt�re zamiast przez miejscowo�� Janki pojad� Po�udniow� Obwodnic� Warszawy. W dalszej kolejno�ci oddany b�dzie w�ze� ��cz�cy z drog� krajow� nr 7 w stron� Krakowa.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry