Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Technika | Systemy wspierające bezpieczeństwo

Seryjny ABS w motocyklach
16-11-2016 | opr. Maciej Kalisz | foto: Bosch

Według analiz przyczyny wypadków układ ABS może znacznie ograniczyć skutki wypadków z udziałem motocyklistów. Obowiązek takiego seryjnego wyposażenia zostanie wprowadzony w UE już od stycznia 2017 roku.





Specjaliści z firmy Bosch szacują, że w przeciągu najbliższych 5 lat globalna produkcja motocykli osiągnie 160 milionów sztuk rocznie. Już dziś stawia to nowe wyzwania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa kierującym tym jednośladem. Jednym ze sposobów na to jest wprowadzenie układu ABS do obowiązkowego wyposażenia motocykli.

Realne korzyści z tego rozwiązania wylicza Bosch na przykładzie Indonezji i Tajlandii. Co roku w obu krajach ginie ponad 20 tys. motocyklistów. Analiza przyczyn tych wypadków i zgonów doprowadziła do wniosku, że 25 proc. tych zdarzeń było można uniknąć, gdyby motocykl wyposażony był w układ ABS.

Wnioski te jednak nie są nowe, większość krajów na całym świecie systematycznie wprowadza stosowne regulacje prawne. I tak od stycznia 2017 roku każdy nowo zarejestrowany motocykl o pojemności powyżej 125 cm3 na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w ABS. Rok później taki obowiązek wprowadzi Japonia i Indie, a następnie Tajwan. Z kolei Brazylia chce rozszerzyć ten przepis na każdy zarejestrowany już motocykl o pojemności powyżej 300 cm3. Nad podobnym projektem pracują też odpowiednie resorty w USA i Australii.

.

Udział Boscha w tych pracach nie jest przypadkowy. W 1995 roku firma ta wprowadziła na rynek pierwszy ABS do motocykli. Przez ten czas taśmy produkcyjne opuściło zaledwie 2 mln sztuk, co przy obecnej skali produkcji tych jednośladów jest znikomą liczbą. Obecnie Bosch wprowadza 10. generację układu ABS, który w porównaniu z poprzednią jest aż o 45 proc. mniejszy i 30 proc. lżejszy. Pierwszym na świecie motocyklem seryjnie wyposażonym w ABS 10 będzie Kawasaki Versys-X 300, kolejnym Suzuki GSX-S 125 rocznik modelowy 2018.

Bosch jest również prekursorem w produkcji systemu stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC) oraz asystenta martwego pola w lusterkach bocznych.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry