portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PIERWSZA JAZDA
Honda Civic Tourer IX

DÅ‚uuuuuugo wyczekiwane kombi
11-02-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 2934 sztuk Hondy Civic, co dało 27. miejsce w rankingu wszystkich modeli. Wprowadzenie nadwozia kombi powinno przyciągnąć wielu nowych klientów.



Civic to jeden z najdłużej obecnych na rynku modeli. Zadebiutował w 1972 roku, a najnowsza - IX-generacja - weszła do sprzedaży równo 40 lat później. Od 2000 roku, czyli VII-generacji, Honda zrezygnowała z produkcji w nadwoziu kombi. Od tego czasu największą popularnością cieszył się 5-drzwiowy hatchback oraz sedan, a firma była tym faktem wystarczająco usatysfakcjonowana.

Jednak przez te 14 lat przybyło konkurentów, których oferta stawała się coraz bardziej różnorodna. Klienci, nie tylko ci jeżdżący Hondami, coraz częściej dopytywali się o kombi. Sam wielokrotnie byłem tego świadkiem, gdy prowadząc Warsztaty Edukacyjne "Bezpieczne dziecko w podróży i na drodze" demonstrowałem montaż fotelików właśnie na Civicu. A na odpowiedź, że Honda nie planuje poszerzenia oferty kręcili z niedowierzaniem głową.

Takich pytań na całych świecie musiało być tysiące. I pewnie ci, którzy rozczarowali się negatywną odpowiedzią kupowali kombi u konkurencji. Dla porównania rynkowi rywale - Octavia, Focus, Golf, Astra, Auris - zdominowali pierwszą dziesiątkę wspomnianego we wstępie rankingu (czytaj także: Ulubione samochody Polaków w 2013 roku). Jeśli weźmiemy pod uwagę sprzedaż tylko kombi, to w dziesiątce, oprócz wymienionych 5 modeli, dochodzą jeszcze 3 - cee'd, i30 oraz Megane. Mamy więc aż 8 aut z segmentu C na 10 sklasyfikowanych. Jest więc o kogo walczyć.



Przełom nastąpił jesienią ubiegłego roku. Na salonie samochodowym we Frankfurcie Honda pokazała wreszcie kombi. Auto wchodzi właśnie na polski rynek i najbliższe tygodnie będą dla dilerów ciężkie. Wszystko za sprawą "kratki", na którą Civic Tourer (tak brzmi nazwa handlowa) po prostu nie zdąży.



Na co mogą liczyć ci, którzy zdecydują się na to kombi? Przód, do słupka B, pozostaje taki sam jak w przypadku hatchbacka. Dalej mamy inną linię nadwozia, chociaż rozstaw osi (259,3 cm) pozostał bez zmian. Oczywiście auto musi być dłuższe, i jest o 23,5 cm. Dodatkowe centymetry przeznaczono na bagażnik. Ten, z liczonym obszernym schowkiem pod ruchomą podłogą, ma 624 litry. To będzie mocny atut.



Przestrzeń możemy powiększyć złożeniem nie tyle samych oparć, co całej kanapy. Dzięki temu otrzymujemy całkowicie płaską podłogę, a pojemność wzrasta od 1116 (do linii okien) do 1668 litrów (do podsufitki). Uwagę od razu zwraca niski próg załadunku, według danych producenta to 56,5 cm.



Złożenie na płasko kanapy ułatwia, znany już z hatchbacka, system "Magic Seats". Ale przede wszystkim pozwala on postawić tylne siedzenia w pionie, co poszerza możliwości wykorzystania wnętrza. Kombi dziedziczy także szeroko otwieraną, prawie pod kątem 90 stopni, II parę drzwi. Na szczęście - to moje zdanie - nie przeniesiono spojlera dzielącego tylną szybę.



Kokpit kombi przeszedł lekki facelifting, który jest wyróżnikiem roku modelowego 2014 i w hatchbacku. Dodano srebrne obwódki kratek nawiewów, część elementów pomalowano na modny ostatnio "Black Piano" i zmieniono plastiki wokół nóg kierowcy.

Ważniejsze zmiany zaszły w elementach wyposażenia kombi. Wprowadzono m.in. 9 nowych systemów podnoszących bezpieczeństwo, choć po podziale na dwa pakiety mamy ich maksymalnie 6. Są to systemy m.in. aktywnego hamowania w mieście, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych (ograniczenie prędkości, zakaz wyprzedzania), automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania czy kontroli martwego pola w lusterkach.

Niestety, żaden z dostępnych na prezentacji modeli nie był w nie wyposażony, ale to i tak zostawię na dłuższy test. Podobnie jak opis nowego zawieszenia, w którym tylne amortyzatory można ustawić w jednej z trzech charakterystyk. Możliwość ta ma duży wpływ na właściwości jezdne z pełnym obciążeniem.


czytaj także:

Honda Civic IX hatchback
· Pierwsze wrażenia | Dobry (nie)znajomy
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Honda Civic IX hatchback


W przypadku kombi paleta silników została ograniczona do dwóch - benzynowego 1.8 i-VTEC 142 KM i wysokoprężnego 1.6 i-DTEC 120 KM. Ten mocniejszy z 6-biegową skrzynią manualną napędzał kombi z prezentacji, a można o nim powiedzieć tyle samo co przy testowanym wcześniej hatchbacku.



W kombi każda kombinacja poziomu wyposażenia z jednostką napędową i skrzynią biegów jest droższa od hatchbacka o 4700 złotych. Ceny od 81 400 do 110 700 złotych.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry