Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Infrastruktura drogowa | Wypadki

Jak poprawić bezpieczeństwo na trasach szybkiego ruchu?
30-08-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Razem z rozwojem sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, rośnie na nich - niestety - liczba wypadków. Z racji wysokich prędkości jazdy ich skutki z reguły bywają tragiczne.





Na koniec ubiegłego roku sieć autostrad w Polsce liczyła 1660,6 kilometrów, a dróg ekspresowych 1670,5 kilometrów. Według statystyk policji doszło na nich do 688 (odpowiednio 415 i 273) wypadków, w których poszkodowanych zostało 987 (607/308) osób, a 120 (50/70) poniosło śmierć. Daje to niewielki odsetek 2 proc., 2.4 proc. i 4 proc. w odniesieniu do ogółu.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wskaźnik ciężkości wypadków uzyskamy realne zestawienie. I tak na 100 wypadków na drogach publicznych obrażenia odniosło 121 osób, a 9 poniosło śmierć. Z kolei na autostradach wskaźnik ten wyniósł 146 rannych i 12 zabitych, a jeszcze wyższy był na drogach ekspresowych - 139 rannych i 26 zabitych.

Tak wysokie wskaźniki na stosunkowo krótkiej sieci autostrad i ekspresówek, do pozostałych dróg publicznych, wynikają przede wszystkim z dopuszczeniem na tych pierwszych jazdy z maksymalną prędkością 140 i 120 km/h. W praktyce często i tak nie są one przestrzegane, a z własnych obserwacji można wyciągnąć wniosek, że część kierowców traktuje autostradę jako tor wyścigowy.

W tej sytuacji jakikolwiek błąd jednego kierowcy często powoduje efekt domina. Stąd też - na co zwraca uwagę Najwyższa Izba Kontroli w ostatnim raporcie na temat "Organizacji i przygotowania do działań ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych" - zdarzenia te mają "charakter katastrof w ruchu lądowym, w których uczestniczy wiele osób i pojazdów i których skutkiem są liczne ofiary i zniszczenia".

Za główną przyczynę wypadków podawane jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, zaś typowym zdarzeniem jest najechanie na tył poprzedzającego pojazdu. Do tego rodzaju wypadków dochodzi zarówno na tym samym pasie ruchu (niezachowanie odpowiedniej odległości), jak również podczas jego zmiany w trakcie wyprzedzenia. Kolejne przyczyny to uderzenie w bariery energochłonne, np. przy próbie uniknięcia wyżej wymienionej kolizji bądź zaśnięcia za kierownicą.

Śmiało można więc postawić tezę, że większości tych wypadków można było uniknąć przy przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego, dostosowaniu się do warunków ruchu, wzajemnym poszanowaniu wśród kierowców i krytycznym spojrzeniu na własne umiejętności.

Na promowaniu takich zachowań koncentrować się będzie kampania społeczna, nad którą rozpoczęło pracę "Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego". Jednym z jego członków jest nasza Fundacja "Jedź Bezpiecznie", która aktywnie włączyła się w te przygotowania.

Swoim doświadczeniem będziemy dzielić się także jako redakcja portalu jedz-bezpiecznie.pl Prawie każdym z testowanych przez nas samochodów pokonujemy długie odcinki autostrad i dróg ekspresowych, przez co zebraliśmy wiele cennych obserwacji i wniosków. Od września poszerzamy też nasze testy o elementy mogące poprawić bezpieczeństwo właśnie na trasach szybkiego ruchu, jak działanie aktywnego tempomatu, asystenta utrzymania i zmiany pasa ruchu, monitorowanie zmęczenia kierowcy czy systemy automatycznego hamowania przy dużych prędkościach.

Będziemy również na bieżąco informować o postępach przygotowań do kampanii, licząc na Państwa opinie, sugestie i przemyślenia. Niezależnie od tego już dziś zachęcamy do kontaktu z nami info@jedz-bezpiecznie.pl
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry