portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Opłaty | viaTOLL

Coraz większe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego
03-02-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

System płatnych dróg objętych systemem viaTOLL przyniósł w ubiegłym roku dochody rzędu 1,42 mld złotych. Kwota ta stanowi ponad 1/3 wszystkich wpływów uzyskanych od lipca 2011 roku.



W ubiegłym roku system viaTOLL powiększył się o zaledwie 263 km odcinków dróg. Obecnie sieć ta (zarządzana przez GDDKiA) liczy 2917 kilometrów, przy czym poza fragmentami autostrady A2 i A4, pozostałe obejmują wyłącznie pojazdy o masie powyżej 3,5 ton. Od stycznia do grudnia liczba ich rejestracji wzrosła z 766 do 843 tysięcy.

Najwięcej z nich (562,5 tys.) dokonali polscy kierowcy i firmy transportowe. Wśród zagranicznych pojazdów najczęściej korzystali Niemcy (52 tys.) i Litwini (32 tys.). Pierwszą "10" zamyka... Andora (12,8 tys.).

Operator systemu, firma Kapsch, zwraca przy tym uwagę na stały wzrost przewozów pojazdami z silnikami Euro 5 i 6, przy jednoczesnym spadku tych mniej ekologicznych. W przypadku samochodów ciężarowych od normy emisji spalin zależna jest stawka przejazdu 1 kilometra.

Najbardziej obciążonym fragmentem drogi pozostają fragmenty autostrady A4, która "zarobiła" dla Krajowego Funduszu Drogowego 369,1 mln złotych. Na kolejnych miejscach znalazła się droga ekspresowa nr 8 (163,4 mln zł) i fragmenty autostrady A2 (157,8 mln zł). Wpływy z pozostałych nie przekraczały już 100 mln złotych.

W sumie w 2014 roku na konto KFD wpłynęło 1,42 mld złotych, co oznacza blisko 4 mln złotych dziennie.

System viaTOLL dla pojazdów powyżej 3,5 tony uruchomiony został w lipcu 2011 roku. Ich kierowcy przy uiszczaniu opłat korzystają z elektronicznego urządzenia viaBox. Dzięki niemu sieć bramownic automatycznie nalicza stawkę za każdy przejechany kilometr.

Od czerwca 2012 roku z elektronicznego systemu opłat (poprzez urządzenia viaAUTO) mogą korzystać kierowcy samochodów o masie poniżej 3,5 tony. Płatności te działają tylko na autostradzie A2 (Konin-Stryków) i A4 (Bielany Wrocławskie - Sośnica) i stanowią alternatywę dla systemu manualnego. Do ich obsługi wydzielono specjalne bramki.

Do 31 grudnia ubiegłego roku wydano ponad 19 tys. urządzeń viaAUTO, z czego 1200 przekazano służbą ratunkowym. Tym samym odnotowano wzrost płatnościami elektronicznymi z 2 do 8 proc. Z tego tytułu wpływy do KFD wyniosły 4,6 mln złotych.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry