Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Opłaty | viaTOLL

Kierowcy wpłacili 6 mld złotych na inwestycje drogowe w Polsce
05-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Kapsch i archiwum

Mija właśnie 5 lat od uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL. Przez ten okres kierowcy zasilili Krajowy Fundusz Drogowy kwotą ponad 6 mld złotych.





Głównym zadaniem, działającego od 1 lipca 2011 roku, systemu viaTOLL jest naliczanie opłat za przejechanie wybranych dróg krajowych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony. Koszt budowy infrastruktury, pierwotnie dla odcinków o łącznej długości 1560 km, wyniósł blisko miliard złotych. Do dziś sieć powiększono dwukrotnie, jednak kolejne wydatki to już tylko 166 mln złotych. Niemal tyle samo przez okres 5 lat pochłonęły koszty utrzymania systemu.

Wydatki te zwróciły się bardzo szybko, praktycznie w dwa lata od uruchomienia systemu. Do dziś na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 6,3 mld złotych, co po odjęciu wszystkich kosztów daje zysk netto 4,1 mld złotych. Zgodnie z ustawą całość przeznaczana jest na kolejne inwestycje drogowe.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest 910 tys. pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony oraz ponad 70 tys. autobusów. Ponad 60 proc. z nich należy do polskich kierowców bądź firm. Wśród obcokrajowców najwięcej jest Niemców (5,6 proc.), Litwinów (3,6 proc.) oraz Czechów (2,9 proc.). Operator sieci viaTOLL, firma Kapsch, podkreśla, że blisko 2/3 tych pojazdów wyposażona jest w silniki spełniające normy emisji spalin EURO 4, 5 i 6. Ma to znaczenie przy naliczaniu stawki za przejechany kilometr, im wyższa norma tym jest ona mniejsza.

Poza pojazdami o masie 3,5 tony z elektronicznego systemu poboru opłat mogą korzystać kierowcy samochodów osobowych. Dla rozróżnienia rozwiązanie dla nich nazwano viaAUTO. Jego zasięg obejmuje jednak tylko dwa odcinki autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - A2 pomiędzy Koninem i Strykowem oraz A4 pomiędzy Bielanami Wrocławskimi i Sośnicą. Przejazd pozostałymi odcinkami "państwowych" autostrad - a więc poza zarządzanymi przez koncesjonariuszy - oraz drogi ekspresowe są dla osobówek bezpłatne. Trzeba jednak pamiętać, że po podpięciu przyczepy masa samochodu może przekroczyć 3,5 tony i wówczas należy uiszczać opłaty zgodne z taryfikatorem viaTOLL.

Aktualnie w systemie viaAUTO zarejestrowanych jest 54 tys. urządzeń pokładowych. Upowszechnienie korzystania z tego systemu upłynni ruch na autostradowych bramkach. Według szacunków w czasie 1 godziny będzie mogło przez nie przejechać trzykrotnie więcej samochodów osobowych.



Co więcej operator systemu szykuje się - do niemal rewolucyjnego - rozwiązania, do którego przez lata nie udało się doprowadzić. "Płatność za pomocą urządzeń pokładowych jest jedyną możiwą alternatywną przy modelu koncesyjnym, mam nadzieję, że wkrótce viaTOLL obejmie wszystkie autostrady. To będzie nie tylko krok w kierunku pewnego "ujednolicenia" systemów poboru opłat w Polsce, ale przede wszystkim sposób na udrożnienie zatorów, jakie powstają na bramkach wjazdowych i wyjazdowych na autostradach, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu, do których zaliczają się np. wakacje" - zapowiada Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający w firmie Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL w Polsce.

Koncesja dla firmy Kapsch, jako operatora systemu elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL w Polsce, kończy się za dwa lata. Jednak już za rok będzie ona musiała przedstawić harmonogram przekazania infrastruktury nowemu zarządcy - właścicielem całości jest GDDKiA. Dyrektor Marek Cywiński nie ukrywa, że liczy na wygranie przetargu na kolejne lata. I zapowiada, że być może zmieni się sposób naliczania opłat z drogowych bramownic na system satelitarny. Jesienią tego roku obszar viaTOLL powiększy się o 150 kilometrów dróg.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry