portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Aktualności

Kapsch podsumowuje 24 miesiące działania systemu viaTOLL
04-07-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum i Kapsch

Dwa lata działania elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL przyniosły wpływy w wysokości 1,85 mld złotych. Obecnie obejmuje on przejazdy po blisko 2,2 tys. kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad.



Za przejazd drogami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad płacić muszą kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony - uwaga! obowiązkowi temu mogą podlegać samochody osobowe z przyczepami - oraz autobusów mających więcej niż 9 miejsc siedzących. Stawki za przejazd kilometra zróżnicowane są w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, jego typu oraz normy emisji spalin Euro.

W tym ostatnim przypadku promowane są silniki Euro 5, jednak przedstawiciele GDDKiA, że trwają prace nad wprowadzeniem nowej stawki dla normy Euro 6, która ma obowiązywać oficjalnie od 2014 roku. Pomimo to w systemie viaTOLL odnotowano już 0,3 proc. rejestracji tych pojazdów. Największy odsetek (31,8 proc.) i dynamikę wzrostu (z 20,2 proc. w 2011 roku) stanowią pojazdy z silnikami Euro 5. Ale też w tym czasie wzrósł udział - z 5,6 do 8 proc. - pojazdów nie spełniających tych norm, czyli wyprodukowanych ponad 20 lat temu.

Do końca czerwca tego roku wydano ponad 1,2 mln urządzeń rejestrujących viaBOX, z których aktywnych jest 751 tys. Najczęściej korzystają z nich przewoźnicy polscy (481,6 tys.), niemieccy (42,2 tys.) i czescy (27,2 tys.). Dziennie rejestrowanych jest ponad 50 mln operacji, czyli pojedynczych przejazdów pod bramownicami, generujących wpływy w wysokości 3 mln złotych.

W Polsce wciąż przeważa system uiszczania przedpłat (pre-pay), które stanowią około 3/4 wszystkich operacji. Wpływy z kar naliczonych za przejazdy "na gapę" przekroczyły już 20 mln złotych - obecnie jej wysokość to 3 tys. złotych. Wkrótce zmieni się sposób jej naliczania i kierowca pojazdu "wyłapanego" o 23:59 i 0:01 zapłaci dwukrotność tej kary.

Pozostali kierowcy korzystają z systemu post-pay, czyli odroczonej płatności. Co ciekawe w Czechach czy Austrii, gdzie działa ten sam operator - firma Kapsch - proporcje sposobu opłat są dokładnie odwrotne.

Urządzenia viaBOX można dziś zarejestrować i przedpłacić w ponad 200 punktach zlokalizowanych w pobliżu dróg objętych systemem viaTOLL. Obecnie ich sieć liczy 2,2 tys. kilometrów i obowiązuje na drogach krajowych, ekspresowych oraz odcinkach autostrad A2 i A4 podległych GDDKiA. Najwięcej jest ich w województwie dolnośląskim (294 km), śląskim (273 km), wielkopolskim (272 km) i łódzkim (249 km), ale też dwa - podlaskie i lubelskie - nie mają w niej ani jednego kilometra.

kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyć>>

Najczęściej uczęszczaną drogą jest autostrada A4, która wygenerowała przychód na poziomie 161 mln złotych. Kolejna to S8, ale już z trzy- i A2 z czterokrotnie mniejszymi wpływami. W sumie przez 24 miesiące do kasy Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło blisko 1,9 mld złotych, ale trzeba od tego odjąć koszty budowy systemu, czyli 1,2 mld złotych.



Jak zapewniają przedstawiciele firmy Kapsch system zarabia od października 2012 roku, a dynamika jego rozwoju jest jedną z najszybszych w Europie. Każde kolejne rozszerzenie sieci to przede wszystkim koszt bramownic, który jest niewspółmiernie niższy od nakładów poniesionych na oprogramowanie i uruchomienie całego systemu. Do lipca 2011 roku (objętych nim było 1565 km dróg) wydano 1,1 mld zł, a rok później za dodanie kolejnych 325 km 86 mln złotych.

Od 1 czerwca tego roku z elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL mogą korzystać również kierowcy samochodów osobowych, dostawczych i mikrobusów o masie poniżej 3,5 ton przejeżdżający przez płatne odcinki autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Bielany Wrocławskie-Sośnica). Jest to alternatywa dla płacenia w kasach na każdej z bramek, przed którymi niekiedy tworzą się korki. Dotychczas sprzedano blisko 6 tys. urządzeń rejestrujących viaAuto, a kolejne 1,2 tys. przekazano bezpłatnie służbom ratowniczym. Samo urządzenie - inaczej niż z viaBOX - można przekładać z jednego pojazdu do drugiego.

Kolejne rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat viaTOLL planowane jest na październik tego roku.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry