portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Aktualności

Nowy budżet, nowe inwestycje
12-12-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W tym roku kończy się pierwszy okres finansowania przez budżet unijny inwestycji w polskie drogi. Przed nami kolejny, sięgający roku 2020 i 12 mld euro do wydania.



Na początek wiadomość bardzo optymistyczna. Jak podają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęcie nowej perspektywy finansowej 2014-2020 będzie bardzo płynne. Pierwsza lista nowych inwestycji jest już ułożona, trwa kompletowanie dokumentacji, a część przetargów została już ogłoszona.

W sumie etap ten obejmie 680 km dróg ekspresowych, w tym S2 węzeł Puławska (Warszawa)-węzeł Lubelska (bez węzła), S3 Sulechów-Legnica, S5 Poznań-Wronczyn, Radomicko-Kaczkowo, Korzeńsko-Wrocław oraz Gniezno-Mielno, S7 Olsztynek-Miłomłyn i Nidzica-Napierki, S8 Radziejowice-Paszków, granica województwa mazowieckiego-Zambrów i Wiśniewo-Jeżewo, S17 Zakręt-Kurów, S19 obwodnica Lublina i S51 Olsztyn-Olsztynek.

Kolejne obejmą m.in. budowy obwodnic Marek (S8), Radomia (S7), Puław (S17), Inowrocławia (droga krajowa nr 15 i 25) oraz Wielunia (DK8). W planach także obwodnice Bełchatowa (DK8), Brodnicy (DK15), Ostrowia Wielkopolskiego (S11), Jarocina (S11), Góry Kalwarii (DK50 i 79), Olsztyna (DK16), Kłodzka (DK 33 i 46), Nysy (DK 46 i 41), Kościerzyny (DK20) oraz Sanoka (DK28).

GDDKiA zapowiada jeszcze w tym roku ogłoszenie 3 kolejnych przetargów.



Z przedstawionych planów jednoznacznie wynika, że budowa trzech autostrad w Polsce dobiega końca. Potwierdził to Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki "W nowej perspektywie finansowej łączymy drogi ekspresowe i budujemy obwodnice".

Jedynym wyjątkiem ma być odcinek A2 od Warszawy do Mińska Mazowieckiego, od którego biegnie już w stronę wschodniej granicy Polski 20 kilometrów autostrady. I prawdopodobnie na tym zakończy się jej budowa, bo przeprowadzone przez GDDKiA analizy wykazują małe natężenie ruchu w dalszej części. Niemniej przygotowywane są plany kontynuacji jej przebiegu do Siedlec, pozostanie więc tylko odcinek do Kukuryk.

Oczywiście trzeba też dokończyć rozpoczęte budowy w ciągach A1 i A4. Do końca tego roku status przejezdności ma otrzymać odcinek A1 Toruń-Włocławek, a zaraz po nim Włocławek-Kowal. Pozwoli to skrzyżować północny odcinek A1 z A2 na węźle Stryków, od którego w stronę Tuszyna kończona jest obwodnica Łodzi. Wkrótce zostanie też oddany odcinek A1 od Świerklan do Mszany.

Kolejnym realizowanym etapem A1 ma być obwodnica Częstochowy na ostatnim, brakującym do zamknięcia całości odcinku Tuszyn-Pyrzowice.

Prace kończą się również na A4 i prawdopodobnie w przyszłym roku będzie to pierwsza polska autostrada, której przebieg wybudowano w całości.

Zmieniają się przy tym zasady prowadzenia inwestycji. Są one teraz podzielone na mniejsze odcinki od 10 do 15 kilometrów, z czasu realizacji wyłączony jest okres zimowy, wykonawcy otrzymują 5-10 proc. zaliczki, a przepływ pieniędzy pomiędzy nimi, a podwykonawcami jest kontrolowany przez GDDKiA.

Ostatnia zmiana podyktowana jest dotychczasowymi doświadczeniami, a sami drogowcy deklarują, że "dobrze odrobili lekcje". Chodzi o to, że część podwykonawców nie otrzymała należnych im płatności za wykonane prace i dostarczone materiały, co doprowadziło do licznych bankructw. Chcąc ratować sytuację drogowcy jeszcze raz, ale już bezpośrednio, zapłacili im prawie miliard złotych, który będą teraz egzekwować od generalnych wykonawców.

Oprócz budowy nowych odcinków GDDKiA prowadzić będzie remonty podległej jej sieci dróg, głównie krajowych. W większości będzie to gruntowna ich przebudowa mająca na celu poprawienie bezpieczeństwa poprzez odseparowanie kierunków ruchu i poszczególnych grup uczestników ruchu drogowego. Tworzony jest również Krajowy System Zarządzania Ruchem oraz testowane nowe rozwiązania na tablicach informacyjnych na autostradach - m.in. wprowadzenie numeracji węzłów.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry