portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Aktualności

Pracowity rok na budowach polskich dróg
13-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Największy inwestor budowlany w Polsce, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podsumował swoją działalność w mijającym roku. A był on szczególny ze względu na organizację Euro 2012 i panującą gorączkę nadrabiania sporych opóźnień.



Z założonych planów nie wszystkie zostały zrealizowane w terminie co nie oznacza, że porzucono ich wykonanie. Jak podkreślają od dawna przedstawiciele GDDKiA drogi budowane są na kolejne dziesiątki lat, a nie wyłącznie na Euro 2012. W sumie przez ostatnich 12 miesiący oddano do użytku 716 kilometrów dróg krajowych, których budowa pochłonęła 22 mld złotych. Blisko połowę tej kwoty zrefundowała nam Unia Europejska, a ponad 1,2 mld złotych pozyskano z Krajowego Systemu Poboru Opłat.

Do wczoraj oddano do użytku 294 km autostrad, 329 km dróg ekspresowych i 33 km obwodnic. Największe prace toczyły się na odcinkach autostrad A1, A2 i A4, jednak do czerwca nie udało się dotrzymać założonego harmonogramu. W najlepszej sytuacji był odcinek A2 od Warszawy do Łodzi, na którym uzyskano tzw. przejezdność, a ostateczne prace trwały do jesieni - choć nadal brakuje na nim pełnej infrastruktury ze stacjami benzynowymi włącznie. Pocieszający jest fakt, że jeszcze w przyszłym roku będziemy jeździć po nim za darmo. Jednak wciąż nie wiadomo co z kontynuacją A2 w stronę granicy z Białorusią, poza informacją, że nie objęto jej planami do 2020 roku. Póki co oddano do użytku 20 km obwodnicę Mińska Mazowieckiego, ale to przynajmniej wyprowadziło ruch tranzytowy z tego miasta.

Podobna sytuacja jest na "państwowym" odcinku A1 od Łodzi w stronę Gdańska, gdzie obecnie droga urywa się w miejscowości Kowal i kontynuowana jest dopiero w okolicach Torunia. Brakuje na niej też sporego odcinka w stronę południowej granicy Polski. Nie dokończono również A4 od Tarnowa po granicy z Ukrainą, choć w tym przypadku jest największa szansa, że będzie to pierwsza autostrada w Polsce wybudowana w całości.

Wśród dróg ekspresowych największe prace toczyły się na odcinku S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, S5 od Poznania do Gniezna oraz mniejszych fragmentach S7 pomiędzy Gdańskiem i Nidzicą.



W ostatnim czasie udało się również oddać do użytku obwodnicę Żyrardowa w ciągu drogi krajowej nr 50, choć i tutaj nie zakończono wszystkich zaplanowanych prac. Jak tłumaczy Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, intencją jego firmy jest jak najszybsze udostępnianie kierowcom nowych dróg wszędzie tam, gdzie gotowa jest już nawierzchnia, a dalsze prace można kontynuować bez wpływu na bezpieczeństwo użytkowników. Dzięki takiemu podejściu można się spodziewać otwierania kolejnych fragmentów A4.

Większość opóźnień spowodowana była niejasnymi sytuacjami generalnych wykonawców. Po części przeliczyli oni swoje możliwości organizacyjne oraz finansowe, co z kolei spowodowało poważne problemy u podwykonawców. W sumie w tym roku GDDKiA miała podpisane umowy ze 133 wykonawcami, spośród których 8 ogłosiło bankructwo. Do tej pory zobowiązania 27 wykonawców, na sumę 485 mln złotych, spłacił państwowy inwestor w ramach programu "Solidarna odpowiedzialność". Oczywiście te należności będą teraz egzekwowane od tych firm.

Także część z inwestorów próbowała wymusić na GDDKiA zmianę warunków umowy już w trakcie realizacji projektów, jednak spotykając się ze stanowczym odrzuceniem takich wniosków po prostu ją zrywała. Aby wyeliminować takie sytuacje w przyszłości wprowadzono zmiany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.


Jednak nie zawsze najniższa oferta w przetargu oznaczała niemożliwość realizacji w tej kwocie. Świadczy o tym rozbieżność pomiędzy zakładanym kosztorysem inwestorskim, a realnym rozliczeniem prac. Przykładem może być odcinek S8 pomiędzy Wrocławiem, a Sycowem, który zbudowano za 50 proc. planowego budżetu, a wspomnianą obwodnicę Mińska Mazowieckiego za 65 proc. W sumie przyniosło to ponad 2,6 mld złotych oszczędności, co pozwala na wybudowanie dodatkowych 60 km drogi szybkiego ruchu.

W przyszłym roku prace kontynuowane będą na 706 km dróg zarządzanych przez GDDKiA, z czego 401 km zostanie oddanych do użytku. Z kolei do 2015 roku, czyli zakończenia realizacji obecnych planów, przybędzie w Polsce dalszych 308 km autostrad i 350 km dróg ekspresowych.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry