portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Aktualności

Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat
29-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto i rys. Kapsch

Od przyszłego roku przybędzie płatnych odcinków dróg krajowych i autostrad dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Tym samym wzrosną wpływy na Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowany jest rozwój infrastruktury.



Pierwsze rozszerzenie nastąpi 12 stycznia i obejmie 139,12 km, w tym autostradę A1 (pomiędzy węzłami Pyrzowice - Sośnica 43,7 km i Kotliska - Stryków 39,29 km) oraz drogi ekspresowe S1 (Przyrzowice - Lotnisko 1,9 km) i S8 (Pawłowice - Dąbrowa 22,1 km, Cieśle - Syców Wschód 25,1 km i Modlińska - Piłsudskiego 7,1 km).

Drugi etap, 30 marca, rozszerzy opłaty o kolejne 160 km. Tym razem obejmie on drogi ekspresowe i krajowe. Na "siódemce" będą to trzy krótkie odcinki - obwodnica Elbląga od skrzyżowania z drogą powiatową 1104N do węzła Raczki (3,7 km), Raczki - Elbląg Wschód (3,8 km) oraz małopolski odcinek Modliniczka - Balice I (3,5 km). Na drodze ekspresowej S8 płatny będzie przebudowany właśnie odcinek Piotrków Trybunalski - Radziejowice (93,6 km), a na S19 od węzła Stobiernia do Rzeszowa-Wschód (6,9 km). Z kolei na drodze krajowej nr 4 przybędzie odcinek obwodnicy Jarosławia od Tywoni do Tuczempy (11,3 km) i na DK nr 79 od granicy Jaworzna do węzła Modlniczka (37,8 km).



Sumując wszystkie odcinki objęte elektronicznym systemem poboru opłat viaTOLL, pod koniec marca przyszłego roku, liczyć będą 2190 km. Stawka kilometrowa uzależniona jest od rodzaju pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej (powyżej 3,5 ton, w tym niektórych samochodów osobowych z przyczepami) oraz spełnianej przez silnik normy emisji spalin Euro. I tak np. pojazd od 3,5 do 12 ton z silnikiem Euro 2 płaci za 1 km 40 groszy, a z Euro 5 o połowę mniej.

Ma to już wymierne korzyści. Udostępnione przez operatora systemu, firmę Kapsch, dane wykazują tendencję spadku ruchu pojazdów z silnikami Euro 2 (niecałe 3 proc.) i Euro 3 (4,78 proc.), na niewielką korzyść Euro 4 (wzrost o 1 proc.) i zdecydowaną Euro 5 (+ 8,35 proc.). Wzrasta również udział pojazdów z silnikami Euro 6, która to norma ma obowiązywać od 2014 roku.

Teoretycznie więc spadają wpływy na konto Krajowego Funduszu Drogowego. Jak to wygląda w praktyce - zadaliśmy to pytanie i czekamy na odpowiedź przedstawiciela firmy Kapsch.

Póki co wiadomo, że budowa dotychczasowego systemu viaTOLL kosztowała około 1,1 mld złotych, a wpływy z tytułu opłat wyniosły do wczoraj ponad 1,22 mld złotych. Można więc przyjąć, że po 17 miesiącach od uruchomienia urządzenia już na siebie zarobiły.

Przyszłoroczne rozszerzenie sieci kosztować będzie około 14 mln złotych, zaś sam kontrakt z firmą Kapsch obowiązuje do 2018 roku.

Według danych operatora systemu co miesiąc dokonywanych jest blisko 74 mln transakcji, co daje dziennie średnie wpływy w wysokości 3 mln złotych. Oprócz Polaków (67 proc. opłat) najczęściej generują je przewoźnicy z Niemiec (36 355 zarejestrowanych urządzeń), Litwy (24 895), Czech (21 196), Rosji (20 289) oraz Ukrainy (19 909).

Co ciekawe, blisko 77 proc. opłat wnoszonych jest z góry, co jest zupełnie odwrotną tendencją niż w Austrii czy Niemczech.

Spośród płatnych tras największą popularnością cieszy się autostrada A4, na której przez ostatnie 6 miesięcy "wyjeżdżono" 172 mln złotych. Na drugim miejscu jest A2 z "zaledwie" 37 mln zł, a na kolejnych DK 92 i S7 po 27 mln zł.

Od czerwca tego roku z możliwości uiszczania opłat poprzez system viaTOLL mogą skorzytać także kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 ton). Jednak do dziś wydano tylko 5 tys. urządzeń viaAUTO i tysiąc dla służb ratowniczych. Powodem tak małej popularności mogą być ograniczenia w ich przydatności tylko do odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. To zaledwie dwa odcinki - A2 od Konina do Strykowa i A4 od Bielan Wrocławskich do Sośnicy. W przyszłym roku dojdzie śląski i łódzki odcinek A1.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry