Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kompakt w modnej szacie | Citroen C4 Cactus
SALON SAMOCHODOWY | Przedpremierowo - nowa Mazda 3 już w Polsce!
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Panda | Grudzień 2018
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
PORADY

Eksploatacja samochodu | Układ hamulcowy


Jak osiągnąć idealną współpracę na linii klocki - tarcze hamulcowe?

29-11-2018 | źródło: materiały prasowe

Tarcze i klocki hamulcowe powinny ze sobą idealnie współpracować. W przeciwnym razie układ zaczyna hałasować i działać w niewłaściwy sposób, zmniejszając bezpieczeństwo. A do tego jego elementy składowe mogą się zużywać w przyspieszonym tempie, narażając kierowcę na dodatkowe koszty. Jak tego uniknąć?

PORADY | Eksploatacja samochodu | Układ hamulcowy - Jak osiągnąć idealną współpracę na linii klocki - tarcze hamulcowe?

W trakcie hamowania, okładzina cierna klocka styka się z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Od tego, jak układa się ich współpraca zależy skuteczność układu hamowania, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Druga sprawa to trwałość poszczególnych elementów układu, która jest zależna od zastosowanych materiałów. Najlepsi producenci dobierają je tak, aby tarcze i klocki były jak najbardziej trwałe i skuteczne w działaniu. W produktach z segmentu premium stosuje się też rozwiązania mające na celu eliminację drgań i hałasu, powstających w trakcie hamowania.

Chociaż polscy kierowcy wciąż dokonują samodzielnych zakupów części układu hamulcowego, to w większości przypadków zlecają ich montaż profesjonalnym warsztatom samochodowym. Według firmy badawczej Moto Data średnio 7 na 10 czynności serwisowych związanych z zakupem i wymianą tarcz i klocków hamulcowych realizowanych jest w warsztacie. Jeśli doliczymy do tego montaż tych części, które zakupił właściciel auta, ale dostarczył mechanikowi, wówczas aż 80 proc. czynności serwisowych wykonuje profesjonalista. Spada za to udział samodzielnych interwencji (zakup i montaż w tzw. kategorii Zrób to sam), z 18 do 14 proc. w przypadku tarcz oraz z 21 do 15 proc. w przypadku klocków hamulcowych w ciągu ostatnich pięciu lat.

Eksperci z TMD Friction - właściciela marki Textar - zalecają, aby stosować tarcze i klocki hamulcowe tego samego producenta. Dzięki temu można uniknąć szeregu problemów, głównie zmniejszenia skuteczności hamowania. Najwięcej kłopotów sprawiają tanie klocki hamulcowe, w których materiał użyty do produkcji okładzin może być zbyt twardy (będzie wówczas niszczył tarczę) albo zbyt miękki (będzie zużywał się w przyspieszonym tempie).

Jakie problemy mogą pojawić się wtedy, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych i powierzchnia robocza tarcz hamulcowych nie chcą ze sobą współpracować?

Mogą to być uciążliwe drgania w trakcie hamowania spowodowane montażem klocków hamulcowych niskiej jakości. Najtańsze klocki mogą powodować również przyspieszone zużycie tarcz hamulcowych poprzez ich lokalne przegrzewanie i pozostawianie na nich materiału ze swoich okładzin. Takie klocki mogą zostać również zupełnie pozbawione okładziny, która zostanie zerwana z płytki nośnej przez tarczę hamulcową. Najczęstszy objaw niewłaściwej współpracy tarcz i klocków to również różnego rodzaju hałas w trakcie hamowania.

"Zastosowanie dobrych jakościowo tarcz i klocków hamulcowych tego samego producenta, odpowiednio dobranych do danego modelu auta, daje pewność w zakresie bezpieczeństwa. Dodatkowo kierowca może liczyć na wysoką trwałość elementów, co przekłada się na zmniejszenie kosztów serwisowania auta"

- mówi Joanna Krężelok z TMD Friction.

Polecamy
PORADY | Textar wycisza zgielk uliczny | Uklad hamulcowy TECHNIKA | Textar testuje do granic możliwości - po to, żeby kierowca nie musiał | Układ hamulcowy PORADY | Czujniki niebezpieczeństwa | Układ hamulcowy

Textar wycisza zgiełk uliczny

Textar testuje do granic możliwości - po to, żeby kierowca nie musiał

Czujniki (nie)bezpieczeństwa

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry