Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Niewidoczne zagrożenie
06-06-2016 | źródło: materiały prasowe firmy BILSTEIN

Żywotność amortyzatorów uzależniona jest od warunków eksploatacji samochodu i stylu jazdy kierowców. Z reguły jest to kilka lat ale ich zużycie następuje stopniowo, co usypia naszą czujność.



Amortyzatory powinny być sprawdzane co 20 tys. kilometrów. Z reguły jest to większy przebieg, jaki średnio w ciągu roku pokonuje polski kierowca. Ale właściciele starszych samochodów i tak muszą poddawać je kontroli podczas obowiązkowego badania technicznego. Jest ono jednak powierzchowne i taki test nie zawsze będzie miarodajny. O wiele więcej możemy wywnioskować sami z zachowania samochodu podczas codziennej jazdy.

"Średnia żywotność amortyzatorów wynosi 8-10 lat, jednak traci on swoje właściwości stopniowo. Dlatego różnice w jego pracy są dla większości użytkowników trudne do zauważenia" - mówi Rainer Popiol, szef działu szkolenia z centrali firmy BILSTEIN w Ennepetal - "Warto więc poznać typowe objawy zużycia amortyzatorów i prowadzić systematyczne obserwacje. Jest to m.in. kołysanie nadwozia, wibracje w układzie kierowniczym, nurkowanie samochodu podczas normalnego hamowania, poczucie niestabilności przy pokonywaniu zakrętów a także szybsze i nierówne zużycie bieżnika opon".

Warto też pamiętać, że niesprawne amortyzatory znacząco pogarszają przyczepność samochodu do nawierzchni drogi, co może doprowadzić do utraty kontroli toru jazdy. Wydłuża się również droga hamowania, nawet o 20 metrów a do tego dochodzi jeszcze czas reakcji poszczególnych podzespołów. W wyniku błędnych odczytów mogą wystąpić nieprawidłowości w działaniu układów ABS czy ESP.



"Jeśli w dłuższej perspektywie zauważymy typowe objawy zużytych amortyzatorów nie zwlekajmy z wizytą w warsztacie. Przy jego wyborze poszukajmy takiego, który specjalizuje się w układzie zawieszenia i dysponuje odpowiednim sprzętem do diagnozy" - dodaje Rainer Popiol z firmy BILSTEIN - "Dobrym momentem, przynajmniej do wzrokowej oceny, jest sezonowa wymiana opon. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę czy nie ma wycieków oleju bądź śladów korozji - te objawy od razu kwalifikują amortyzatory na danej osi do wymiany".

Żywotność amortyzatorów po części zależy od stanu technicznego drogi, jednak to kierowca ma na nią największy wpływ. Wystarczy ograniczyć ilość wjazdów i zjazdów z krawężnika, wolniej pokonywać tzw. śpiących policjantów, omijać studzienki kanalizacyjne, unikać przeciążania samochodu jak i gwałtownego przyspieszania i hamowania. Po zimie warto też porządnie umyć podwozie i nadkola, w których może zalegać sól drogowa i inne zanieczyszczenia.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry