Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - wyposażenie samochodu
TESTY | Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym | Toyota Yaris III
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Okazja do skorzystania z mobilnego testera zawieszenia
07-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W niecodzienny sposób rozpoczynamy test nowego Volkswagena Tiguan. Korzystając z zaproszenie firmy Bilstein postanowiliśmy sprawdzić na nim jak działa mobilny tester zawieszenia.





Ręka do góry, kto systematycznie kontroluje zawieszenie w swoim samochodzie? Najczęściej zrobi to za nas diagnosta podczas okresowego badania technicznego samochodu. A przecież jest to jeden z najważniejszych elementów zapewniający bezpieczeństwo na drodze. Jego głównym elementem jest amortyzator, który ma zapewnić odpowiedni docisk pojazdu do nawierzchni drogi. Jeśli będzie w złym stanie technicznym nie tylko pogorszy nasz komfort podróży, ale przede wszystkim obniży stabilność samochodu np. podczas pokonywania zakrętu czy wydłuży drogę hamowania.

Jak przekonują specjaliści z firmy Bilstein stan amortyzatorów powinniśmy zawsze oceniać podczas sezonowej wymiany opon. Najłatwiej wówczas zauważyć tłuste zabrudzenia, które będą świadczyć o wycieku oleju z amortyzatora - jest to jedno z najczęściej, poza technicznym zużyciem, występujących uszkodzeń mechanicznych. Najlepiej o taką ocenę poprosić mechanika, który w prosty sposób może skontrolować również stan sprężyn, luzów na drążkach czy działanie hamulca ręcznego.

Od takiego właśnie sprawdzianu, z pojazdem stojącym na podnośniku, rozpoczyna się kontrola zawieszenia w ramach akcji serwisowej prowadzonej przez firmę Bilstein. Po nim następuje najazd na specjalne urządzenie, zwane popularnie szarpakiem. To zasadniczy element akcji, który w wersji mobilnej od początku lipca podróżuje po różnych częściach Polski. Co istotne z takiej kontroli może skorzystać - bezpłatnie i bez konieczności wcześniejszego zapisu - każdy kierowca samochodu osobowego i lekkiego dostawczego o masie do 3,5 tony.

Sprawdzian na szarpaku, wliczając wszystkie manewry, trwa około 5 minut. W tym czasie odczytywane są wartości dla każdego koła - nacisk, wibracje/poziom hałasu oraz przyczepność. Na zakończenie kierowca otrzymuje wydruk z tymi danymi i ewentualne zalecenia dotyczące wymiany amortyzatorów.

Podczas naszego pobytu poznaliśmy wyniki dla ponad 50 samochodów osobowych. Jeden z nich miał ZEROWĄ przyczepność do nawierzchni, drugi wybite amortyzatory z tyłu i poprzesuwane sprężyny. Niestety, kierowcy obu pojazdów odjechali nie zawracając sobie tym głowy. Obecny podczas testów Rainer Popiol - zajmujący się na co dzień szkoleniami dla mechaników w firmie Bilstein - nie był zaskoczony takim zachowaniem kierowców. Jednak w Niemczech w takiej sytuacji diagnosta ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Na szczęście większość kierowców, u których wykryto usterki od razu umawiało się na wizytę w warsztacie, na terenie którego prowadzona była akcja firmy Bilstein.



Nasz testowy Tiguan również został zbadany na szarpaku. Przyczepność poszczególnych kół wahała się pomiędzy 68 a 79 proc., co wbrew pozorom jest wynikiem bardzo dobrym. Przy tych wskazaniach ważniejsza jest różnica pomiędzy lewym i prawym kołem poszczególnej osi. W naszym przypadku na przodzie wynosiła 6 proc., zaś z tyłu 4 proc. To także bardzo dobre wskazania, według specjalistów Bilstein różnica ta nie może przekroczyć 30 proc. Zgodnie z założeniami prawie fabrycznie nowym Volkswagen Tiguan otrzymał końcową ocenę OK.

Mobilny tester zawieszenia Bilstein pozostanie w Polsce jeszcze kilka dni. Będzie można z niego skorzystać w Olsztynie (serwis Maksyma Krzysztof Machnij - 8 lipca), Szczytnie (serwis Maxserwis MK Cars - 11 lipca), Warszawie (AP Serwis - Warszawa Targówek - 14 lipca) i Zielonce (serwis Maxseriws - 15 lipca). Przedstawiciele firmy zapowiadają już drugą turę tej akcji w Polsce, którą zaplanowano po wakacjach.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry