Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Zanim nadejdzie zima
06-11-2015 | źródło: materiały prasowe

Sezonowa wymiana opon jest dobrą okazją do przyjrzenia się elementom samochodu, których nie widzimy na co dzień. W trakcie tej czynności warto obejrzeć m.in. amortyzatory.



Wszystkie podzespoły i części samochodu podlegają stopniowemu zużyciu. W wielu przypadkach trudno to zauważyć, bowiem podczas codziennej jazdy nie jesteśmy w stanie wychwycić różnic. Po prostu również i my stopniowo przyzwyczajamy się do tego. Idealnym przykładem są amortyzatory, które - o ironio - wpływają na komfort naszej podróży.

"Teoretycznie można określić okres żywotności amortyzatorów samochodowych, jednak w praktyce każdy przypadek bywa inny. Składa się na to bardzo wiele czynników - od ogólnego stanu technicznego pojazdu, poprzez styl naszej jazdy, do rodzaju dróg, po których jeździmy" - mówi Andrzej Chmielewski, doradca techniczny IHR - "Nie przykładamy jednak do nich większej wagi, w pewnym stopniu jedynym sprawdzianem jest okresowy przegląd samochodu w stacji kontroli pojazdów. Niezależnie od niego warto przyjrzeć się amortyzatorom jeszcze dwa razy w roku podczas sezonowej zmiany opon".

Kontrola, o co możemy poprosić pracownika zakładu wulkanizacji, sprowadza się przede wszystkim do wzrokowej oceny ich stanu. Pierwszym, i poważnym, objawem, że coś jest nie tak, będą zabrudzenia spowodowane wyciekiem oleju. Będzie to świadczyć o utracie właściwości amortyzatora, co w praktyce czyni go bezużytecznym elementem, i należy go niezwłocznie wymienić. Trzeba przy tym pamiętać o podstawowej zasadzie, że robimy to zawsze parami na tej samej osi.

Nieco trudniej sprawdzić stan zużycia amortyzatorów gazowych, w których de facto również znajduje się olej. Stąd też i na ich obudowie mogą pojawić się wycieki. Ale nie zawsze tak będzie, dlatego sami musimy wyczuć zmianę zachowania samochodu na drodze. Najczęstsze objawy - co dotyczy również amortyzatorów olejowych - to kołysanie nadwozia, wibracje w układzie kierowniczym, czy twarde dobijanie i opadanie zawieszenia. Możemy to również ocenić po stanie zdejmowanych opon letnich. Nierównomiernie zużyty bieżnik będzie wskazywać na nieprawidłowości w działaniu konkretnego amortyzatora.

"Uczucie nurkowania samochodu podczas hamowania również może być objawem niesprawnego amortyzatora. Ma to szczególne znaczenie przede wszystkim na mokrej bądź śliskiej nawierzchni" - dodaje Andrzej Chmielewski - "Amortyzator nie tylko zapewnia komfort podróży, ale jest głównym łącznikiem samochodu z drogą. Jeśli będzie niesprawny, to nawet najlepsze opony zimowe nie zagwarantują nam optymalnej przyczepności i znacznie wydłużą drogę hamowania".
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry