portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | Klimatyzacja

Komfort termiczny to Twoje bezpiecze�stwo
28-08-2017 | �r�d�o: materia�y prasowe

O ile wi�kszo�� kierowc�w doskonale rozumie zwi�zek mi�dzy sprawno�ci� uk�adu zawieszenia czy hamulc�w a w�asnym bezpiecze�stwem, o tyle uk�ad klimatyzacji jest traktowany jako luksus. Tymczasem zw�aszcza w upalne dni jego dzia�anie ma bezpo�redni wp�yw na bezpiecze�stwo jazdy.





Ten zwi�zek mi�dzy bezpiecze�stwem jazdy a temperatur� w kabinie pojazdu jest konsekwencj� ludzkiej fizjologii. Cz�owiek jest istot� sta�ociepln�, co oznacza, �e organizm sam musi utrzymywa� ciep�ot� cia�a - ogrzewaj�c si� lub rozpraszaj�c nadmiar ciep�a. Wystarczy, �eby termometr pokaza� zaledwie 32,2 st. C temperatury otoczenia, by zacz�� si� poci� - bez tego nie uda si� utrzyma� odpowiedniej temperatury cia�a. Jednak gdy otacza nas wilgotne powietrze, zaczyna by� niebezpiecznie dla zdrowia - nawet 35 stopni mo�e ju� spowodowa� udar cieplny.

Letnie s�o�ce potrafi b�yskawicznie nagrza� kabin� samochodu. Post�p w izolacji szyb jest negowany poprzez zwi�kszanie si� powierzchni szyb i ich wi�ksze nachylenie - chocia�by por�wnuj�c sylwetki dzisiejszych modeli i tych produkowanych 30 lat temu. Co gorsza, temperatura w nagrzanej kabinie nie jest jednolita. Ciep�e powietrze p�ynie do g�ry, zatem blisko dachu termometr mo�e wskaza� nawet 10 stopni wi�cej ni� w okolicach kokpitu. A w�a�nie tam znajduje si� g�owa kierowcy.

"Prowadzenie samochodu wymaga bezb��dnej oceny sytuacji na drodze i jak najszybszego reagowania na zagro�enia. Do tego potrzebna jest koncentracja, a ta jest mo�liwa tylko wtedy, gdy kierowca odczuwa komfort termiczny" - m�wi Constantin Iordache,�Thermal Domain Coordinator Valeo.

Jak to rozumie�? Bardzo prosto: nie powinno by� zbyt ciep�o ani zbyt zimo, czyli optymalnie oko�o 22 st. W czasie letnich upa��w nie jest to mo�liwe bez sprawnej klimatyzacji. Jej zadaniem jest nie tylko obni�enie temperatury do poziomu bezpiecznego dla zdrowia, ale tak�e usuni�cie wilgoci z kabiny. Wbrew pozorom nie brak jej nawet latem, o czym mo�na si� przekona�, gdy nag�y deszcz sch�odzi szyby - b�yskawicznie zachodz� mg��.

Nawet uchylone okna nie zast�pi� klimatyzacji, a w czasie szybkiej jazdy nie spos�b ich otworzy� - huk op�ywu powietrza uniemo�liwia rozmow� czy s�uchanie radia. Przy niesprawnej klimatyzacji g�owa kieruj�cego znajduje si� w warstwie powietrza o najwy�szej temperaturze, a to ogranicza percepcj� kierowcy i jego szybko�� reakcji. Wystarczy, by temperatura w kabinie podnios�a si� z 21 do 27 st. C, by - wed�ug bada� francuskich naukowc�w - postrzeganie bod�c�w i szybko�� reakcji kierowcy zmala�y a� o 22 proc.

"Regularna obs�uga klimatyzacji w profesjonalnym, odpowiednio wyposa�onym warsztacie jest kluczowa dla bezproblemowej eksploatacji przez lata. Minimum raz w roku nale�y skontrolowa� ilo�� czynnika ch�odz�cego, a optymalnie warto tak�e wytworzy� w ca�ym uk�adzie pr�ni�, by pozby� si� z niego wilgoci" - dodaje Constantin Iordache.

Klimatyzacj� nale�y w��cza� tak�e zim�, poniewa� zapewnia to w�a�ciwe smarowanie spr�arki poprzez olej rozpuszczony w czynniku ch�odz�cym. Zaniedbanie tego oraz zwlekanie z przegl�dami mo�e spowodowa� najpierw pogorszenie efektywno�ci uk�adu klimatyzacji (wskutek braku odpowiedniej ilo�ci czynnika), a nawet zatarcie spr�arki, co wi��e si� z kosztown� napraw�.

www.jedz-bezpiecznie.pl
Niewane, czy trasa krtka czy duga... BILSTEIN ponownie udostpnia polskim kierowcom tester zawieszenia Techniczne zrnicowanie reflektorw ksenonowych
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry