Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Eksploatacja samochodu | Oświetlenie

Bezpieczny kompromis w oświetleniu na drodze
19-05-2015 | źródło: materiały prasowe

Oświetlenie samochodu to układ mający duże znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa jak i komfortu podróżowania. Zbudowany jest on z wielu elementów służących do oświetlenia drogi, sygnalizacji wykonywanych manewrów, czy określenia pozycji pojazdu.



Szczególną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego odgrywają przednie reflektory. Od jakości emitowanego przez nie strumienia świetlnego zależy to, czy podczas jazdy kierowca będzie wystarczająco dobrze widział co dzieje się przed samochodem. Niestety pojawia się tutaj pewna sprzeczność, bowiem przy okazji można oślepiać zarówno kierowców pojazdów jadących z naprzeciwka, jak i tych - poprzez odbicie w lusterkach wstecznych - przed nami.

Tarek Hamed, Philips:
"Dobrze zaprojektowany reflektor oraz znajdujące się w nim źródło światła powinno być kompromisem pomiędzy zapewnieniem widoczności, a unikaniem oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. Jednym z takich przykładów są lampy ksenonowe".

Z punktu widzenia fizyki jest to lampa wyładowcza wykorzystująca do zapłonu mieszankę gazów w tym gaz szlachetny - ksenon, który w stosunkowo krótkim czasie pozwala osiągnąć maksymalny strumień świetlny. Z definicji nie posiada ona tradycyjnego żarnika, który z czasem mógłby ulec zużyciu, co zdecydowanie zwiększa trwałość w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami.

Największą zaletą lamp ksenonowych jest rodzaj i natężenie emitowanego przez nie wiązki. Jej światło posiada temperaturę barwową wynoszącą od 4600 do 6000 stopni Kelwina (zwykła żarówka ma około 3200 K). Dzięki temperaturze zbliżonej do światła dziennego,u kierowcy poprawia się kontrast widzenia, rozróżnianie barw oraz spowalnia się - szczególnie przy dłuższych podróżach po zmroku - zmęczenie wzroku.

W porównaniu do reflektorów z tradycyjnymi żarówkami, lampy ksenonowe mają wyższą wydajność, czyli przy mniejszym poborze mocy (35 W) emitują większy strumień światła.

Tarek Hamed, Philips:
"Aby nie powodować oślepiania spowodowanego większym strumieniem świetlnym lampy ksenonowe muszą posiadać układ automatycznego poziomowania i wysokociśnieniowe spryskiwacze. Jest to wymóg regulowany prawem".

Pomimo wysokiej trwałości lampy ksenonowe z czasem zmieniają kolor emitowanego światła. Bliski koniec życia produktu można rozpoznać po kolorze - zmienia się na różowy - jaki emituje źródło światła. Dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa wymieniamy je, podobnie jak tradycyjne żarówki, parami.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry