strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Z Władysławem Liszewskim, diagnostą-mechanikiem ze Stacji Obsługi Samochodów „Sosiba”, Warszawa-Wesoła rozmiawiał Maciej Kalisz

Na światłach przez cały rok
12-09-2006, foto: archiwum



Jaki jest zakres kontroli świateł podczas przeglądu okresowego?

Sprawdzenie działania świateł - bezwzględnie wszystkich, które zamontowane są w danym samochodzie. W przypadku reflektorów przednich ustawienie wysokości świecenia. Sprawdza się to i ustawia za pomocą odpowiednich przyrządów.

Jakie najczęściej zdarzają się usterki?

Przede wszystkim żle zamontowana żarówka - niedokładnie zamocowana lub nie do końca wciśnięta kostka przewodu zasilającego. W przypadku żarówki H7 zdarzają się sytuacje odwrotnego jej osadzenia, co powoduje wysokie świecenie, a przez to oślepianie innych.

W tylnych światłach zdarzają się sytuacje zamiany świecenia świateł stopu. Spowodowane jest to odwrotnym założeniem żarówki - trudno to pomylić, ale jednak czasem tak się zdarza. Przyczyną tego mogą być również zawilgocone kostki, przełączniki i przewody elektryczne. W starszych samochodach trafiają się zmatowiałe, bądź popękane odbłyśniki. Czasem przyjeżdżają samochody z zamontowaną jedną lampą angielską, która przystosowana jest do ruchu lewostronnego. Trafić można na nią w punktach sprzedaży używanych części samochodowych.

W jakim zakresie może Pan usunąć wykryte usterki?

Podczas przeglądu koryguję ustawienie w płaszczyźnie pionowej lub poziomej reflektorów przednich. Oczywiście też wymieniam przepaloną żarówkę. W przypadku nowoczesnych samochodów to zadanie coraz częściej przerasta możliwości samodzielnej wymiany przez kierowcę. Nieraz trzeba wyciągnąć reflektor, a nawet zdemontować nadkole. Przejeżdżamy wtedy autem na nasze stanowisko warsztatowe.

Jakich dodatkowych regulacji może Pan dokonać?


To też należy do kompetencji naszego warsztatu. Prowadzimy prawie cały zakres napraw i w zależności od życzenia klienta, możemy wymienić reflektor, uszkodzone żarówki, przepalone bezpieczniki itp.



Czy niezależnie od przeglądu można przyjechać sprawdzić ustawienie świateł. Jaka jest cena takiej usługi?

Oczywiście, że tak. Sprawdzenie i regulacja świateł kosztuje 19 złotych. Do tego dochodzą koszty ewentualnej wymiany żarówki, której cena uzależniona jest również od modelu samochodu, a więc nakładu naszej pracy.

Co się dzieje w przypadku wykrycia usterki, której Państwo nie mogą usunąć?

Kiedyś istniała możliwość warunkowego dopuszczenia samochodu z wadliwym oświetleniem na okres do siedmiu dni. Warunkiem była jazda od świtu do zmroku. Obecnie taki samochód traktowany jest jako niesprawny, a więc niedopuszczony do ruchu. Po usunięciu usterki np. w autoryzowanej stacji, samochód ponownie poddawany jest badaniu technicznemu, ale tylko w zakresie zakwestionowanych wcześniej elementów.

Dziękuję za rozmowę.


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry