strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Eksploatacja samochodu/promocja

Przy okazji wiosennych porządków skontrolujmy układ chłodzenia
26-03-2009, foto: Boryszew

Za nami kolejna, można by powiedzieć łagodna zima. Wielu kierowców z ulgą „przezbroi” swoje pojazdy na okres letni, a jest co robić.



Obok tak oczywistych czynności, jak zmiana ogumienia, mycie podwozia, czy dolanie letniego płynu do spryskiwaczy warto też zajrzeć pod maskę silnika. Jedną z podstawowych czynności powinna być kontrola poziomu płynu w chłodnicy. Najprościej sprawdzić go na podziałce zbiorniczka wyrównawczego. Optymalne wskazanie, przy zimnym silniku, powinno zawierać się w połowie oznaczonej skali.

Jeśli jest inaczej, lub co gorsza niewiele płynu znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym należy niezwłocznie skontrolować stan techniczny układu chłodzenia. Nieszczelności układu mogą być spowodowane np. naturalnym starzeniem się płynu - należy go wymieniać według zaleceń producenta samochodu lub co 2 lata bądź co 30 tys. kilometrów. Inną częstą przyczyną wycieków są mikropęknięcia elastycznych przewodów układu bądź korozja elementów metalowych. Czynności w tym zakresie, jak i samą wymianę płynu, najlepiej powierzyć mechanikowi w warsztacie samochodowym.

Niewielkie ubytki płynu możemy uzupełnić we własnym zakresie. Na każdej stacji benzynowej z łatwością znajdziemy 1-litrowe butelki z płynem do chłodnic. Teoretycznie płyny różnych producentów są ze sobą mieszalne, jednak najlepiej będzie jeśli dolejemy ten sam produkt. W awaryjnych sytuacjach możemy dolać wodę, najlepiej destylowaną. Pamiętajmy też, aby czynność tę wykonywać przy wyłączonym i zimnym silniku.

Firma Boryszew oferuje największą na rynku paletę płynów do chłodnic. Właściwości każdego z trzech, gotowych do użycia, płynów zoptymalizowane zostały pod kątem różnych typów chłodnic samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Borygo Nowy zalecany jest do chłodnic mosiężnych (miedzianych) lutowanych i aluminowych; Borygo Eko do chłodnic aluminiowych lub żeliwnych, posiada on prestiżowy znak potrójnej ochrony - Trigrad, jest nietoksyczny i przyjazny dla środowiska; Borygo Alu to stworzony na kwasach organicznych płyn o wydłużonej żywotności do współczesnych chłodnic aluminiowych. Dostępne jest także Borygo Truck przeznaczone do pojazdów ciężarowych.

Pamiętajmy, płyn chłodniczy pełni bardzo ważną rolę zarówno zimą (ułatwia rozruch silnika przy niskich temperaturach), jak i latem (zapewnia optymalną temperaturę pracującego silnika).
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry