strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpiecze˝stwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Eksploatacja samochodu

Temat na jesień - przewody zapłonowe
30-11-2007, źródło: materiały AD Polska



Okres jesienno-zimowy, to trudne wyzwanie dla układu zapłonowego. Większość posiadaczy starszych samochodów z mieszalnikowymi instalacjami gazowymi kupuje w związku z tym nowe przewody zapłonowe. W dużej mierze to do nich zależy właśnie, czy samochód "będzie strzelał", czy nie. Sama dobra wola i zakup niestety nie wystarczą. Trzeba jeszcze wiedzieć, które przewody wybrać. Problem polega na tym, że na rynku pojawia się coraz więcej tanich produktów, które czasem próbują udawać te lepsze, markowe.

Wczoraj i dziś
Dobre przewody zapłonowe od dawna cieszyły się sporym zainteresowaniem kierowców. Początkowo najbardziej "grymasili" użytkownicy maluchów, w których prądu nigdy nie było zbyt wiele i nie można było sobie pozwolić na żadne straty. Bardzo często to właśnie przewody decydowały o tym, czy maluch zapalał rano czy nie. 

Po dobre przewody sięgali także użytkownicy pojazdów lepszych marek - markowe przewody gwarantowały równomierną pracę silnika, brak problemów z rozruchem czy odporność na chwilowe zawilgocenie po przejechaniu przez kałużę. Prawdziwy boom na przewody rozpoczął się jednak wraz z popularyzacją instalacji gazowych. Okazało się bowiem, że w środowisku mieszanki LPG (propan - butan) i powietrza do przeskoku iskry pomiędzy elektrodami świecy potrzebne jest wyższe niż zwykle napięcie, co w sposób szczególny obciąża cały układ zapłonowy - począwszy od cewki po przez przewody na świecy skończywszy.

Najmniejsze rezerwy wytrzymałościowe mają niestety przewody, stąd oczekiwania jakościowe wobec nich gwałtownie wzrosły. O ile dawniej problemy z iskrą przekładały się co najwyżej na pewne eksploatacyjne niedogodności, o tyle w przypadku samochodów z prostą instalacją gazową, brak iskry w odpowiednim miejscu i czasie oznacza ryzyko wystrzału gazu w kolektorze ssącym, co może prowadzić do szeregu kosztownych zniszczeń. Dobre przewody przestały stały się prozaiczną koniecznością.

Dość szybko rynek zdominowały dwie technologie - przewodów silikonowych i przewodów z rdzeniem ferromagnetycznym. Obie są godne polecenia, pod jednym wszakże warunkiem: w parze musi iść odpowiednia jakość wykonania i dobór najlepszych surowców.

Przewody AD
AD Polska w swojej ofercie posiada obie linie przewodów. W opakowaniach firmowych AD znalazły się natomiast wyłącznie przewody ferromagnetyczne. Pochodzą od renomowanego poddostawcy i legitymują się najwyższą jakością. Warto podkreślić, że największym zainteresowaniem cieszy się gama przewodów oferowana w charakterystycznych, granatowo - czerwonych pudełkach, która oferuje maksymalną możliwą trwałość i rekordową odporność na przebicia. Linia przewodów AD pakowanych w pudełkach, to najwyższej jakości produkty  idealnie dostosowane do instalacji LPG. Gwarantują niski opór wewnętrzny (5600 Ohm/m), bardzo dobre właściwości izolujące (elastomerowa powłoka zewnętrzna) oraz zachowanie swoich pierwotnych parametrów przez cały typowy okres eksploatacji. Tym co wyróżnia przewody AD na rynku jest rdzeń ferromagnetyczny. Na osnowie mocnej nici zapewniającej wytrzymałość mechaniczną znajduje się rdzeń ferrytowy. Jego zadaniem jest podobnie jak w transformatorze koncentracja linii pola elektromagnetycznego oraz tłumienie zakłóceń. Właściwym przewodnikiem jest gęsto, spiralnie nawinięty, wysokiej jakości cienki drut stalowy. Ilość spiralek wynosi 50 na każdy centymetr rdzenia. Taka konstrukcja zapewnia trzykrotnie mniejszy opór elektryczny w porównaniu z przewodami węglowymi oraz eliminację zjawiska wzrostu oporu w czasie eksploatacji przewodów. Dodatkowo, ze względu na magazynowanie energii w rdzeniu ferrytowym czas trwania iskry wydłuża się  powodując lepszy zapłon i spalanie mieszanki paliwowej.

Uwaga na podróbki!
Unikajmy zakupów przewodów na "wolnym rynku". Okazuje się bowiem, że w sprzedaży pojawiły się już przewody wzorowane na oryginalnych przewodach ferromagnetycznych, które są znacznie tańsze, ale niestety ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Na załączonym zdjęciu wyraźnie różnice w budowie przewodów najwyższej jakości jakie znajdują się w opakowaniach AD oraz przewodów, które ferromagnetyczne są tylko z nazwy.

Niestety - weryfikacja jakości możliwa jest tylko po rozcięciu przewodu lub... w trakcie eksploatacji. W przewodach "podrabianych" na rdzeń oporowy (węglowy, kevlarowy, silikonowy lub inny) nawinięta jest spiralka z drutu. Niestety rdzeń ten nie ma własności ferromagnetycznych lub są one znikome, w związku z czym cały układ zachowuje się tak jak zwykły opornik. Kolejne niedoskonałości to niewystarczająco gęsta spiralka, zbyt mała średnica drutu, widoczne zbyt grube włókna wzmacniające (żółty oraz biały kolor wewnątrz rdzenia), dodatkowa warstwa izolacyjna utrudniająca właściwe połączenie widoczna jest jako błyszcząca powierzchnia rdzenia. 

Przewód oryginalny posiada autentyczny ferrytowy rdzeń a także gęstą spiralkę z wysokiej jakości cienkiego drutu. Najlepszym sposobem na unikanie podróbek wydają się zakupy w dobrych sklepach motoryzacyjnych czy u przedstawicieli AD Polska. Tylko wtedy Klient ma pełną gwarancję jakości wyrobu, który jest właściwie opakowany i ometkowany. Kupując przewody w internecie lub na giełdach - musimy niestety zaufać sprzedawcy.


Uwaga na podróbki. Dopiero po rozcięciu przewodów widać różnice.
Po lewej przekrój przewodu oryginalnego. Wysokiej jakości ferrytowy rdzeń i gęsta spiralka z wysokiej jakości stalowego drutu.
Po prawej podróbka. Rdzeń ma znikomą zawartość ferrytu, a spiralka jest zrobiona tanim kosztem i ma mało zwojów.

Specjaliści z AD radzą:
Wymieniając przewody sprawdźmy także jakość świec zapłonowych i stan aparatu zapłonowego a także skład mieszanki.
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry