portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PORÓWNANIA
Skoda Rapid, Hyundai i30 i Renault Fluence

Skoda Rapid, Hyundai i30 i Renault Fluence
24-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Podczas prezentacji Skody Rapid oddano do naszej dyspozycji modele konkurencyjnych marek. Trudno je jednak ze sobą bezpośrednio porównywać, ale udało się znaleźć jakieś punkty odniesienia.



Na przeciw Skody Rapid stanęło 6 modeli - Chevrolet Cruze, Ford Focus, Hyundai i30, Kia cee'd, Opel Astra oraz Renault Fluence. Zestawienie trudne o tyle, że wszystkie należą do segmentu C, a Rapid - według przedstawicieli Skody - to model pomiędzy Fabią, a Octavią. Bliżej mu jednak do segmentu B, a do porównania - z uwagi na inne bryły nadwozia - wybraliśmy i30 i Fluence.



Pierwszą miarą odniesienia będzie długość oraz rozstaw osi, a więc mniej więcej ilość miejsca oferowanego w przestrzeni pasażerskiej. Tutaj zdecydowanym liderem jest auto francuskie mierzące 4620 mm długości przy rozstawie 2702 mm. Skoda jest druga - 4483 mm, a najkrótszy Hyundai - 4300 mm, ale przy rozstawie osi jest odwrotnie - odpowiednio 2602 i 2650 mm. Wszystkie homologowane zostały dla 5 osób.



Różnice te wynikają przede wszystkim z rodzajów nadwozia. Najdłuższy Fluence to sedan, Rapid jest liftbackiem, a i30 jest hatchbackiem. Ma to przełożenie na przestrzeń bagażową, która po kolei mierzy - 530, 550 i 378 litrów. W tym zestawieniu wygrywa Skoda, tym bardziej, że przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne tylnej klapy jest wygodniejsze niż w sedanie, a porównywalne jak w hatchbacku.



Czysto teoretyczne rozważania dotyczą jednostki napędowej, dla uproszczenia niech to będą silniki diesla. Najłatwiej byłoby się odnieść do mocy 90 KM, bo są w ofercie wszystkich trzech producentów, ale Skoda nie podaje jeszcze wszystkich jego parametrów. W ofercie Hyundaia znajdziemy 1.6 CRDi 110 KM z 6-biegową skrzynią manualną, taką samą montuje Renault w silniku 1.5 dCi o mocy 110 KM, a w Skodzie 1.6 TDi 105 KM współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną. Najistotniejszym parametrem będzie jednak średnie zużycie paliwa - przy czym są to wartości fabryczne podane przez producenta. Do pokonania 100 km w cyklu mieszanym i30 potrzebuje 4,1 litra, Rapid 4,4 litra, a Fluence 4,6 litra. W rzeczywistości i tak wpływa na to masa samochodu, styl jazdy kierowcy oraz warunki ruchu.



Dziś do rzadkości należy model samochodu, w którym nie znajdziemy podstawowych elementów podnoszących bezpieczeństwo dzieci. Wszystkie 3 modele wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej, mocowania Isofix na skrajnych miejscach z tyłu oraz dodatkowy punkt kotwiczenia tzw. top tether. Jednak standard nie oznacza identycznych rozwiązań. W i30 wyłącznik umieszczono z boku kokpitu i do zmiany statusu poduszki potrzebny jest kluczyk zapłonu silnika, we Fluence także z boku, ale wystarczy do tego sam przełącznik. Z kolei w Rapidzie znajduje się on w zamkniętym schowku przed pasażerem i potrzebujemy do niego kluczyka lub płaskiego przedmiotu. W różnych miejscach na kokpicie sygnalizowane jest jej odłączenie, a nie na wszystkich osłonach przeciwsłonecznych umieszczono stosowne ostrzeżenia o zakazie ustawienia na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej po poduszce. Ale tylko Hyundai umieścił ten tekst w języku polskim. Skoda zaś wybrała sam piktogram na środkowym słupku widoczny po otwarciu drzwi od strony pasażera.



Różnie też rozwiązano sposób schowania uchwytów (każdy jest odpowiednio oznaczony) do fotelików typu Isofix. W Hyundaiu jest on na wierzchu pomiędzy oparciem i siedziskiem, w Renault schowany głęboko między nimi, a w Skodzie w specjalnej kieszeni. Podobnie jest z dodatkowym punktem top tether - w i30 jest on w najmniej praktycznym miejscu, bo w progu bagażnika, we Fluence, jak to w sedanie, za zagłówkami tylnej kanapy, w Rapidzie w oparciach siedzeń od strony bagażnika.

Każdy posiada blokadę otwarcia tylnych drzwi od środka, w przy elektrycznych szybach z tyłu także ich sterowanie przez pasażerów, a szczególnie dziecko.

Na koniec cena, choć jest to dziś bardzo trudny do porównania element. Rabaty producenta, wyprzedaże rocznika 2012, a do tego można wytargować kolejne bonusy od sprzedawców. Pozostając przy porównywanych jednostkach napędowych, bez uwzględniania oficjalnych zniżek, najtańsza jest Skoda - wersja Active kosztuje 62 450 złotych, więcej zapłacimy za i30 - Classic za 66 900 zł, a najdrożej wypada Fluence - Color Edition za 69 500 złotych. W każdym z tych aut znajdziemy 6 poduszek powietrznych oraz ABS i ESP, jednak z innymi elementami wyposażenia bywa już bardzo różnie.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry