portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

7 fotoradarów, 6 dni, 4332 zdjęcia
27-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum i Straż Miejska m. st. Warszawy

Tak niestety można podsumować pierwszy tydzień działania stacjonarnych fotoradarów warszawskiej Straży Miejskiej. Niestety, bo to nie o wpływy do kasy miasta chodzi, ale o fakt, że notorycznie łamiemy przepisy ruchu drogowego.



I to wcale nie o 5 czy 10 km/h - tyle zresztą wynosi górna, ustawowa granica tolerancji prędkości mierzonej przez fotoradar. Analiza danych z tych zdjęć wykazała, że jeździmy średnio o 40 km/h więcej niż dopuszczają znaki. Są też "rekordziści" poruszający się na terenie zabudowanym powyżej 150 km/h. Dobrze jeśli taka jazda zakończy się tylko 10 punktami karnymi i mandatem w wysokości 500 złotych.

Skala wykroczeń jeszcze bardziej zadziwia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że wszystkie lokalizacje fotoradarów są powszechnie znane (80 proc. to samochody z warszawskimi tablicami rejestracyjnymi), każdy poprzedzono znakiem D-51, a same urządzenia pomalowano żółtą farbą.



W ciągu tego tygodnia najwięcej wykroczeń utrwaliło urządzenie przy ulicy Radzymińskiej (1694 zdjęcia), alei Krakowskiej (1050) i o dziwo na Wisłostradzie (667), gdzie przez objazd zamkniętego tunelu tworzą się dodatkowe korki. Ale i też najczęściej do przekraczania obowiązującej prędkości dochodziło w sobotę (1267) i w niedzielę (1010), a na co dzień pomiędzy godzinami 17:00-7:00. I warto tu zaznaczyć, że w Polsce na terenie zabudowanym, w godzinach 23:00-5:00, ograniczenie prędkości zwiększa się z 50 do 60 km/h - co też automatycznie uwzględnia każdy fotoradar.



Z puli tych zdjęć 346 wykonano pojazdom ciężarowym. I w tym przypadku najwięcej na ulicy Radzymińskiej i al. Krakowskiej oraz ulicy Puławskiej, a średnia przekroczonej prędkości to 30 km/h.



Nowe urządzenia rejestrują także każdy pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton wjeżdżający do Warszawy w godzinach 7:00-10:00 i 16:00-20:00. Wiąże się to z ograniczoną strefą ruchu i wymogiem posiadania identyfikatora C16, który powinien znajdować się za przednią szybą. Ale nawet jeśli jest, to Straż Miejska weryfikuje jego ważność i... oryginalność! Policja sygnalizuje bowiem zatrzymywanie pojazdów, gdzie identyfikator ten odbity był na ksero lub pochodził z kolorowej drukarki. A to już nie wykroczenie, a przestępstwo.

Kary nakładane za te wszystkie wykroczenia wpływają do budżetu Warszawy. Jednak są to tzw. pieniądze naznaczone, które mogą być wydane wyłącznie na poprawę infrastruktury drogowej i bezpieczeństwo wszystkich jej użytkowników, co kontroluje Regionalna Izba Obrachunkowa. A są one nie małe, mandaty za 35 tys. wykroczeń zarejestrowanych tylko na skrzyżowaniu Sobieskiego z Witosa wyniosły 11,5 mln złotych! Do końca tego roku podobne systemy fotoradarów uruchomione będą na kolejnych 3 skrzyżowaniach. Oprócz mierzenia prędkości rejestrować będą przejazd na czerwonym świetle, rozmowę przez telefon komórkowy bez wymaganego zestawu i brak zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Większość kierowców nazywa to reperowaniem budżetu miasta czy bardziej wprost "żniwami". Ja odpowiadam, że to jest właśnie nieuchronność poniesienia kary za popełnione wykroczenie, coś co jest naturalne w cywilizowanym świecie.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry