portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

Bezpieczna droga dla... samolotów
19-10-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Na to, aby każdy samolot, niezależnie od pory roku, mógł bezpiecznie wystartować i wylądować, pracuje sztab ludzi i sprzętu. Jego częścią są służby odpowiedzialne za utrzymanie nawierzchni lotniska.



Warszawskie lotnisko im. Chopina jest największym portem w Polsce, zarówno pod względem powierzchni, jak i ilości przyjmowanych statków powietrznych i ruchu pasażerskiego. Jego powierzchnia zajmuje ponad 500 hektarów, w tym 36 hektarów (ponad 360 tys. m2) mają oba pasy startowe. Do tego należy doliczyć 21 dróg kołowania, kilometry dróg dojazdowych i serwisowych oraz tysiące m2 płyt postojowych, łącznie z częścią cargo. W utrzymaniu takiej powierzchni szczególnie w zimie pomaga kilkadziesiąt pojazdów, które przed nadchodzącym sezonie zaprezentowały dziennikarzom władze lotniska.



Bazę parku pojazdów tworzy 10 nowoczesnych zestawów zbudowanych na bazie Mercedesa 2041 (Actros) przez norweską firmę Overaasen. Do ciągnika doczepiony jest pług o szerokości roboczej 6,8 metra, zaś do lemiesza szczotka o ponad metrowej średnicy i szerokości 5,5 metra oraz dmuchawa o wydajności 36 tys. m3/h. Cały zestaw mierzy ponad 19 metrów, około 32 tony, a silnik ciągnika dysponuje mocą 408 KM.




Jeden przejazd floty tych pojazdów jest w stanie oczyścić drogi startowe w czasie 25-30 minut.



Ich uzupełnieniem jest 5 zestawów starszego typu, zbudowanych także na ciągniku Mercedesa 1929, jednak w tym przypadku przez niemieckie firmy Schmidt St. Blasien i Bucher-Schorling. Dysponują one węższym pługiem - szerokość robocza to blisko 5,5 metra, mniej wydajną szczotką i wydmuchem - zaledwie 450 m3/h, zaś długość mierzy podobnie ponad 19 metrów. Maksymalna moc silnika to 290 KM. Wszystkie ciągniki Mercedesa posiadają stały napęd 4x4.



Lotnisko dysponuje również kompaktowymi oczyszczarkami szwajcarskiej firmy Marcel Boschung. Wszystkie dysponują dwoma silnikami (jezdnym i roboczym) o łącznej mocy 408 KM, a zestawy można wykorzystywać zarówno zimą, jak i latem. W pierwszym przypadku mamy połączenie pługu ze szczotkami, dmuchawą i posypywarką, a w drugim podciśnieniową zamiatarkę zwaną odkurzaczem ze zbiornikiem na wodę i zraszarkę.



Pojazdy te mają również napęd na wszystkie koła i co ciekawe obi osie są skrętne. W ruchu wygląda to jak samochód rajdowy jadący bokiem, a dzięki takiemu rozwiązaniu pojazd o długości ponad 8 metrów ma promień skrętu równy 10. Cały zespół kierowców stanowią doświadczeni pracownicy, których szkolenie trwa około 3 lata.



Przy utrzymaniu nawierzchni lotniska pracuje jeszcze kilkanaście innych pojazdów pełniących rolę pługów, zamiatarek, zraszarek, polewaczek i posypywaczek, a w okresie letnim m.in. kosiarek trawy. Łącznie jest ich ponad 60.



Dane do prognozy pogody zbierane są przez wiele zaawansowanych technicznie aparatur. W okresie zimowych wykorzystywany jest m.in. system Ice Alert, składających się z 6 stacji pomiarowych. Zebrane dane wykorzystywane są do podejmowania czynności przez służby utrzymania lotniska. Mają one do dyspozycji także 3 samochody osobowe wyposażone w piąte koło - wypuszczane jak goleń samolotu z przestrzeni bagażowej.



Samochody te wykorzystywane są do całorocznego mierzenia szorstkości (przyczepności) nawierzchni pasów startowych. Specjalny system zrasza nawierzchnię drogi pod piątym kołem przy prędkości samochodu 65 i 95 km/h. Następnie wyliczany jest współczynnik szorstkości nawierzchni, którego wartość wynosi od 0,0 do 1,0. Jego krytyczna granica to 0,25 i przy niej wstrzymuje się ruch samolotów na pasie startowym. Wówczas dyżurny lotniska podejmuje decyzje o rozpoczęciu działań przez służby utrzymania. Następnie współczynnik podawany kontrolerom lotów, którzy przekazują go pilotom. Ci ostatni wykorzystują go do ustawienia mocy silników i ustalenia drogi rozbiegu bądź hamowania.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry