portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

Bezpieczniej na drogach krajowych
06-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, materiały graficzne: EuroRAP

W ostatnim czasie coraz częściej piszemy o poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach. Do ideału nam jeszcze bardzo daleko, ale zmiany na lepsze potwierdza opublikowany właśnie raport EuroRAP.

kliknij, aby powiększyć

Raport to nic innego jak mapa dróg krajowych, nie tylko polskich, na której odwzorowano statystyki wypadków. Zaznacza się na niej odcinki, na których doszło do zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi lub ciężkimi obrażeniami ciała. Każde kolejne skutkuje podwyższeniem ryzyka i odpowiednią klasyfikacją. W pięciostopniowej skali kolor zielony oznacza drogi "najbezpieczniejsze", a czarny z bardzo dużym ryzykiem dojścia do tragicznego zdarzenia. Dzięki takiej metodyce opracowuje się bardzo przejrzystą mapę dla ponad 30 krajów w Europie.

Opublikowana właśnie polska wersja mapy obejmuje lata 2009-2011 i jest jej piątym, od 2005 roku, opracowaniem. Na przestrzeni tych lat zmieniła się przede wszystkim liczba odcinków oznaczonych na czarno. O ile w połowie ubiegłej dekady pokrywały one 60 proc. całej sieci dróg krajowych (zarządzanych przez GDDKiA), to w ubiegłym roku już "tylko" 34 proc. W praktyce, uwzględniając oddane w międzyczasie nowe drogi, to mniej aż o 4,4 tys. km. Obecnie największe ryzyko istnieje na drogach w województwie lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim. Pod tym względem "najbezpieczniejsze" są autostrady A1 i A2.



W analizowanym okresie długość dróg krajowych liczyła 17,5 tys. km (w tym 1,8 tys. km autostrad i ekspresówek), na których odbywa się ponad 1/3 całego ruchu kołowego. Jak wyliczają autorzy raportu w latach 2009-11 doszło na nich do 9,8 tys. poważnych zdarzeń, w których zginęło 4,3 tys. osób, a 8,4 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Jednak w porównaniu z pierwszym opracowaniem za lata 2005-2007, liczba zdarzeń spadła o 23 proc., a ofiar śmiertelnych o 28 proc. W tym czasie długość odcinków "bezpiecznych" (zielonych i żółtych) wzrosła o 9 proc. i stanowi obecnie 14 proc. ogółu.

EuroRAP, czyli Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach, realizowany jest w Polsce przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej przy współpracy pracowników Politechniki Gdańskiej i Polskiego Związku Motorowego. Bardzo szczegółową i interaktywną mapę odnoszącą się do ostatniego raportu znaleźć można pod adresem www.eurorap.targeo.pl
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry