Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Działania na rzecz BRD | Nigdy nie jeżdżę po alkoholu

Nigdy nie jeżdżę po alkoholu
06-07-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

To kampania społeczna od lat prowadzona przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. W tym roku jej przekaz postanowiono skierować do innej niż kierowcy grupy użytkowników ruchu drogowego.



Zaproszenie na briefing prasowy organizowany na jednym z warszawskich przystanków autobusowych nieco zaskakiwało. Dopiero na miejscu wszystko stało się (nomen omen) jasne. Głównym bohaterem był mural, który powstał na kamienicy stojącej przy ulicy Jaworzyńskiej 8. A dokładnie jej ślepej ścianie stojącej frontem do ulicy Waryńskiego. Zresztą w takim położeniu jest ich kilka, bowiem ten odcinek ulicy powstał pod koniec lat 60. XX wieku poprzez wyburzenia części zabudowań. Dziś ściany te służą za nośniki wysublimowanej formy reklamy zewnętrznej jakim jest mural. O widzów nie trzeba się martwić, bo w tym miejscu zlokalizowany jest bardzo popularny węzeł przesiadkowy z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz stacją metra Politechnika. Swoje zobaczą też kierowcy, chociaż ich frekwencja tutaj spadła po zamknięciu mostu Łazienkowskiego.

"W ubiegłym roku akcję kierowaliśmy bezpośrednio do kierowców, rozdaliśmy wówczas ponad półtora miliona naklejek z hasłem <<Nigdy nie jeżdżę po alkoholu>>, które fizycznie znalazły się na tylnej szybie samochodu. W tym roku postanowiliśmy skierować przekaz do ogółu społeczeństwa, ponieważ każdy z nas może coś w tej sprawie zrobić, zareagować, gdy widzi, że osoba nietrzeźwa chce kierować pojazdem" - powiedziała nam podczas spotkania Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Browary Polskie - "Stąd niekonwencjonalny pomysł na te murale, które powstały w ruchliwych miejscach w Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Lublina. Niestety, będą eksponowane tylko przez miesiąc, okazuje się, że street art jest dziś najbardziej pożądaną formą reklamy i trudno pozyskać tak eksponowane miejsce".



Nietrzeźwi kierujący to wciąż nagminne zjawisko na polskich drogach. W ubiegłym roku policjanci ujawnili ponad 141 tys. takich osób. Choć jazda po alkoholu nie jest główną przyczyną wypadków (7 proc. ogółu), to z tego powodu zginęło 363 osób, tj. 11 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych!

W 2014 roku w 212 wypadkach drogowych sprawcami byli nietrzeźwi rowerzyści. Zginęło w nich 20 osób, a 201 zostało rannych. I to właśnie rowerzyści zostali bohaterami - pozytywnymi - warszawskiego muralu.

"Jeśli w taki dzień jak dzisiaj, gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni, przed ogródkiem piwnym zatrzyma się kierowca samochodu, wypije jedno piwo dla ochłody, po czym wsiądzie do samochodu i pojedzie dalej, to większość świadków zdarzenia będzie zbulwersowana, a część z nich zareaguje i zadzwoni z taką informacją pod numer 112" - powiedział mł. inspektor Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji - "Inaczej będzie w przypadku rowerzysty, u którego takie zachowanie będzie akceptowane przez innych. A przecież rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, którego również dotyczą przepisy, w tym zakaz kierowania pod wpływem alkoholu. Jeśli chcemy, aby na polskich drogach było bezpieczniej wszyscy musimy przestrzegać ustalonych przepisów. Myślimy o tym dopiero, gdy dojdzie do tragedii, gdy ten rowerzysta zrobi sobie lub innej osobie krzywdę. Wówczas wszyscy jesteśmy zbulwersowani, żądamy wyższych kar dla nietrzeźwych kierujących, a tutaj trzeba zadać sobie proste pytanie, co ja wcześniej zrobiłem, aby zapobiec takiemu zdarzeniu".

Tegoroczną edycję kampanii wsparł także Główny Inspektorat Transportu Drogowego.


"Jako inspekcja nie tylko kontrolujemy, ale też apelujemy do kierowców ciężarówek, autobusów i busów, aby nigdy po alkoholu nie wsiadali za kierownicę. Nie trzeba chyba nikomu mówić, jakie zagrożenie na drodze stwarza nietrzeźwy kierujący ciężarówką ważącą nawet kilkadziesiąt ton" - powiedział Alvin Gajadhur, rzecznik GITD - "Niezmiernie rzadko zatrzymujemy nietrzeźwych kierowców pojazdów przewożących ludzi. To grupa kierowców, u których świadomość z roku na rok jest coraz większa, zdają sobie sprawę z odpowiedzialności jaką ponoszą za bezpieczeństwo swoich pasażerów. O wiele częściej ujawniamy nietrzeźwych kierowców ciężarówek. Z reguły sięgają po alkohol, to jedno piwo, podczas przerw w pracy czy postojach na parkingu, bo wydaje im się, że przespanie kilku godzin wystarczy na pozbycie się alkoholu z organizmu".

Logo kampanii z hasłem "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" od lat widnieje na etykietach butelek i puszkach z piwem.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry