portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD | Najwyższa Izba Kontroli

O bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów
08-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Najwyższa Izba Kontroli po raz kolejny przyjrzy się sytuacji na polskich drogach. Tym razem pod lupę trafi poziom bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego.



Kontrola zostanie przeprowadzona w przyszłym roku i obejmie instytucje oraz podmioty mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów. Wśród nich znalazło się m.in. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Komenda Główna Policji, a także urzędy wojewódzkie, powiatowe i gminne oraz szkoły podstawowe, gimnazja i licea. (obecnie karta rowerowa obejmuje osoby w wieku 10-18 lat).

Inspektorzy ocenią m.in. rozwój infrastruktury pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tutaj w ostatnich latach nastąpił zdecydowany postęp - zbudowane bądź zmodernizowane drogi odseparowują ruch pieszy od kołowego, stosowanych jest coraz więcej elementów spowalniających pojazdy, na przejściach poprzez drogi o większym natężeniu tworzone są azyle, a przede wszystkim w mniejszych miejscowościach powstaje coraz więcej chodników wraz z oświetleniem.

Infrastruktura próbuje też nadążyć za rosnącą popularnością rowerów. Powstaje coraz więcej ścieżek i dróg dla rowerów, na jezdniach wydzielane są pasy, a przejściom dla pieszych towarzyszą przejazdy rowerowe. W ostatnich czasach ruch rowerowy oddzielany jest od pieszego i kołowego pasami zieleni lub barierkami.

Za tym wszystkim idą zmiany w przepisach mających podnieść bezpieczeństwo tych uczestników ruchu. Od 31 sierpnia wszystkie osoby poruszające się po zmroku poza obszarem zabudowanym zobligowane są do noszenia elementów odblaskowych (ustawodawca nie sprecyzował jednak co nim jest), a dwa lata temu określono obowiązkowe wyposażenie rowerów (jednak z jego montażu zwolnieni są ich producenci!).

Niestety, wciąż wiele osób nie ma o tym pojęcia. Ponadto osoby, które ukończyły 18 rok życia, aby móc jeździć rowerem po drodze nie muszą przed nikim wykazywać się znajomością przepisów. Jeśli podszkolą się we własnym zakresie to dobrze, jeśli nie pozostaje nadzieja, że trafią na jakieś działania edukacyjne czy profilaktyczne skierowane do nich. To czy są prowadzone i w jakim stopniu również oceni NIK.

Kontrola nie ominie też Ministerstwa Edukacji Narodowej, które kilka lat temu zrezygnowało z osobnego przedmiotu wychowania komunikacyjnego. Jego elementy pojawiają się w szkole podstawowej na lekcjach techniki, a w trochę większym zakresie w programie nauczania w gimnazjach.



Inspektorzy NIK-u sprawdzą także w jakim stopniu służby mundurowe egzekwują przepisy wśród pieszych i rowerzystów. W ubiegłym miesiącu policja przyznała się do wystawienia zaledwie 500 mandatów za brak elementów odblaskowych. Do wskazania dalszych wykroczeń wystarczą własne obserwacje. W mieście piesi rzadziej przechodzą na czerwonym świetle, za to notorycznie robią to poza przejściem (prawo dopuszcza taką sytuację, gdy do najbliższego jest ponad 100 metrów).



Z kolei praktycznie na każdym chodniku widać rowerzystów, którzy zgodnie z przepisami powinni jechać po ulicy (chyba, że dopuszczalna na niej prędkość jest wyższa niż 50 km/h), przejeżdżają przez przejście przeznaczone wyłącznie dla pieszych bądź nie korzystają z istniejącej drogi dla rowerów. Nie raz spotyka się rowerzystów na ekspresówce (np. Południowa Obwodnica Warszawy), a nawet autostradach (A2 na odcinku Warszawa-Łódź)!



O tym jak ważne są to zagadnienia pokazują statystyki policyjne. W 2013 roku doszło do 35 847 wypadków. Najczęściej doprowadzili do nich kierowcy samochodów osobowych (22 659), ale już na kolejnych miejscach znaleźli się piesi (3182) oraz rowerzyści (1716).

Jednak najbardziej wymiernym wskaźnikiem poziomu bezpieczeństwa na drogach jest liczba osób zabitych. W 2013 roku zginęło 3357 osób, z czego 1140 pieszych (najczęściej na przejściu!) i 304 rowerzystów (którym w większości nie ustąpiono pierwszeństwa). Sami kierujący jednośladami równie często nie ustępowali innym pierwszeństwa przejazdu tracąc przy tym życie, natomiast piesi ginęli też poprzez nagłe wejście przed nadjeżdżający pojazd.

Pomimo, że z roku na rok poprawia się bezpieczeństwo na polskich drogach wciąż jesteśmy w ogonie Unii Europejskiej pod względem ofiar. W ubiegłym roku na drogach 28 państw zginęło 26 025 osób, z czego 3357 (blisko 13 proc.) w naszym kraju.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry