Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD | Fundacja Jedź Bezpiecznie

Więcej optymizmu!
02-09-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Po raz czwarty nasza Fundacja "Jedź Bezpiecznie" zorganizowała panel "Porozmawiajmy o bezpieczeństwie" podsumowujący wakacje na polskich drogach. Wbrew nie najlepszym statystykom wypadków były one zdecydowanie bezpieczniejsze od tych sprzed roku!



Według statystyk wypadków prowadzonych przez policję w I półroczu było o 37 ofiar więcej niż przed rokiem. Pewien symptom poprawy bezpieczeństwa odnotowaliśmy we wstępnych danych za lipiec (Bezpieczniejszy początek wakacji ). Niestety, ostateczny bilans z podanych 233 osób zabitych na miejscu wzrósł do 272 (ustawowe 30 dni pomiędzy datą wypadku i zgonu poszkodowanej osoby). Co oznacza, że był to najtragiczniejszy miesiąc w skali tego roku.

Z kolei w sierpniu - znów dane wstępne - zginęło 247 osób, co w podsumowaniu dwóch wakacyjnych miesięcy oznacza 519 ofiar. W tym samym okresie 2013 roku śmierć poniosło o 158 osób więcej.

Nastąpił również spadek wypadków (z 7294 do 6217) i rannych (z 9174 do 7806). W tym czasie policjanci ujawnili 28 158 (36 288 przed rokiem) nietrzeźwych kierujących.



"To są wstępne dane, ale wszystko wskazuje, że minione wakacje były bardziej bezpieczne niż przed rokiem. Jest jeszcze za wcześnie, aby jednoznacznie wskazać, co przyczyniło się do tej poprawy - podsumował Marek Konkolewski, radca w Biurze Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji - Ale już dziś wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego stanu rzeczy z całego serca dziękuję".

Od niedawna w analizie danych wypadków pomaga Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (obserwatoriumbrd.pl), które funkcjonuje w strukturach Instytutu Transportu Samochodowego. Skorzystać z nich mogą - po zarejestrowaniu i pozytywnej weryfikacji - wszystkie osoby zajmujące się tematyką brd.



"Dane o wypadkach i kolizjach, którymi dysponujemy pochodzą z jednego źródła, od policji. Mają one bardzo bogatą zawartość, każde zdarzenie składa się z około 50 informacji. Niestety pełen raport publikujemy w cyklu rocznym, dopiero po ostatecznym podsumowaniu - mówiła mgr inż Anna Zielińska, z Instytutu Transportu Samochodowego - Oprócz nich na stronie Obserwatorium są zakładki, w których prezentujemy stan wiedzy na temat brd, o tym co się dzieje na świecie, jakie są najnowsze wyniki badań, czy przykłady najlepszych praktyk, które przyniosły już wymierne rezultaty".

W okresie wakacji wzrasta popularność autobusów jako środka komunikacji. W czerwcu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło platformę bezpiecznyautobus.gov.pl, dzięki której - po numerze rejestracyjnym - każdy może sprawdzić historię danego pojazdu oraz ważność badania technicznego i polisy OC.



"Baza danych bezpiecznyautobus.gov.pl obejmuje wszystkie pojazdy przeznaczone do przewozu powyżej 9 osób. Według aktualnych danych w CEPIK-u mamy zarejestrowanych ponad 100 tys. takich pojazdów - dodał Marcin Malicki, dyrektor Pionu Rozwoju Produktów i Usług Centralnego Ośrodka Informatyki MSW - Pomimo tak krótkiego czasu działania platformy skorzystało z niej ponad 70 tys. unikalnych użytkowników, a co drugi sprawdził konkretny autobus".

Wprowadzane do CEPIK-u dane autobusów pochodzą głównie ze stacji diagnostycznych. Zgodnie z zapisami w Ustawie "Prawo o ruchu drogowym" pojazdy te muszą przejść okresowe badanie techniczne co 6 miesięcy. W międzyczasie może dojść do usterek czy zaniedbań, trudno też wirtualnie skontrolować uprawnienia kierowcy. Tym w praktyce zajmuje się Inspekcja Transportu Drogowego. Z jej pomocy skorzystać mogą również osoby zainteresowane bezpieczną podróżą danym autobusem - z reguły są nimi rodzice bądź organizatorzy wyjazdów.



"Zdarzają się przypadki, że kierowca okazywał nam badanie techniczne sprzed kilku dni, a pojazd miał niesprawne hamulce, skorodowane nadwozie czy wyciekające spod niego płyny eksploatacyjne - opowiadał Alvin Gajadur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - W tym roku skontrolowaliśmy ponad 1500 autokarów turystycznych, średnio co 20 kontrola kończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Teraz rozpoczynamy kontrolę gimbusów i z tymi pojazdami jest dużo gorzej, dowody rejestracyjne są zatrzymywane znacznie częściej, średnio w co 8 kontroli!".

Panel "Porozmawiajmy o bezpieczeństwie" już po raz drugi odbył się, dzięki gościnności dyrekcji i grona pedagogicznego, w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2 w Warszawie. Placówka ta jest w polskim szkolnictwie miejscem szczególnym, to tutaj od lat prowadzone są klasy o profilu brd. W trakcie nauki uczniowie nabywają także praktyczne doświadczenia jako wolontariusze przy okazji różnych działań zewnętrznych. Z ich zaangażowania niejednokrotnie korzystała nasza Fundacja, za co należą się ogromne podziękowania. Osoby te w przyszłości mają szansę pracować w służbach mundurowych bądź instytucjach zajmujących się problemami wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pomimo rozpoczętego co dopiero roku szkolnego część uczniów i nauczycieli uczestniczyła w Panelu, który przyciągnął się do ponad 4 godzinnej dyskusji. Relacje z niej będziemy sukcesywnie publikować.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry