strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpiecze˝stwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Z Justyną Wacowską-Ślęzak z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Instytucie Transportu Samochodowego rozmawiał Maciej Kalisz

Dzieci też chcą podróżować bezpiecznie
31-08-2006, foto: archiwum



Jaki cel stawia sobie Klub Pancernika?

Pod nazwą "Klub Pancernika" realizowana jest w Polsce europejska kampania społeczna, której celem jest edukowanie dzieci w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W szczególności chodzi o nauczenie dzieci, aby to one same, nawet podczas najkrótszej jazdy, chciały podróżować bezpiecznie, czyli w fotelikach, na podwyższeniach i w zapiętych pasach.

Kampania stara się również wpłynąć pośrednio na rodziców poprzez zmianę zachowań dotyczących prawidłowego przewożenia dzieci w samochodzie, a także stworzyć pozytywną interakcję pomiędzy rodzicami i dziećmi, które mogą przypominać dorosłym o obowiązku zapinania pasów.

W Polsce organizatorem kampanii jest Instytut Transportu Samochodowego, a dokładniej Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. Całość przedsięwzięcia jest realizowana w ramach europejskiego projektu badawczego EUCHIRES, który współfinansowany jest przez Komisję Europejską.

Unia Europejska traktuje bezpieczeństwo w ruchu drogowym jako wspólny i ważny problem dla wszystkich krajów członkowskich. Jak wspomniałam w tej kampanii istotną wagę przywiązuje się do edukacji, a jej efektem ma być wychowanie przyszłych obywateli wspólnej Europy, którzy będą potrafili i chcieli bezpiecznie zachowywać się na drogach. Kampania jest realizowana równolegle w 15 krajach Unii Europejskiej. Wspólnym elementem kampanii jest postać pancernika.



Jak zachęcić małe dzieci do obowiązkowego siadania w fotelikach, a także wyrobienia w sobie nawyku zapinania pasów?

Do zapinania pasów ma przekonać ów pancernik. To on pokazuje dzieciom, że zapinanie pasów jest fajne, modne i "na czasie" - jednym słowem "cool". Pancernik nie straszy skutkami jazdy bez pasów - pokazuje tylko pozytywne strony jazdy zgodnej z przepisami.  Poprzez swoją skorupkę, która go zabezpiecza przed niebezpieczeństwami mówi dzieciom, że i one w swoich fotelikach są w podobny sposób chronione. Wszystko to można zobaczyć w spotach kampanii i na billboardach. Maskotkę pancernika można przypiąć do pasów bezpieczeństwa w samochodzie.

Przeraża odsetek dorosłych, którzy przewożą samochodem dzieci bez żadnych zabezpieczeń. Jest to co prawda bardzo złożony problem w Polsce, większość z pytanych jako powód poda wysokie ceny fotelików, czy nosidełek. Jak, łagodnie mówiąc, przekonać te osoby, żeby stosowały odpowiednie akcesoria?

Rzeczywiście w Polsce bardzo wiele dzieci nie podróżuje w fotelikach i odpowiednich zabezpieczeniach. Te liczby sięgają ponad 40% dzieci. Obecna kampania realizowana jest dopiero po raz drugi, a odnotowaliśmy już pewien wzrost liczby dzieci przewożonych we właściwy sposób. Rok temu liczba dzieci przewożonych nieprawidłowo sięgała ponad 50%.

Problem przewożenia dzieci bez zabezpieczeń jest rzeczywiście złożony. Podczas badań opinii publicznej przeprowadzonych na potrzeby kampanii dowiedzieliśmy się, że wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z istniejących przepisów nakazujących przewożenie dzieci w fotelikach. Dlaczego tego nie robią? Przede wszystkim ze względu na pośpiech. Gdy przewożą dziecko na krótkich trasach - do szkoły, przedszkola, zajęcia dodatkowe, czy basen i w samochodzie spędzają tylko kilka minut to z reguły nie zwracają uwagi na bezpieczeństwo dziecka. Tłumaczą, że to tylko kilka przecznic i nic się złego nie wydarzy. To oczywiście jest błędne myślenie, gdyż wystarczy gwałtowne zahamować i już możemy mieć pokaleczone dziecko. Dlatego ta kampania ma na celu przekonanie zarówno dzieci i 
rodziców, aby zapinali się zawsze, nawet podczas najkrótszej jazdy samochodem.

Problem ceny fotelików - przy odrobinie dobrej woli i inicjatywy, można wyeliminować. My proponujemy, aby rodzice, których nie stać na zakup nowego fotelika poszukali sklepów, w których można kupić używany. Takie sklepy istnieją, trzeba tylko trochę ich poszukać. Jeśli rodzice zdecydują się na używany fotelik muszą obejrzeć go dokładnie sprawdzając, czy nie ma uszkodzeń, a niestety nie wszystkie wady widać gołym okiem. Upewnić się też trzeba, czy załączona jest instrukcja montażu i obsługi, a fotelik odpowiada wadze i wzrostowi dziecka. Powinno się też spróbować zainstalować go samodzielnie w swoim samochodzie.

W małych społecznościach wiejskich będziemy też promować ideę wynajęcia fotelika ze specjalnego banku istniejącego w gminie przy wójcie, burmistrzu czy nawet biurze poselskim. Spowoduje to aktywizację tej społeczności, której członkowie nie zawsze pamiętają o właściwym przewożeniu dzieci. Jednocześnie damy tanie i łatwe rozwiązanie.

Jakie działania zostały zaplanowane podczas tej odsłony kampanii?

W połowie sierpnia rozpoczęła się druga odsłona europejskiej kampanii organizowanej w Polsce pod hasłem "Klub Pancernika klika w fotelikach". Przypada ona na czas powrotów dzieci i ich rodziców z wakacji. W ramach kampanii widoczne są billboardy, a w telewizji emitowane spoty reklamowe. W radiu usłyszymy spot, który jest jednocześnie piosenką kampanii.

Na początku września do jednej z gazet codziennych została dołączona gra planszowa dla dzieci, a do innego miesięcznika kolorowe naklejki.

Dzieci mają również możliwość wzięcia udziału w kilku konkursach organizowanych w ramach kampanii, z myślą o nich została przygotowana strona internetowa. Nagrodami w konkursach dla dzieci będą: foteliki samochodowe, maskotki pancernika, kolorowe smycze i inne gadżety.

Tak jak w poprzednich edycjach dużą rolę w tych działaniach odgrywa policja. Podczas kontroli policjanci sprawdzają, czy najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego są odpowiednio zabezpieczeni. Te z dzieci, które prawidłowo podróżują otrzymają w nagrodę maskotkę pancernika.

Kończy się zaplanowana kampania reklamowa w mediach. Co dalej, czy będą prowadzone jakieś działania?

Tak kończy się kampania medialna, ale zaczyna się promowanie przesłania kampanii w szkołach i przedszkolach. W ramach kampanii przygotowaliśmy scenariusze, na których mogą się oprzeć nauczyciele prowadzący zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Również wraz z początkiem roku szkolnego ruszają kolejne akcje policji. Będą oni kontrolować, w jaki sposób dzieci są dowożone na zajęcia, odwiedzać szkoły i przypomina dzieciom o przestrzeganiu przepisów.

Komisja Europejska, współfinansująca całą akcję, jest bardzo zadowolona z dotychczasowych efektów i istnieją duże szanse, że ten projekt będzie jeszcze dofinansowywany w roku 2007. Kraje biorące w nim udział, w tym także i Polska złożyły już stosowne dokumenty.

Co można znależć na wspomnianej stronie internetowej?

Pod adresem internetowym www.klubpancernika.pl działa oficjalna strona kampanii. Została podzielona na dwie części. Jedna jest przeznaczona dla dorosłych, a druga dla dzieci. Pełni ona rolę medium informacyjnego całej kampanii.

W części dla dorosłych znajdziemy informacje dla rodziców, które pomogą im dobrać właściwy fotelik dla dziecka i właściwie przewozić swoje dziecko podczas każdej podróży samochodem. Rodzice mogą również podyskutować na forum o problemach związanych z bezpiecznymi podróżami z dziećmi. W tej części znajdują się także materiały dla nauczycieli, które pomogą przeprowadzić zajęcia w przedszkolu i szkole podstawowej z tematyki związanej z kampanią.

Są tu jeszcze materiały dla dziennikarzy i innych zainteresowanych związane z kampanią - spot telewizyjny, radiowy, wzory plakatów i innych produktów kampanii - również z ubiegłego roku. W części dla dorosłych znajdziemy jeszcze linki do kampanii w innych krajach biorących udział w projekcie.

W części dla dzieci znajdują się różne gry i zabawy multimedialne, tapety do komputera. Po zalogowaniu się do Klubu Pancernika można wziąć udział w konkursie rysunkowym i wygrać foteliki oraz pancerniki oraz wydrukować sobie, a potem wypełnić legitymacje Klubu Pancernika.

Dziękuję za rozmowę.
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry