portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

O różnych aspektach bezpieczeństwa na drodze
18-10-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Inauguracja kampanii Tramwajów Warszawskich była okazją do dyskusji o różnych aspektach bezpieczeństwa na drodze. Póki co statystyki wypadków wskazują, że w porównaniu do ubiegłego roku, spada liczba wypadków, rannych i zabitych, ale...



Trend ten w każdej chwili może zostać zachwiany lub tragicznie zmieniony. Mieliśmy niedawno tego przykład, gdy liczba ofiar na polskich drogach co roku systematycznie spadała, aż w 2010 roku nie przekroczyła 4 tys. osób. Kolejny, pełen optymizmu, rok okazał się tragiczną lekcją pokory. Nadal głównymi przyczynami wypadków w naszym kraju jest niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego. Sprawcami aż 80 proc. wypadków byli kierujący pojazdami mechanicznymi.

O skali problemu świadczy zestawienie ile osób ginie na 100 wypadków w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. W Wielkiej Brytanii jest to statystycznie 1,1 osoby, w Niemczech 1,2, zaś w Austrii i Szwecji 1,6. Polska w tym "rankingu" zajmuje ostatnie miejsce, ze wskaźnikiem 10,1 osoby, chociaż pod względem liczby wypadków jesteśmy europejskim "średniakiem"!

Bardzo ciekawego, choć dla niektórych kontrowersyjnego, porównania dokonał Radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, mł. insp. Piotr Jakubczak. Otóż w ubiegłym roku w wyniku aktów terrorystycznych na całym świecie zginęło 450 osób, w Polsce zamordowano 684 osoby, zaś w katastrofach lotniczych w skali globalnej, odnotowano 1250 ofiar. W tym okresie na polskich śmierć poniosło 4189 osób.




Jednak zły stan bezpieczeństwa na drodze nie jest tylko polskim problemem. Jak przypomniała posłanka Beata Bublewicz, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jeśli w tej sprawie nie nastąpi znacząca poprawa, to w 2020 roku śmierć na drodze, będzie 3 przyczyną zgonów ludzi na całym świecie. To właśnie na podstawie tych wniosków ONZ proklamowało Dekadę Działań BRD 2011-2020. W jej ramach prowadzona jest m.in. kampania Tramwajów Warszawskich "Bądźmy Razem Bezpieczni", jak i inicjatywy podejmowane przez Fundację "Jedź Bezpiecznie".

Parlamentarny Zespół BRD pracuje również nad zmianami różnych przepisów, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Jednym z nich jest, szeroko komentowany obecnie, obowiązek zmiany opon na zimowe. "Przeprowadziliśmy analizę jak to wygląda w innych krajach europejskich. - argumentowała posłanka Bublewicz - Taki obowiązek, obwarowany sztywnymi datami, istnieje np. w Czechach, Austrii, Litwie, Łotwie czy Estonii. Ja przychylam się do rozwiązania niemieckiego, czyli obowiązku jazdy na oponach zimowych w warunkach zimowych. A te zostaną zdefiniowane w drodze rozporządzenia".

Zespół planuje jeszcze m.in. zmianę przepisów dotyczących obowiązku ustępowania pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, postępowania mandatowego w stosunku do kierowcy cudzoziemca, którego wykroczenie zarejestrował fotoradar czy wprowadzenie w życie tzw. "Czerwonej księgi" regulującej okoliczności i miejsca ustawiania znaków drogowych - a w zamyśle redukcji ich nadmiaru.



Korzystając z okazji sytuację na podległych sobie drogach przedstawił wicewojewoda mazowiecki Dariusz Piątek. W ubiegłym roku doszło na nich do 5130 wypadków, w których rannych zostało 6148 osób, a 712 poniosło śmierć. To najgorsze wyniki w skali całego kraju, ale trzeba pamiętać, że wliczona jest w to Warszawa, którą osobno uwzględniają statystyki policyjne. Wicewojewoda podkreślił też rolę jaką w poprawie bezpieczeństwa odgrywa Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. W 2011 roku objął on modernizację 782 kilometrów dróg województwa mazowieckiego.

Z kolei Radca KSP, insp. Piotr Jakubczak, zwrócił uwagę na główne przyczyny powstawania wypadków na stołecznych ulicach. Na pierwszym miejscu jest nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego, na drugim nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, a na trzecim niedostosowanie prędkości do warunków na drodze. Jest to więc zupełna odwrotność od przytaczanych statystyk ogólnokrajowych, co tłumaczone jest specyfiką ruchu miejskiego.



O najmniejszym wycinku ruchu w tym zestawieniu mówił prezes Tramwajów Warszawskich, Krzysztof Karos. W ostatnich latach spółka przeprowadziła szereg szkoleń dla motorniczych podnoszących umiejętności w sytuacjach zagrożenia, realizowany jest wewnętrzny program Patron, a Nadzór Ruchu i kontrole policyjne odnotowują coraz mniej wykroczeń ze strony tramwajarzy. Potwierdzają to statystyki. W 2009 roku odsetek zdarzeń drogowych z udziałem tramwajów wynosił 5,5 proc., w 2010 - 5 proc., a w 2011 - 4,9 proc., a aż 97 proc. z nich powodują kierowcy i piesi. Po części do poprawy przyczynia się modernizacja torowiska oraz zakup nowoczesnego taboru. Na spotkaniu zorganizowano przejażdżkę najnowszym, choć powracającym po latach nieobecności w Warszawie rozwiązaniem, jakim jest tramwaj dwukierunkowy.

Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, ani modernizacja i budowa nowych dróg, ani zmiany w przepisach, ani organizowanie akcji społecznych, nigdy w 100 proc. nie zagwarantują bezpieczeństwa, jeśli zabraknie w nim świadomego uczestnika ruchu. I to zarówno pieszego, pasażera komunikacji miejskiej, jak i kierującego rowerem, samochodem, autobusem i tramwajem.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry