portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Statystyki policyjne | Rowerzy�ci 2015

Rowerzy�ci spowodowali co trzeci wypadek ze swoim udzia�em
12-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Niemal co chwil� widzimy niew�a�ciwe zachowania na drodze os�b kieruj�cych rowerem. To trudne do zrozumienia, bo przecie� to przede wszystkim od ich post�powania zale�y w�asne zdrowie i �ycie.





Obecnie ka�da osoba po uko�czeniu 18 roku �ycia ma prawo kierowa� rowerem. Nie musi przy tym formalnie wykaza� si� znajomo�ci� zasad ruchu drogowego. Ustawodawca uzna�, �e m�ode osoby i tak wcze�niej musia�y uzyska� kart� rowerow�, za� starsi - kt�rych omin�� ten obowi�zek w szkole podstawowej - powinni pozna� przepisy we w�asnym zakresie.

W rzeczywisto�ci wygl�da to zupe�nie inaczej. �mia�o mo�na za�o�y�, �e cz�� rowerzyst�w nie zna przepis�w drogowych, wielu ma te� obawy wobec zachowania kierowc�w pozosta�ych pojazd�w mechanicznych. St�d te� cz�sto nieuprawnion� jazd� po chodniku t�umacz� strachem o swoje �ycie.

Ale s� r�wnie� rowerzy�ci, kt�rzy �wiadomie, dla w�asnej wygody, ignoruj� te przepisy. Najcz�ciej wida� to na przej�ciach dla pieszych - zar�wno podczas przejazd�w przez nie, jak i obje�d�ania chodnikiem obowi�zku zatrzymania si� na czerwonym �wietle. Pomijamy tu ju� braki w wymaganym przez prawo wyposa�eniu roweru, jak �wiat�a czy hamulec.

O skutkach tych zachowa� mo�na dowiedzie� si� z lektury rocznego raportu przygotowywanego przez policj�. W ubieg�ym roku rowerzy�ci uczestniczyli w 4634 wypadkach drogowych, w kt�rych co do trzeciego przyczynili si� sami! Stanowi� oni drug�, po kierowcach samochod�w osobowych, grup� w�r�d sprawc�w. Dla por�wnania niewiele mniej takich b��d�w pope�nili kierowcy samochod�w ci�arowych.

Skutki wypadk�w z udzia�em rowerzyst�w bywaj� dla nich samych tragiczne. Z 303 ofiar �miertelnych tylko trzy osoby nie kierowa�y tym jedno�ladem, co stanowi 10,2 proc. wszystkich ofiar na drodze. Z tej liczby a� 133 osoby zgin�y z winy rowerzyst�w.



Na 1644 wypadk�w spowodowanych przez rowerzyst�w najcz�stsz� przyczyn� by�o nieprzestrzeganie pierwsze�stwa przejazdu (606 zdarze�/66 ofiar �miertelnych), nieprawid�owe wykonywanie manewru skr�tu (208/22), niedostosowanie pr�dko�ci do warunk�w ruchu (173/4), nieprawid�owe przeje�d�anie przej�� dla pieszych (112/5) i jazda po niew�a�ciwej stronie drogi (57/1).

Warto zwr�ci� uwag�, �e w 47 wypadkach spowodowanych nieprawid�ow� zmian� pasa ruchu zgin�o a� 8 os�b, a przez brak wymaganego o�wietlenia 10 os�b w "tylko" 27 wypadkach!

Wiele m�wi si� o nieadekwatnie wysokich karach wobec nietrze�wych rowerzyst�w. W 2015 roku spowodowali oni 177 wypadk�w. I zn�w, to druga w kolejno�ci, po kierowcach osob�wek, grupa sprawc�w "na podw�jnym gazie". W wyniku tych zdarze� 169 os�b zosta�o rannych, a 12 os�b ponios�o �mier�.

Liczba wypadk�w, w kt�rych sprawcami s� rowerzy�ci wzrasta od kwietnia do wrze�nia, przy czym ich kulminacja ma miejsce w�a�nie teraz, w okresie letnim. W skali 2015 roku najcz�ciej dochodzi�o do nich we wtorek, czwartek i pi�tek, najrzadziej za� w niedziel�.

Najwi�cej wypadk�w (447) spowodowali rowerzy�ci w wieku powy�ej 60 lat. W ich wyniku zgin�o a� 78 os�b, co odpowiada blisko 60 proc. wszystkich ofiar. Z kolei rowerzy�ci w przedziale wiekowym 40-59 lat przyczynili si� do 302 wpadk�w, w kt�rych 29 os�b ponios�o �mier�.

Wsiadaj�c wi�c na rower trzeba sobie zda� spraw�, �e znajomo�� i stosowanie si� do przepis�w, jest jednym z nielicznych element�w, jakie mog� zapewni� nam bezpiecze�stwo na drodze. Ignorowanie tych zasad mo�e doprowadzi� do tragicznych w skutkach zdarze�. Nasza �mier� b�dzie te� obci��eniem psychicznym np. dla kierowcy, kt�ry dokona� potr�cenia i niepowetowan� strat� dla naszych najbli�szych. W kolejnych materia�ach przybli�ymy podstawowe prawa, ale te� i obowi�zki ci���ce na rowerzy�cie.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry