Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Statystyki policyjne | Rowerzyści 2015

Rowerzyści spowodowali co trzeci wypadek ze swoim udziałem
12-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Niemal co chwilę widzimy niewłaściwe zachowania na drodze osób kierujących rowerem. To trudne do zrozumienia, bo przecież to przede wszystkim od ich postępowania zależy własne zdrowie i życie.





Obecnie każda osoba po ukończeniu 18 roku życia ma prawo kierować rowerem. Nie musi przy tym formalnie wykazać się znajomością zasad ruchu drogowego. Ustawodawca uznał, że młode osoby i tak wcześniej musiały uzyskać kartę rowerową, zaś starsi - których ominął ten obowiązek w szkole podstawowej - powinni poznać przepisy we własnym zakresie.

W rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej. Śmiało można założyć, że część rowerzystów nie zna przepisów drogowych, wielu ma też obawy wobec zachowania kierowców pozostałych pojazdów mechanicznych. Stąd też często nieuprawnioną jazdę po chodniku tłumaczą strachem o swoje życie.

Ale są również rowerzyści, którzy świadomie, dla własnej wygody, ignorują te przepisy. Najczęściej widać to na przejściach dla pieszych - zarówno podczas przejazdów przez nie, jak i objeżdżania chodnikiem obowiązku zatrzymania się na czerwonym świetle. Pomijamy tu już braki w wymaganym przez prawo wyposażeniu roweru, jak światła czy hamulec.

O skutkach tych zachowań można dowiedzieć się z lektury rocznego raportu przygotowywanego przez policję. W ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w 4634 wypadkach drogowych, w których co do trzeciego przyczynili się sami! Stanowią oni drugą, po kierowcach samochodów osobowych, grupę wśród sprawców. Dla porównania niewiele mniej takich błędów popełnili kierowcy samochodów ciężarowych.

Skutki wypadków z udziałem rowerzystów bywają dla nich samych tragiczne. Z 303 ofiar śmiertelnych tylko trzy osoby nie kierowały tym jednośladem, co stanowi 10,2 proc. wszystkich ofiar na drodze. Z tej liczby aż 133 osoby zginęły z winy rowerzystów.



Na 1644 wypadków spowodowanych przez rowerzystów najczęstszą przyczyną było nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (606 zdarzeń/66 ofiar śmiertelnych), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (208/22), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (173/4), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (112/5) i jazda po niewłaściwej stronie drogi (57/1).

Warto zwrócić uwagę, że w 47 wypadkach spowodowanych nieprawidłową zmianą pasa ruchu zginęło aż 8 osób, a przez brak wymaganego oświetlenia 10 osób w "tylko" 27 wypadkach!

Wiele mówi się o nieadekwatnie wysokich karach wobec nietrzeźwych rowerzystów. W 2015 roku spowodowali oni 177 wypadków. I znów, to druga w kolejności, po kierowcach osobówek, grupa sprawców "na podwójnym gazie". W wyniku tych zdarzeń 169 osób zostało rannych, a 12 osób poniosło śmierć.

Liczba wypadków, w których sprawcami są rowerzyści wzrasta od kwietnia do września, przy czym ich kulminacja ma miejsce właśnie teraz, w okresie letnim. W skali 2015 roku najczęściej dochodziło do nich we wtorek, czwartek i piątek, najrzadziej zaś w niedzielę.

Najwięcej wypadków (447) spowodowali rowerzyści w wieku powyżej 60 lat. W ich wyniku zginęło aż 78 osób, co odpowiada blisko 60 proc. wszystkich ofiar. Z kolei rowerzyści w przedziale wiekowym 40-59 lat przyczynili się do 302 wpadków, w których 29 osób poniosło śmierć.

Wsiadając więc na rower trzeba sobie zdać sprawę, że znajomość i stosowanie się do przepisów, jest jednym z nielicznych elementów, jakie mogą zapewnić nam bezpieczeństwo na drodze. Ignorowanie tych zasad może doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń. Nasza śmierć będzie też obciążeniem psychicznym np. dla kierowcy, który dokonał potrącenia i niepowetowaną stratą dla naszych najbliższych. W kolejnych materiałach przybliżymy podstawowe prawa, ale też i obowiązki ciążące na rowerzyście.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry