Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Statystyki policyjne | 2015

Spadła liczba zabitych, ale wciąż najczęściej giną piesi!
20-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Policja podsumowała ostatecznie stan bezpieczeństwa na polskich drogach w 2015 roku. Tym samym mamy oficjalne potwierdzenie, że było bezpieczniej niż przed rokiem, a przede wszystkim liczba zabitych spadła poniżej 3 tysięcy osób!



Według przedstawionego raportu w 2015 roku na polskich drogach doszło do 32 967 wypadków, co oznacza spadek o 5,7 proc. (-2003 zdarzeń). W ich wyniku 39 778 osób zostało rannych (w tym po raz pierwszy wymieniono 11 200 osób z obrażeniami ciężkimi), co też oznacza spadek o 6,5 proc. (-2767 rannych).

Najbardziej wymiernym dowodem na poprawę bezpieczeństwa jest spadek liczby zabitych o 8,2 proc (-264 osób). W 2015 roku w wyniku wypadków drogowych śmierć poniosło 2938 osób. Według dostępnych tak "dobrej" sytuacji nie było na przestrzeni lat 1975-2015!

Paradoksalnie w 2015 roku wzrosła liczba kolizji o 4,1 proc (+ 14 237). W tym okresie na policję zgłoszono 362 265 takich zdarzeń.


Poniżej 3 tysięcy ofiar na polskich drogach!?
04-01-2016

Wszystko wskazuje na to, że w 2015 roku liczba zabitych w wypadkach spadła poniżej 3 tysięcy osób. Tak bezpiecznie na polskich drogach nie było przynajmniej od ponad 40 lat!


Do największej liczby wypadków (4006) doszło na terenie województwa mazowieckiego, jednak statystyki wydzielają z niego obszar podległy Komendzie Stołecznej Policji (1795 zdarzeń). Wówczas na niechlubne pierwsze miejsce wysuwa się województwo łódzkie (3991 wypadków), dalej małopolskie (3839) i śląskie (3792). Pod tym względem najbezpieczniej było w województwie lubuskim (639 wypadków).

Podobnie było z rannymi, w łódzkim 4826 osób, małopolskim 4619 osób oraz śląskim 4584 osób (mazowieckie 2679 osób, KSP 2068 osób) i najmniej w lubuskim 786 osób.

Inaczej sytuacja wygląda wśród ofiar śmiertelnych. Najwięcej osób zginęło w wypadkach drogowych na terenie województwa mazowieckiego (317), wielkopolskiego (245) i śląskiego (255). Najbezpieczniej (92 zabitych) było również w województwie lubuskim.

Policja przyjmuje jednak, wzorem innych krajów, inny wskaźnik biorący pod uwagę powierzchnię danego województwa, liczbę mieszkańców, sieć dróg oraz natężenie ruchu. Na tej podstawie wylicza się liczbę rannych i zabitych na 100 wypadków. Daje to zupełnie inny obraz bezpieczeństwa. Co prawda najwięcej osób poszkodowanych (130,2/100) było w województwie śląskim, ale już na kolejnych miejscach znalazło się województwo podlaskie (125,2/100) i pomorskie (125,1/100). Najmniejszy wskaźnik rannych (112,6/100) odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim.

Inaczej było w przypadku liczby zabitych na 100 wypadków drogowych. Najniebezpieczniej było w województwie podlaskim (17,1/100), kujawsko-pomorskim (15,2/100) i lubelskim (15/100). Biorąc pod uwagę taki schemat okazuje się, że relatywnie najmniej osób zginęło na drogach województwa małopolskiego (5,2/100).

Do największej liczby wypadków (27 307/82,8 proc.) przyczynili się kierujący. Najczęstszą przyczyną było nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7235), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (6807) i nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4146). Z kolei piesi przyczynili się do 2619 wypadków, co stanowi 7,9 proc. ogółu, najczęściej poprzez wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (1464), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (292) i wejście na jezdnię zza pojazdu lub przeszkody (269).

Najczęściej ofiarami śmiertelnymi stawali się kierujący (1485 osób), jednak tutaj statystyki dodatkowo rozgraniczają rodzaj pojazdu. I tak 863 osób zabitych było kierowcami samochodów osobowych, 300 osób kierowało rowerem i 188 osób motocyklem. Przy takim rozgraniczeniu na 538 zabitych pasażerów, aż 484 osób podróżowało samochodem osobowym.

Niemniej największą liczbę zabitych na polskich drogach w 2015 roku (915 osób) stanowili piesi! Oznacza to, że ginęli w co 10 wypadku ze swoim udziałem i stanowili 1/3 ogółu ofiar.

Raport policji zawiera wiele szczegółowych danych, które będziemy sukcesywnie publikować i analizować.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry