Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - wyposażenie samochodu
TESTY | Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym | Toyota Yaris III
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Statystyki wypadków drogowych w Polsce | 2017


To był bezpieczny rok na polskich drogach!

03-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum


Wszystko wskazuje, że liczba zabitych w wypadkach na polskich drogach w 2017 roku nie przekroczy trzech tysięcy osób. To bardzo optymistyczna wiadomość, bo oznacza, że miniony rok był najbezpieczniejszym okresem od ponad czterech dekad!



Udostępnione przez policję statystyki wypadków drogowych w Polsce sięgają 1975 roku. Wówczas w 39 404 zdarzeniach poszkodowanych zostało 52 018 osób, a 5633 poniosło śmierć. Z każdym kolejnym rokiem pogarszał się poziom bezpieczeństwa, a w 1980 roku liczba zabitych przekroczyła 6 tysięcy osób. Paradoksalnie brutalna rzeczywistość stanu wojennego i niedobory gospodarcze miały wpływ na poprawę tej sytuacji.

Wraz z przemianami rynku na początku lat 90. ponownie wzrosła liczba zabitych na polskich drogach. W 1990 roku odnotowano 7333, a rok później aż 7901 ofiar śmiertelnych! Praktycznie od tego momentu sytuacja, z różnymi wahaniami, stopniowo zaczęła się poprawiać.

W 2010 roku liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach, na przestrzeni od 1975 roku, spadła poniżej 4 tysięcy osób. Pięć lat później policja w swoich statystykach podała 2946 zabitych, jednak już w 2016 roku wzrosła ona ponownie powyżej 3 tysięcy osób.

Przy obecnym ruchu drogowym, parku samochodów, infrastrukturze i czynniku ludzkim nie uda się wyeliminować kolizji i wypadków. Najważniejszym więc celem jest ograniczenie liczby osób ciężko rannych i zabitych. Na tym koncentrują się działania ONZ w ramach Dekady BRD, które zakładają w latach 2011-2020 ograniczenie ofiar śmiertelnych o 50 proc.

Dlatego rzeczywistym wskaźnikiem stanu bezpieczeństwa na polskich drogach - przy całym szacunku dla nich i ich bliskich - są właśnie zabici. Podstawiając więc odpowiednie liczby, w 2011 roku zginęło 4189 osób, a w 2017 roku (według wstępnych danych za grudzień) 2680 osób. Oznacza to spadek o 36 proc!


Wstępny bilans grudnia na polskich drogach

02-01-2018


Na podstawie wstępnego bilansu za grudzień 2017 roku można z bardzo dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że w ostatecznym podsumowaniu liczba zabitych nie przekroczy 3 tysięcy osób. Warto przy tym podkreślić, że w okresie styczeń - marzec w statystykach widnieją aż cztery dni bez ofiar na polskich drogach (16 stycznia, 9 luty, 19 i 29 marzec). Według tych danych najtragiczniejszy bilans dzienny to 17 osób (10 lipca, 7 sierpnia i 17 września).

W 2017 roku doszło do 31 990 wypadków, w których poszkodowanych zostało 38 500 osób. Najwięcej tych zdarzeń drogowych odnotowano w czerwcu (3269), zaś osób poszkodowanych w lipcu (4036). Najtragiczniejszym miesiącem - 282 zabitych - był wrzesień.

Ostateczny bilans 2017 roku, w tym poszczególnych miesięcy oraz szczegółowe przyczyny wypadków poznamy w kwietniu.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry