portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

Nowe sposoby na respektowanie ograniczeń prędkości
09-01-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Blisko rok trwały prace nad założeniami do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Przedstawione dziś wnioski nie są niczym nowym, za to zmienią się sposoby osiągnięcia celu.



Tym celem jest "wizja zero", czyli zero ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. To oczywiście przenośnia, a raczej utopia, jednakże dążenie do niego poprzez ciągłe ograniczanie liczby zabitych jest jak najbardziej słuszne i warte każdego wysiłku.


Zakładał to również poprzedni program rządowy Gambit, który wdrażano już na początku lat 90. ubiegłego wieku. Czyli w czasach, gdy przemiany gospodarcze w Polsce zapoczątkowały dynamiczny wzrost rejestracji samochodów przez osoby prywatne. Większy ruch przełożył się na liczby wypadków, a tym samym rannych i zabitych. Jeszcze w 1988 roku doszło do 37 tys. takich zdarzeń, a już rok później do 46 tys. W tych latach - odpowiednio - zginęło 4 851 i 6 724 osób. Niestety, tendencja wzrostowa utrzymywała się przez kolejnych 20 lat! Dopiero w 2009 roku - jeśli można użyć takiego sformułowania wobec życia ludzkiego - sytuacja wróciła do stanu z końca lat 80.

Analizując pod tym względem dostępne statystyki policyjne, miniony rok był najbezpieczniejszym od 1975. Wówczas w 39 404 wypadkach rannych zostało 52 018 osób, a 5 633 poniosło śmierć. W 2012 było to - według wstępnych danych - 36 461 zdarzeń, 45 001 osób i 3515 ofiar. Do tej statystyki należy przyrównać liczbę zarejestrowanych pojazdów, która szacunkowo ma się jak 1:5.

Od lat główną przyczyną, i to najczęściej tragicznych w skutkach, wypadków drogowych jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. A to m.in. ograniczenia widniejące na znakach. To problem numer jeden, z którym nie mogą poradzić sobie, ani dotychczasowe działania prewencyjne, ani obecny system prawny. Proponowane w programie bezpieczeństwa sposoby zmiany tego stanu rzeczy są zdecydowanie stanowcze. To przede wszystkim zwiększenie kontroli nad prędkością oraz surowe kary dla osób lekceważących przepisy. Oczywiście wywołuje to już sprzeciw i oburzenie części kierowców, co jeszcze bardziej podkreśla nie tyle skalę, co wagę problemu.

Kierunki zaostrzenia przepisów oparte są na doświadczeniach z innych krajów, głównie europejskich. Na ich tle Polska jest na samym końcu ze 110 ofiarami wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców, gdzie średnia Unii Europejskiej to 60 osób.

Jednym z efektywnych sposób ich ograniczenia są wspomniane fotoradary. W przodującej w tych statystkach Wielkiej Brytanii (31 ofiar na milion mieszkańców), na 1 mln pojazdów przypada blisko 80 fotoradarów, a 60 z nich na każde 10 tys. kilometrów dróg. Jeszcze więcej jest ich w nieporównywalnie mniejszej Holandii - ponad 100 fotoradarów na 1 mln pojazdów, a efekt to 32 ofiary/mln mieszkańców. Obecnie w Polsce to 30 fotoradarów przypadających na milion pojazdów i 18 z nich na 10 tys. km dróg.

System fotoradarów uzupełnią ostrzejsze kary łącznie z utratą prawa jazdy przy dwukrotnie przekroczonym limicie prędkości. To także rozwiązanie sprawdzone w innych krajach, choć rodzi się pytanie, czy to wystarczy na skuteczne wyeliminowanie tych osób z kierowania pojazdami. Życie w Polsce pokazuje, że wiele z nich jeździ nadal i jeszcze bardziej czuje się bezkarna. Co gorsze, znane są przypadki popełniania przez te osoby kolejnych wykroczeń, w których ginęli ludzie.

Kwestia prędkości, choć istotna, to jedynie część propozycji Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dostarcza on wiele materiału do przemyśleń i wniosków, które zgłaszać może każdy uczestnik ruchu drogowego poprzez stronę internetową www.ocenprogrambrd.pl Tam też można pobrać pełną treść programu, sprawdzić aktualną mapę fotoradarów i zaproponować nową lokalizację. Dla nas to oczywiście tematy ważne do poruszania przez kolejne dni..

Głównym celem programu, do 2020 roku, jest ograniczenie liczby ofiar wypadków poniżej 2 tys. rocznie. Dziś te założenia wydają się realne, tym bardziej, że przypadają na światową Dekadę BRD i podejmowane na jej rzecz działania wielu osób, instytucji i organizacji pozarządowych.

przeczytaj także:
· 2012 najbezpieczniejszym rokiem na polskich drogach!
· Zielone Å›wiatÅ‚o dla wyższych mandatów
· Bezpieczniej na drogach krajowych
· 7 fotoradarów, 6 dni, 4332 zdjÄ™cia
· Z warszawskich ulic
· Tragiczne skutki wypadków na przejazdach kolejowych
· Åšwiatowy DzieÅ„ PamiÄ™ci Ofiar Wypadków Drogowych "Weekend BRD" 17-18 listopad 2012
· O różnych aspektach bezpieczeÅ„stwa na drodze
· Tramwaj kontra samochód
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry