portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Aktualności

Z warszawskich ulic
20-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych stał się okazją do podsumowania sytuacji na stołecznych ulicach. Swoje dane przedstawił Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Zarząd Dróg Miejskich oraz Straż Miejska.



W analizowanym okresie styczeń-październik w Warszawie doszło do 14 734 kolizji oraz 846 wypadków, w których 972 osoby odniosły obrażenia, a 44 poniosło śmierć. To mniej niż w analogicznym okresie 2011 roku, kiedy odnotowano 17 838 kolizji oraz 880 wypadków, 1031 rannych i 81 zabitych. Zresztą warszawskie tendencje wzrostów i spadków mają dokładne odzwierciedlenie w statystykach zbiorczych z całego kraju.

Inaczej jest jeśli spojrzymy na przyczyny powstawania wypadków z winy kierującego. Najczęściej dochodzi do nich podczas nieprawidłowego przejeżdżania przejść dla pieszych (33 proc.) i nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu (28 proc.). Dopiero na 3. miejscu jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (13 proc.), co w skali całej Polski jest od lat niechlubnym "numerem jeden". Kolejne to nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (11 proc.) i inne (15 proc.).

W 88 proc. wypadkach na terenie Warszawy sprawcami byli kierujący, a w pozostałych piesi. Ci drudzy przyczynili się do 372 wypadków, w których rannych zostało 364 osób, a 26 poniosło śmierć. Najczęściej powodowali je poprzez bezpośrednie wejście przed nadjeżdżający pojazd (47 proc.), przejście na czerwonym świetle (24 proc.) oraz przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu (23 proc.).

I właśnie do tej grupy, określanej jako niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, kierowana była kampania Zarządu Dróg Miejskich "Czerwone - Stój, Zielone - Idź. To takie proste!". Przekaz oczywisty - za co bywa krytykowany - jednak wciąż przez wielu pieszych ta zasada jest ignorowana. Za przykład posłużyła ulica Szaserów, gdzie przy jednym z przejść dla pieszych ustawiono w tym roku - zresztą na prośbę mieszkańców - sygnalizację świetlną. Późniejszy monitoring ZDM-u udokumentował nagminne przechodzenie na czerwonym świetle! Niestety, takich przykładów z innych ulic, bez specjalnej obserwacji, można podawać codziennie setki.



ZDM w ramach kampanii "Czerwone - Stój, Zielone - Idź. To takie proste!" zorganizował wiele ulicznych pikników promujących bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ich najbardziej spektakularnym elementem była inscenizacja potrącenia pieszego przez samochód, którego kierowca rozmawiał przez telefon komórkowy. Na jednym z nich, 1 września, nasza Fundacja "Jedź Bezpiecznie" prowadziła szkolenia z zakresu odpowiedniego doboru fotelików samochodowych dla dzieci i ich prawidłowego montażu z wykorzystaniem fabrycznie montowanych elementów w samochodzie.


Oprócz ustawiania nowych sygnalizacji świetlnych, ZDM w tym roku wybudował 57 wysp dla pieszych, 4 ronda przejazdowe oraz 3 progi zwalniające.

Za bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, odpowiada również Straż Miejska, w której gestii pozostaje kilka fotoradarów. Do tej pory na terenie Warszawy funkcjonowały 4 takie maszty, a od dziś kolejnych 7. Wszystkie, jako działające, oznaczone są na żółto, a o ich ustawieniu informuje znak D-51. Pomimo to wciąż rejestrują wykroczenia kierowców - w podanych przykładach z Traktu Brzeskiego na ograniczeniu prędkości do 60 km/h, aż 10 proc. kierowców przejeżdża mając na liczniku ponad 120 km/h! Najczęściej dochodzi do tego w godzinach pomiędzy 18.00-6.00 i w dzień podczas weekendów. Podczas jednego dnia zarejestrowano np. 161, 169, 178 i 208 km/h.

Poza standardowymi masztami Straż Miejska przez kilka miesięcy kontrolowała przestrzeganie przepisów na skrzyżowaniu Sobieskiego i Witosa. Ustawiono tam system 4 nowoczesnych urządzeń rejestrujących oddzielnie samochody na wszystkich pasach ruchu pod kątem niestosowania się do sygnałów świetlnych i przekroczenia dozwolonej prędkości. Z tego tytułu w marcu wystawiono 3826 mandatów, a w październiku "tylko" 619. W tym okresie nie doszło tam do żadnego wypadku, a przejazd przez samo skrzyżowanie znacznie się udrożnił.

Obecnie system budowany jest na 3 kolejnych skrzyżowaniach, a zakres rejestrowanych wykroczeń zostanie poszerzony o jazdę bez włączonych świateł mijania/dziennych, niezapiętych pasów bezpieczeństwa oraz rozmowy przez telefon bez specjalnego zestawu. Skrzyżowania te zostały wytypowane na podstawie statystyk zdarzeń oraz zapisów z kamer monitoringu miejskiego.




Oprócz fotoradarów stacjonarnych Straż Miejska dysponuje pojazdami z zamontowanymi urządzeniami rejestrującymi. Ich głównym zadaniem będą tzw. kontrole kaskadowe, czyli zmieniające się po kilka razy dziennie odcinki dróg, przy których ustawi się po kilka takich pojazdów. Jednak wszystkie te odcinki oznaczone będą na stałe znakiem D-51 z dodatkową tabliczką "na odcinku...". Obecnie zarządcy warszawskich ulic rozpatrują propozycje 20 lokalizacji.

W trakcie prezentacji tych danych w Centrum Bezpieczeństwa Miasta Stołecznego Warszawy na jednym z monitorów Straży Miejskiej zarejestrowano wypadek na rondzie Wiatraczna. Kierujący samochodem osobowym nie ustąpił pierwszeństwa nadjeżdżającemu tramwajowi i doszło do zderzenia. "Na żywo" obejrzeć można było całą akcję ratunkową zapoczątkowaną przez pracowników Tramwajów Warszawskich z pobliskiej pętli. Niestety, nie był to film, na szczęście nikt nie zginął.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry