strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Wydanie na weekend


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Z Iwoną Błaszczyk, Marketing Manager działu Oświetlenie/Akcesoria firmy Hella Polska rozmawiał Maciej Kalisz

Na światłach przez cały rok
01-11-2006, foto: Hella

W połowie roku powstała „Koalicja na rzecz jazdy na światłach przez cały rok”. Magazyn motoryzacyjny „Jedź Bezpiecznie” jest jednym z jej uczestników. W kolejnych numerach magazynu przedstawiamy różne tematy związane z tym zagadnieniem. Przypominamy, że obecnie istnieje obowiązek używania świateł przez całą dobę od 1 października od ostatniego dnia lutego.




Dlaczego Hella przystąpiła do „Koalicji na rzecz jazdy na światłach przez cały rok”?

Hella produkuje oświetlenie do samochodów od ponad 100 lat. Ale Hella to nie tylko produkty, to również zaangażowanie w sprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszystkie tematy związane w oświetleniem samochodowym są więc w kręgu naszych zainteresowań.

Jak w praktyce wyglądają Państwa badania określające wpływ włączonych świateł na poprawę bezpieczeństwa?

Prowadzimy własne badania związane z wpływem oświetlenia samochodowego na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a także opieramy się na badaniach przeprowadzanych przez niezależne instytucje.

Hella od lat - opierając się głównie na badaniach holenderskiego instytutu badawczego do spraw bezpieczeństwa drogowego SVOW, promuje całodzienną jazdę na światłach. Pierwsze badania były już prowadzone w latach 60. Wtedy to, działając w imieniu Komisji Europejskiej, wspomniany holenderski instytut badawczy odkrył, że w połowie wypadków, do których dochodzi w ciągu dnia, udział biorą kierowcy, którzy nie dostrzegli innych pojazdów lub dostrzegli je zbyt późno. Z tego powodu coraz więcej krajów europejskich wprowadza przepisy wymagające jazdy na światłach w ciągu dnia pod groźbą mandatów lub grzywien.

Co więc możecie dzisiaj zaproponować polskim kierowcom?

Idąc naprzeciw wymaganiom kierowców, którzy chcą podnieść swoje bezpieczeństwo na drodze, Hella posiada w swej ofercie trzy rodzaje dodatkowych świateł do jazdy dziennej. W porównaniu z jazdą na światłach mijania, światła dzienne prawie nie mają wpływu na zwiększenie zużycia paliwa. Niestety w Polsce istnieje przepis, aby światła dzienne działały przy jednoczesnym włączeniu tylnych świateł pozycyjnych, co skutecznie odstrasza kierowców przed ich montażem, postrzeganym jako „ingerencję w instalację elektryczną”.

Jakie działania podejmuje firma w Polsce na rzecz promocji jazdy na światłach przez cały rok?

Hella stale promuje jazdę na włączonych światłach w ciągu dnia. Przygotowujemy  całą masę artykułów tematycznych dla mediów, wydajemy ulotki, broszury i plakaty, które rozdajemy wśród naszych klientów. Dołączamy się również do różnych inicjatyw, stąd nasze przystąpienie do „Koalicji na rzecz jazdy na światłach przez cały rok”. Liczymy na to, że udział w Koalicji takich firm jak nasza spowoduje, że odpowiednie instytucje zwrócą większą uwagę na kwestię jazdy na światłach przez cały rok.

W tym roku byliśmy współorganizatorem i sponsorem konferencji dla naszych klientów i mediów „Oświetlenie samochodowe - przepisy, rynek, technika”. Prelegentami byli głównie specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego, Ministerstwa Transportu, czy Komendy Głównej Policji. Na tej konferencji jednym z tematów była właśnie kwestia całorocznej jazdy na światłach w ciągu dnia. To także nasz wkład w „promocję” tej idei.

Dziękuję za rozmowę.

Po przepaleniu się jednej żarówki w samochodzie warto wymienić jej odpowiedniczkę z drugiej strony - zalecają specjaliści z firmy Hella. Badania dowodzą bowiem, że wkróce przepali się także ta druga. Paradoksalnie przyczyną tego jest wysoka jakość tych produktów, w których margines tolerancji różnic w parametrach jest równy niemal zeru.

Oczywiście warto po wymianie żarówek sprawdzić w serwisie ustawienie reflektorów głównych - na to ma również wpływ stan polskich dróg. Dzisiejsze żarówki mają około 10 krotnie dłuższą żywotność niż 30 lat temu. Na rynku dostępne są również żarówki o dwu-, a nawet trzykrotnie dłuższej trwałości, są to tzw. wersje długowieczne. Zaleca się ich stosowanie w lampach sygnalizacyjnych - kierunkowskazach, cofania i stopu.

www.jedz-bezpiecznie.pl




· Warto systematycznie dbać o oświetlenie swojego pojazdu
rozmowa z Krzysztofem Głowińskim z WRD Komendy Stołecznej Policji 18-04-2007
· Od 17 kwietnia jeździmy z włączonymi światłami mijania przez cały rok
28-03-2007/aktualizacja 17-04-2007
· Lepiej widoczni na drodze rozmowa z dr inż. Tomaszem Targosińskim z ITS 17-04-2007
· Co się zmienia w przepisach? 17-04-2007

· Koalicja na rzecz jazdy na swiatłach przez cały rok 16-04-2007
· Na światłach przez cały rok 01-02-2007

· Na światłach przez cały rok rozmowa z Iwoną Błaszczyk z firmy Hella 01-11-2006

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry