portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD

Czas na realizację Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
03-07-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

20 czerwca Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyjęła Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wczoraj na stronach internetowych Sekretariat KRBRD opublikował harmonogram działań na ten rok.



Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 to kontynuacja Gambitów 2000 i 2005 prowadzonych przez KRBRD i ówczesne odpowiedniki dzisiejszego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jego założenia, na początku stycznia tego roku, przedstawili szefowie MTBiGM oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Następnie trafił on do konsultacji społecznych, które zakończyły się 31 marca. Ostateczna wersja programu została już opracowana i przyjęta do realizacji.

Główne cele programu to ograniczenie do roku 2020 liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych o 50 proc. i osób ciężko rannych o 40 proc. Za punkt wyjścia przyjęto statystyki za rok 2010. Doszło w nim do 38 832 wypadków, w których rannych zostało 48 952 osób, a 3907 osób poniosło śmierć. W 2012 roku było odpowiednio 37 046 wypadków, 45 792 rannych i 3571 zabitych.

Warto przy tym podkreślić zdecydowaną poprawą bezpieczeństwa także w tym roku. Wstępnie, od stycznia do czerwca doszło na polskich drogach do 13 706 wypadków, w których rannych zostało 16 805 osób, a 1208 poniosło śmierć. Po części, co pokazują statystyki za lata ubiegłe, do takiego stanu rzeczy przyczyniła się bardzo długa zima.



Przyjęty przez KRBRD harmonogram na ten rok obejmuje 39 działań w obszarze tzw. trójkąta bezpieczeństwa: człowiek - droga - pojazd. Są one ukierunkowane zarówno na badania, edukację oraz rozwój infrastruktury, jak i nadzór oraz ratownictwo.

Każdemu z tych działań przydzielony został podmiot odpowiedzialny za realizację:
- Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej,
- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych,
- Ministerstwo Zdrowia,
- Ministerstwo Obrony Narodowej,
- Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji,
- Komenda Główna Policji,
- Główny Inspektorat Transportu Drogowego,
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
- Instytut Transportu Samochodowego,
- Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.


Chociaż harmonogram działań opublikowany został dopiero w połowie roku ich realizacja trwa od stycznia. Od tego czasu zrealizowano dwa - przegląd i analiza oznakowania na drogach wojewódzkich i krajowych (MTBiGM) oraz wdrożenie instrukcji racjonalnego stosowania lokalnych ograniczeń prędkości na drogach krajowych (GDDKiA).

O stanie zaawansowania pozostałych nic nie wiadomo, a wśród nich są m.in.
- budowa 20 miasteczek ruchu drogowego w 15 województwach (na dzień 31.12.2012 istniały 2),
- opracowanie dokumentacji przebudowy jednojezdniowych odcinków dróg krajowych do przekroju 2+1 (pojawiający się co kilka kilometrów dodatkowy pas pozwala na bezpieczne wyprzedzanie),
- utworzenie Polskiego Obserwatorium BRD.


Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikował również harmonogram 17 prac legislacyjnych. Tutaj największy ciężar przygotowań spada na ministerstwa - do wymienionych wcześniej dochodzi Ministerstwo Sprawiedliwości. Jego zadaniem jest rozszerzenie na wszystkie drogi publiczne przepisów dotyczących odpowiedzialnos?ci zarządców dróg za ich nieprawidłowe oznakowanie.

Z tej siedemnastki zrealizowano już dwa:
- wprowadzono nowe zasady egzaminu na prawo jazdy oraz nowe kategorie prawa jazdy dla motocyklistów (tutaj proces legislacyjny zakończył się w 2012 roku, ale przepisy, które weszły od 19 stycznia nie objęły wszystkich planowanych zmian),
- opracowano zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące.


Wśród pozostałych znajdują się m.in.
- wprowadzenie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się bezpośrednio przy przejściu dla pieszych,
- podniesienie maksymalnej wysokości grzywień i zmiana tzw. taryfikatora za wykroczenia w ruchu drogowym,
- wprowadzenie przepisów umożliwiających odbieranie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku rażącego przekroczenia dopuszczalnej prędkości,
- ujednolicenie limitów prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h bez względu na porę dnia (obecnie od 23:00 do 5:00 można jechać o 10 km/h szybciej),
- rozszerzenie egzaminu na prawo jazdy o praktyczny egzamin z udzielania pierwszej pomocy np. przy wykorzystaniu fantomu.


Podsumowanie realizacji wyznaczonych zadań przyjmie formę rocznego sprawozdania, którego ocena posłuży do układania harmonogramów na następne lata. Powstaną też dwa sprawozdania okresowe - w 2015 za lata 2013-2014 i w 2018 za lata 2012-2017 - na podstawie których wprowadzane będą korekty do programu. Za publikację wszystkich sprawozdań odpowiedzialna będzie KRBRD.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry