portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD

Sejm Motocyklistom
22-11-2013 | źródło: Fundacja Jedź Bezpiecznie | foto: Fundacja Jednym Śladem

Wiosną tego roku uczestniczyliśmy w spotkaniu motocyklistów z przedstawicielami Sejmu. Po 6 miesiącach przyszedł czas na podsumowanie podjętych działań, jak i mijającego sezonu.



Pierwsze spotkanie zainicjował poseł Maciej Banaszak (TR) i Fundacja "Jednym Śladem", uczestniczyło w nim około 30 osób, a za miejsce posłużyła sala w jednym z budynków na terenie Sejmu. Dziś jego wymiernym efektem jest obecność blisko 150 osób i przeniesienie debaty do Sali Kolumnowej w głównym budynku parlamentu. Zapoczątkowane działania zyskały też poparcie Parlamentarnego Zespołu Miłośników Motocykli i Samochodów oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Co cieszy, pojawili się również przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Transportu, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz przewodniczący Komisji Infrastruktury.

Główny cel podejmowanych działań to oczywiście poprawa bezpieczeństwa użytkowników jednośladów. Ale trzeba podkreślić, że nie szczędzono słów krytyki wobec tych osób, które łamią przepisy ruchu drogowego. A ci niestety psują wizerunek wszystkich motocyklistów w oczach pozostałych użytkowników dróg. Na zmianę tego postrzegania chcą wpłynąć m.in. organizatorzy akcji "Moto Serce". Jej uczestnicy w trakcie 5 edycji oddali 15 tys. litrów krew!



Inną formę działań przyjęła Fundacja "Jednym Śladem". W ubiegłym roku zorganizowała cykl wystaw zdjęć "Ja, Motocyklista", a w bieżącym kampanię outdoorową "Motocykliści są wśród nas". Prace z obu akcji prezentowaliśmy na naszych "Weekendach BRD".

Z kolei nad poprawą relacji motocyklista - kierowca samochodu skupił się Polski Związek Przemysłu Samochodowego w kampanii "Równi na drodze". Jego prezes, Jakub Faryś, podkreślał, że nie ma uprzywilejowanej grupy uczestników ruchu drogowego, każdy ma prawa i obowiązki wobec pozostałych i powinniśmy to wzajemnie szanować i respektować.

Posłanka Beata Bublewicz zwróciła uwagę na rolę, jaką w niesieniu pierwszej pomocy mogą spełniać użytkownicy jednośladów. W przypadku dużych miast i zakorkowanych ulic są oni w stanie dotrzeć do poszkodowanych o wiele szybciej niż karetka pogotowia. Choć dziś prowadzonych jest wiele wykwalifikowanych kursów i szkoleń w tym zakresie brakuje jeszcze rozwiązań prawnych, chociażby zmian w definicji zespołu ratunkowego. Prace nad nimi prowadzi m.in. Ministerstwo Zdrowia.



Osoby zajmujące się szkoleniem przyszłych kierowców jednośladów chwalili zmiany w przepisach jakie obowiązują od stycznia tego roku. Rozgraniczenie w nich pojemności silnika motocykli do wieku kursanta, a tym samym stopniowanie kategorii prawa jazdy, zdecydowanie poprawiło stopień wyszkolenia i nabywania umiejętności praktycznych. Ale pojawiły się i sugestie, że wzorem innych krajów europejskich, prawo jazdy kat. B powinno obejmować również uprawnienia na motocykle do 125 cm3 pojemności, a cena 700 złotych za kurs na kartę motorowerową (dla osób poniżej 18 roku życia) jest mocno przesadzona.

Jednocześnie zaproponowano podwyższenie pojemności skokowej i prędkości maksymalnej w wymaganiach technicznych określających motorower oraz rozważenie możliwości czasowego (sezonowego) ubezpieczenia jednośladu.

Na bezpieczeństwo motocyklistów mogą wpłynąć także rozwiązania wprowadzone do istniejącej infrastruktury drogowej. Fundacja "Jednym Śladem" wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie opracowała założenia i projekty dla pasa ruchu dla motocyklistów. Być może, w formie eksperymentu, powstanie on na odcinku ulicy Puławskiej. ZDM przeprowadził już odpowiednie badania natężenia ruchu i wydał pozytywną ocenę, teraz wszystko w rękach urzędników, m.in. Ministerstwa Transportu.

Przy okazji Adam Sobieraj, rzecznik ZDM, zapowiedział, że w przyszłym roku podejmowane będą liczne działania społeczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa, zachowania i wizerunku motocyklistów. Podobnie jak w latach poprzednich - piesi i rowerzyści - nasza Fundacja została do nich zaproszona.

A jak wygląda obecna sytuacja według policyjnych statystyk? Od stycznia do października tego roku doszło do 2121 wypadków z udziałem motocyklistów. W ich wyniku 1940 użytkowników jednośladów odniosło obrażenia, a 240 poniosło śmierć. W porównaniu do analogicznego okresu 2012 roku oznacza to 10 proc. wzrost wszystkich zdarzeń.

Najczęstszą przyczyną tych wypadków jest gwałtowne hamowanie, jazda bez oświetlenia, jazda po niewłaściwej stronie drogi, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe wyprzedzanie.



Wszystkie zgłoszone postulaty, sugestie i uwagi zostaną opracowane przez organizatorów spotkania i poddane analizie prawnej w Sejmie oraz odpowiedzialnych instytucjach rządowych. Kolejną debatę zapowiedziano na kwiecień przyszłego roku.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry