Untitled Document
magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testĂłw samochodĂłw
NOWE NA STRONIE:
WYDANIE NA WEEKEND | Elektromobilność, Klasa G, Młodzi kierowcy, Motorsport, Drogi
PRZEPISY | Polska dzielona na strefy zagroĹźenia
POLSKIE DROGI | Zróşnicowane stawki na polskich autostradach

www.jedz-bezpiecznie.pl
#DrogaDoCzystejPrzyrody

TESTY

Dokument bez tytułu

SERWISY

Wydanie na weekend

Najczęściej czytane

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Elektromobilność

Polskie drogi

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Ubezpieczenia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

 
PREZENTACJE

Salon samochodowy Paryż 2012/Volvo


Czy Volvo wyznaczy nowy standard bezpieczeństwa?

02-10-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Propozycji rozwiązań chroniących pieszych przed skutkami potrącenia samochodem było wiele. Wydawałoby się, że popularność zdobędzie aktywna maska silnika (np. Citroen C6), jednak Volvo ma nowe rozwiązanie - i to zastosowane już w produkcji seryjnej.



Najnowszy model V40 wyposażony został w poduszkę powietrzną ukrytą pod maską silnika od strony przedniej szyby. Poza nią montowanych jest 7 kolejnych - dwie czołowe, dwie boczne na przednich fotelach, para kurtyn powietrznych i poduszka chroniąca kolana kierowcy. I to wszystko otrzymujemy w standardzie!

Na liście wyposażenia znajdują się też systemy chroniące nas przed uderzeniem z każdej strony - z przodu City Safety wyhamowuje nasz pojazd przy maksymalnej prędkości 50 km/h, z boku SIPS, a od tyłu WHIPS zabezpieczający kręgi szyjne osób siedzących na przednich fotelach. Trzeba też dodać, że do konstrukcji nadwozia, w tym kontrolowanych stref zgniotu, wykorzystano ultrawytrzymałą stal borową.


Miarodajną oceną ich efektywności w praktyce są testy EuroNCAP. V40 zostało w nich sprawdzone pod koniec sierpnia uzyskując maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Jednak w szczegółowych wynikach nie było najwyższych not - za ochronę dorosłych 32 pkt. (88 proc.), a za potrąconego pieszego 35 pkt. (98 proc.).

W tej ostatniej kategorii testowano oczywiście model z poduszką powietrzną umieszczoną pod maską silnika. I faktycznie, cała powierzchnia klapy została oznaczona na zielono, a Volvo V40 przeszedł do historii testów EuroNCAP jako pierwszy model z najwyższym poziomem ochrony w tej strefie. O wiele gorzej wypadł przód auta i nieco lepiej krawędzie zderzaka.


Z badań Volvo przeprowadzonych na całym świecie wynika, że 75 proc. kolizji z pieszym ma miejsce przy prędkości do 40 km/h. Stąd też poduszka jest aktywna w przedziale 20-50 km/h, a dzięki rozmieszczonym w przedniej części auta czujnikom odpalenie następuje w ułamku sekundy. Po napełnieniu maska silnika unosi się - tylko od strony swoich zawiasów - na wysokość 10 cm. Jednocześnie powłoka poduszki zasłania słupki A i około 1/3 wysokości przedniej szyby. W ten sposób chroniona jest przede wszystkim głowa pieszego - uderzenie nią w twarde przedmioty samochodu jest główną przyczyną zgonów.


Dodatkowo kierowcę wspomagać może - znany już z modelu S60 - radar wykrywający obecność pieszego przed maską auta. Jeśli po ostrzeżeniu kierowca nie podejmie żadnej reakcji system automatycznie rozpoczyna hamowanie. Wymaga to jednak dopłaty 2900 złotych.

Na liście opcji V40 znajduje się również wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera (350 zł) i elektryczna blokada otwarcia bocznych szyb i drzwi od środka (380 zł).

  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2020 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry