portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PRODUKTY
Opony

Nowe etykiety na oponach
02-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum/Goodyear/Michelin

Od wczoraj na terenie Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy, którym podporządkować się muszą producenci opon. 1 listopada to jednak data umowna, bo przygotowania do etykietowania produktów trwały od kilkunastu miesięcy.



Wymóg ten wprowadza dyrektywa UE 1222/2009 "Europejski System Znakowania Opon". Część producentów zaczęła dobrowolnie stosować etykiety już w czerwcu. To logiczne posunięcie mając na uwadze czas potrzebny na przygotowanie punktów sprzedaży do sezonu zimowego. Stąd też każda wyprodukowana od czerwca opona musi posiadać własną etykietę. Nie zależnie czy jest to letnia, zimowa czy całoroczna.

Etykieta zawiera trzy istotne informacje o ekonomii, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie emitowanego hałasu.

Pierwsza z nich tak właściwie określa poziom oporu toczenia. Im mniejszy, tym auto zużywa mniej paliwa. W skali od A do G, najoszczędniejsza ma kolor zielony, najbardziej paliwożerna czerwony. Według szacunków specjalistów z firmy Goodyear oszczędność pomiędzy jazdą na oponach klasy A i G - w całym okresie ich żywotności - może przynieść około 1 tys. zł oszczędności (średnie spalanie 8 l/100 km, cena 1 litra 5 zł, roczny przebieg 35 tys. km). Jeszcze bardziej obrazowo przedstawia to Michelin - opony "zużywają" co piąty litr ze zbiornika paliwa.

Kilkanaście lat temu pojawił się termin aquaplaning, czyli zdolność odprowadzania wody przez rzeźbę bieżnika. W praktyce przekłada się to na zachowanie pojazdu na mokrej nawierzchni i długość drogi hamowania. Im krótsza tym bezpieczniejsza - i dla nas i dla innych uczestników ruchu drogowego.

Druga wartość etykiety określa właśnie przyczepność opony na mokrej nawierzchni i także liczona jest w skali od A (najkrótsza) do G (najdłuższa). Różnica pomiędzy oboma wskaźnikami, przy prędkości 80 km/h, może sięgać aż 18 metrów! W trakcie testów oceniana jest droga hamowania z prędkości 80 km/h do 20 km/h oraz siła tarcia pomiędzy nawierzchnią i oponą (przy prędkości 85 km/h).



Obecnie producenci opon pracują nad oponami AA, ale nie ma co ukrywać, że na początku będą one z segmentu premium. Jak podaje firma Michelin opony letnie dostępne w Europie to najczęściej B lub C w kategorii ekonomii i A lub B w przyczepności na mokrej nawierzchni.

Ostatnia informacja odnosi się do poziomu hałasu toczącej się opony. Tutaj skala jest od 1 do 3 i przedstawiona graficznie za pomocą liczby fal na etykiecie. Obok nich podawana jest wartość w decybelach. Poziom hałasu mierzy na hamowni przy prędkości 80 km/h, zaś uzyskany wynik dotyczy wyłącznie opony (z wyłączeniem np. silnika).

Od nowych przepisów są także wyjątki. Obowiązkowi etykietowania nie podlegają m.in. opony bieżnikowane, z indeksem prędkości poniżej 80 km/h (poniżej oznaczenia "F"), opony kolcowane lub przeznaczone wyłącznie do wyścigów.



Sean Haight, pion bezpieczeństwa pasywnego w Daimler AG, na co dzień tzw. "żywy manekin" biorący udział w testach zderzeniowych:

"Czasami kolizji nie da się uniknąć, kluczowe jest jednak by prędkość w chwili zderzenia była jak najmniejsza, ponieważ przekłada się ona na ograniczenie uszkodzeń pojazdu i ewentualnych obrażeń pasażerów. Samochód wyposażony w opony o wyższym wskaźniku przyczepności na mokrej nawierzchni zahamuje skuteczniej, co skróci drogę hamowania i umożliwi uniknięcie kolizji lub chociaż radykalnie zmniejszy prędkość w chwili wypadku. Jeżeli zmiana prędkości w chwili zderzenia wynosi 32 km/h, to prawdopodobieństwo śmierci wynosi 10 proc., a prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych urazów 30 proc. Przy prędości 42 km/h, prawdopodobieństwo śmierci rośnie do 35 proc., a poważnych urazów do 70 proc.".
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry