strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Produkty
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpiecze˝stwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Opony letnie

Goodyear OptiGrip
09-03-2009, foto: Goodyear



W trakcie jazdy samochodem zachodzi naturalny proces ścierania się bieżnika opon. Co prawda polskie przepisy dopuszczają minimalną wysokość bieżnika 1,6 mm i osiągnięcie jej nie jest kwestią przejechania 15-20 tys. kilometrów, to warto jednak pamiętać jaki wpływ na nasze bezpieczeństwo mają parametry opon. A te wraz ze ścieraniem się bieżnika tracą swoje właściwości, jak odporność na zjawisko aquaplaningu, co zmniejsza przyczepność auta na mokrej nawierzchni.

Konstruktorzy firmy Goodyear znaleźli na to rozwiązanie opracowując innowacyjną technologię budowy bieżnika "Smart Wear" w nowej oponie letniej OptiGrip. Zastosowano w niej dwie warstwy gumy o nieco odmiennej rzeźbie bieżnika.



Pierwsza, "fabryczna" warstwa pokryta jest trójwymiarowymi klockami, które zazębiając się nadają oponie większą sztywność, a tym samym poprawiają stabilność toru jazdy. Z kolei równomierne przenoszenie obciążeń na całej szerokości bieżnika poprawia przyczepność auta podczas pokonywania zakrętów, jak i zwiększa żywotność opony.



Ścierająca się pierwsza warstwa, odsłania kolejny wzór bieżnika, w którym przeważają kanaliki i rowki ułatwiające szybsze odprowadzanie wody. Według przeprowadzonych badań przez TUV SUD Automotive po przejechaniu dystansu 10 tys. kilometrów droga hamowania opony OptiGrip na mokrej nawierzchni jest o 5 proc. krótsza w porównaniu do testowanych produktów konkurencji, po 20 tys. o 7 proc., a po 30 tys. o 20 procent. Pomimo zmiany kształtu bieżnika opona zachowuje swoje pierwotne parametry.

Ekonomiczne i ekologiczne trendy widoczne w konstrukcjach samochodów mają swoje odbicie także w oponach. Goodyear podkreśla, że konstrukcję bieżnika nowej opony oparto na zmniejszonej ilości wielocyklicznych węglowodorów aromatycznych co ma wpływ na mniejsze niż dotychczas zanieczyszczenie środowiska. Także niski opór toczenia bieżnika przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa oraz wydłużenie żywotności opony.

Opona OptiGrip oferowana jest w 16 rozmiarach od 205/65 do 225/45 o średnicy osadzenia 15-17 cali i indeksach prędkości H, V i W. W zależności od rozmiaru sugerowane ceny brutto wynoszą od 380 do ponad 700 złotych za sztukę. Nowa opona dostępna jest już w sprzedaży.
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry