Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Prawo o ruchu drogowym | Nowelizacja

Zmiany dotyczące ruchu pieszych
30-08-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Co trzecią ofiarą wypadków drogowych w Polsce jest pieszy. W poprawie jego bezpieczeństwa ma pomóc najnowsza zmiana w przepisach.



26 lipca ubiegłego roku - po rozpatrzeniu poprawek Senatu - Sejm wprowadził zmiany w Ustawie Prawo o ruchu drogowym (z dnia 20 czerwca 1997). Po złożeniu podpisu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego tekst opublikowano w Dzienniku Ustaw poz. 991 w dniu 30 sierpnia 2013 roku z zastrzeżeniem, że zmiany te obowiązywać będą po upływie 12 miesięcy, czyli od jutra.

W artykule 11 dodano ustęp 4a w brzmieniu: "Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku".

W ustępie 5 dodano, że przepisów tych "nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem".

Jednocześnie wykreślono ust. 2 art. 43 ograniczający obowiązek noszenia po zmroku poza obszarem zabudowanym elementów odblaskowych do dzieci do 15 roku życia. Tym samym z ust. 3 pozostało odniesienie wyłącznie do ust. 1.

Art. 43.
1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. -
3. Przepis ust. 1 nie dotyczy drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.




Zmiany obejmują więc osoby w każdym wieku poruszające się poza obszarem zabudowanym. Według Prawa o ruchu drogowym obszar ten rozpoczyna znak D-42, a o wyjściu z niego informuje znak D-43.

Problem jest definicja czym jest element odblaskowy? W przeciwieństwie do świateł odblaskowych używanych na pojazdach nie sprecyzowano ani jego właściwości, ani wielkości, ani umiejscowienia - poza wskazaniem, że powinien być widoczny dla pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Dziś poza osobnymi elementami jak kamizelki, zawieszki czy opaski znajdziemy odblaski wkomponowane w odzież, buty, czy torby bądź plecaki. Trudno też jednoznacznie zdefiniować pojęcie zmroku.

Wiadomo za to, że za brak elementu odblaskowego w określonych w ustawie sytuacjach grozi mandat od 20 do 500 złotych.



Z obowiązku używania elementów odblaskowych zostały zwolnione osoby poruszjące się po zmroku poza terenem zabudowanym, ale będące w strefie zamieszkania. Według Prawa o ruchu drogowym to "obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi", czyli D-40 i D-41.

Nałożenie obowiązku noszenia elementów odblaskowym ma podnieść bezpieczeństwo najsłabiej chronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych. Według statystyk policyjnych w 2013 roku uczestniczyli oni w 9489 wypadkach (26,5 proc. ogółu), w których zginęło 1147 osób (34,2 proc.), a 9004 odniosło obrażenia (20,4 proc.).

Najwięcej osób (3400) zginęło na... przejściach dla pieszych, a w podziale na miesiące w okresie od września do grudnia. Najczęściej przyczyniali się do nich kierowcy samochodów osobowych (4990 potrąceń i 362 zabitych), ale też i blisko 9 proc. zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi spowodowali sami piesi.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry