portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Aktualności

Teoria na prawo jazdy po nowemu
18-01-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Oprócz wprowadzenia nowych kategorii uprawnień i wzoru prawa jazdy zmienia się również sposób egzaminowania. Przysporzyło to WORD-om w ostatnich czasach licznych kandydatów na kierowców.



Zmiany obejmują teoretyczny egzamin państwowy, na który złożą się 32 pytania. 20 z nich dotyczyć będzie ogólnych zasad ruchu drogowego, pozostałe 12 odnosić się będzie do specyfiki danej kategorii prawa jazdy. Będą one losowane przez komputer z puli 3000 pytań (które nie będą już publikowane), prawidłowa odpowiedź będzie tylko jedna, a tych udzielonych nie będzie można poprawić.

Łączny czas na egzamin wynosić będzie, tak jak dotychczas, 25 minut. Ale na każde pytanie z pierwszej części będzie 20 sekund na przeczytanie i 15 sekund na odpowiedź Tak lub Nie. Z kolei w drugiej na obie czynności przewidziano po 50 sekund, a poprawna odpowiedź zawsze będzie jedna (do dziś mogła być jedna, dwie lub wszystkie trzy).

Nowością będzie przydzielanie punktów (1, 2 lub 3) za prawidłowe odpowiedzi w zależności od jego wagi dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. I tak w części 20 pytań 10 z nich będzie za 3 pkt., 6 za 2 pkt. i 4 za 1 pkt. W drugiej części 6 pytań za 3 pkt, 4 za 2 pkt i 2 za 1 pkt.

W sumie będzie można otrzymać 74 punkty, przy czym 68 pkt. wystarczy do zdania teoretycznego egzaminu państwowego z wynikiem pozytywnym. Po nim, w czasie do 6 miesięcy, można przystąpić do praktycznego egzaminu państwowego. A ten jak dotychczas składać się będzie ze sprawdzianu umiejętności na placu manewrowym i podczas jazdy po drogach publicznych.

Zgodnie z rozporządzeniem MTBiGM opłata za część teoretyczną wynosi 30 złotych. Zmienią się również opłaty za egzaminy praktyczne. Nowa kategoria AM kosztować będzie 140 zł, a A2 180 złotych. Tyle samo wyniesie opłata za kategorie A1 i A. Najpopularniejsza kategoria prawa jazdy - B - kosztować będzie 140 zł. W przypadku kategorii B1, C1, D1 i T będzie to 170 zł, C, D, B+E 200 zł, zaś C1+E, C+E, D1+E i D+E 245 zł. Pozwolenie na kierowanie tramwajem to wydatek 125 złotych.

Zmiany w sposobie egzaminowania pociągają za sobą wdrożenie nowego oprogramowania komputerowego. W ich dostawie konkurują dwie firmy - Instytut Transportu Samochodowego oraz Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych. Jednak już dziś wiadomo, że część WORD-ów wstrzyma na kilka dni prowadzenie egzaminów, aby samemu się do nich przygotować. Trzeba też pamiętać, że nowelizacja Ustawy o kierujących pojazdami wymusza także elektroniczny obieg dokumentów pomiędzy wydziałami komunikacji, szkołami nauki jazdy, ośrodkami egzaminacyjnymi oraz wytwórcą praw jazdy, którym jest PWPW.

czytaj także:
· 14-latkowie za kierownicą
· Dłuższa procedura uzyskania nowego prawa jazdy
· MSW przesuwa w czasie część zmian w Ustawie o kierujących
· Prawo jazdy przed 18 rokiem życia
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry