Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW | Problemy z airbagami
TESTY | Plusy i minusy | Wciąż mówimy o bezpieczeństwie dzieci | SEAT Ibiza
PORADY | Textar wycisza zgiełk uliczny | Układ hamulcowy
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY

Premiery | Ford Focus IV


Ford dozbraja swój rynkowy przebój

11-04-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford

Focus to od lat bardzo popularny na polskim rynku model Forda. Czy debiutująca właśnie czwarta generacja, z zupełnie nowymi odmianami, pozwoli mu osiągnąć jeszcze wyższą pozycję?

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Po pierwszym kwartale tego roku (dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) Ford na rynku nowych samochodów osobowych zajmuje piątą pozycję. Na 8886 sprzedanych egzemplarzy, aż 3099 (35 proc.) stanowił Focus. Z kolei w rankingu modeli wszystkich marek zajmuje szóste miejsce. Tak samo było w 2017 roku, jednak już w całej Europie sytuacja wyglądała nieco inaczej. Prym wiedzie Fiesta (253 tys. sztuk) i dopiero za nią jest Focus (210 tys.). Być może za kilka miesięcy to się zmieni, bo Ford zaprezentował nową generację tego drugiego.

Nowy Focus w dużym skrócie

Przed produkcją kolejnej generacji Focusa, Ford zmodernizował swoją fabrykę w Saarlouis w Niemczech. Jednocześnie prowadzone były prace nad nową płytą podłogową C2, która - jak podaje producent - zaprojektowana została w celu poprawy bezpieczeństwa biernego, dostarczenia większej przestrzeni wewnętrznej w samochodach średniej wielkości, bez negatywnego wpływu na wymiary zewnętrzne oraz wsparcia skuteczniejszych rozwiązań aerodynamicznych wpływających na większe oszczędności paliwa.

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Bez zmian pozostanie paleta nadwozi - sedan, hatchback i kombi. To pierwsze oferowane będzie tylko w wybranych krajach i już wiadomo, że nie zalicza się do nich Polska (a naszym zdaniem to praktyczna odmiana dla rodzin z małymi dziećmi). Pozostaje więc hatchback (teraz o długości 4378 mm) i kombi (4668 mm). Do podstawowych wersji wyposażenia Trend, Titanium i ST-Line dołączy odrębna linia Vignale. Wyróżnia się ona z przodu szerszym wlotem powietrza oraz wykonanymi z satynowanego aluminium relingami dachowych czy nakładkami na progi. Dodatkiem jest wyłączność na lakier nadwozia Dark Mulberry.

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Absolutną nowością w gamie Focusa będzie wersja Active. Po podwyższeniu o 30 mm prześwitu, dodaniu listw ochronnych na zderzakach, nadkolach i progach drzwi oraz płyt chroniących podwozie, Ford przypina mu metkę crossovera.

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Podstawę gamy jednostek napędowych stanowi zmodernizowany silnik benzynowy 1.0 EcoBoost o mocach 85, 100 i 125 koni mechanicznych. Kolejną nowością jest 1.5 EcoBoost 150 i 182 KM. Ta sama pojemność dostępna jest także wśród diesli EcoBlue, w których moc ograniczono do 95 i 120 KM. Ofertę zamyka 2.0 EcoBlue 150 KM. Wszystkie silniki wyposażono w funkcję start/stop i 6-biegową skrzynię manualną, dla części z nich alternatywą będzie nowy automat z ośmioma przełożeniami. Co ciekawe do jej sterowania, w miejsce tradycyjnej dźwigni, zastosowano pokrętło.

Focus się usamodzielnia

Czwarta generacja wskakuje na wyższy poziom systemów podnoszących bezpieczeństwo bierne i czynne. Ford klasyfikuje je jako drugi (z pięciu) stopni jazdy autonomicznej. W ich skład wchodzi - znany już z innych modeli - adaptacyjny tempomat ACC (tu działa do prędkości 200 km/h) z aktywnym systemem rozpoznawania znaków drogowych z ograniczeniem prędkości i asystentem utrzymania na pasie ruchu (LKA i LCA) oraz funkcją Stop&Go, która pozwala na samodzielne zatrzymanie i ruszenie za poprzedzającym nas pojazdem.

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Wspomniany system rozpoznawania znaków drogowych steruje także oświetleniem przednim, w tym doświetlaniem zakrętów. Choć nie tylko, bo reflektor generuje szerszą wiązkę światła już przed wjazdem na skrzyżowanie czy rondo. Jest to nowy patent Forda, który do aktywacji nie wymaga skrętu kół. Podczas jazdy kierowcę wspiera także, debiutujący w europejskiej ofercie Forda, wyświetlacz przezierny (HUD). Z kolei dzięki nowej przekładni automatycznej manewr samodzielnego parkowania (równoległe lub prostopadłe) sprowadzony został do znalezienia odpowiedniego miejsca i przytrzymania palcem przycisku. W tym czasie samochód wykona za nas wszystkie czynności, w tym zmianę położenia biegów, jazdę do przodu i tyłu oraz hamowanie. Z tych samych udogodnień skorzystamy podczas wyjazdu z miejsca parkingowego.

Dotychczasowy system autonomicznego hamowania przed przeszkodą został rozszerzony o funkcję rozpoznawania pieszych oraz motocyklistów. Co więcej, nowy Focus "zdobył" umiejętność ominięcia zagrożenia (o ile pozwala na to miejsce) oraz "widzenia" w nocy (ale tylko na oświetlonym reflektorami samochodu obszarze). Jeśli już dojdzie do zderzenia uruchamia się hamulec pokolizyjny, którego zadaniem jest ograniczenie bezwładnego przemieszczania się pojazdu.

Kierowca otrzymuje wsparcie także podczas zmiany pasa ruchu, ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego, jak i podczas wyjazdu z miejsca parkingowego tyłem oraz próbie wjazdu "pod prąd" (w pierwszej fazie system dostępny będzie w Austrii, Niemczech i Szwajcarii). Uzupełnieniem jest układ rodzicielskiej blokady MyKey i oczywiście standardowo montowany przycisk eCall (także jako część rozbudowanego pakietu FordPass Connect).

SALON SAMOCHODOWY | Ford dozbraja swój rynkowy przebój - Ford Focus IV

Dostępność nowego Focusa w Polsce

Jeszcze w tym miesiącu poznamy ceny nowego Focusa, jednak jego sprzedaż w polskich salonach rozpocznie się w lipcu. W pierwszej kolejności będą to wersje wyposażenia Trend, Titanium oraz ST-Line. Jesienią dostępny będzie Vignale, zaś crossover Active dopiero na początku 2019 roku. W jeszcze większą cierpliwość muszą się uzbroić zainteresowani podrasowaną wersją ST. Ta pojawi się w ofercie Forda w połowie przyszłego roku, co do najmocniejszej odmiany RS nie ma jeszcze sprecyzowanych planów.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry