strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Pierwsze wrażenia

Auto odkrywane na nowo
01-05-2009, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Podstawowy podział marek w Grupie Volkswagena to VW+Skoda i Audi+SEAT. Pierwsze trzy mają już w swojej ofercie limuzyny, czas więc na SEAT-a, który wprowadza właśnie do sprzedaży Exeo. A że zarówno początki, jak i obecne czasy są trudne, to dla ułatwienia zaadaptowano poprzedni model Audi A4.


Prezentowany model: wyposażenie: Style, silnik: 2.0 TDI CR (170 KM), cena: 129 670 złotych

Hiszpanie zmielili jednak w swoim projekcie przód auta, który podtrzymuje identyfikację marki z Nową Ibizą. Ale już patrząc na jego bok trudno rozpoznać że to SEAT - model tak mocno naśladuje A4, że utracił charakterystyczne dla siebie przetłoczenia karoserii. Z tyłu jest podobnie pomimo zmienionych kształtów reflektorów. Nie inaczej jest w środku, a o tym, że nie siedzimy za kierownicą Audi informuje nas logo SEAT-a.

Na krótki test otrzymaliśmy model z dwulitrowym silnikiem diesla TDI CR o mocy 170 KM z filtrem cząstek stałych DPF w wersji wyposażenia Style.



Pod kątem bezpieczeństwa Exeo oferuje dość przyzwoite wyposażenie: 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki z przodu, mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia na tylnej kanapie, regulowana we wszystkich płaszczyznach kolumna kierownicy, światła przeciwmgielne oraz rozbudowane układy ABS i ESP. Do tego dwustrefowa klimatyzacja, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz kontrolka ciśnienia w oponach.

Testowany model miał również opcjonalne poduszki boczne dla pasażerów tylnej kanapy (1290 złotych).

W naszym przypadku kierowca miał do dyspozycji opcjonalny fotel regulowany elektrycznie z pamięcią ustawienia (w pakiecie z nim są jeszcze składane lusterka zewnętrzne - 4990 zł). Jednak nie uda nam się go maksymalnie podsunąć do przodu, gdyż prawa krawędź fotela zaczyna trzeć o środkowy tunel. Podobnie jest z maksymalnym ustawieniem wysokości - średniego wzrostu osoba będzie czuła ciążącą nad głową podsufitkę. Żałować też można, że wraz z przesunięciem do przodu fotela nie da się tego samego zrobić ze środkowym podłokietnikiem. O ile swobodnie sięgniemy z niego do drążka zmiany biegów, to już trzymając prawidłowo dłoń na kierownicy nie oprzemy o niego łokcia.

Z pewnością obszycie kierownicy skórą podnosi pewność jej utrzymania podczas wykonywania manewrów. Bezpieczeństwo poprawiają również przyciski do sterowania audio i zestawem głośnomówiącym wbudowane w jej koło. Jednak sposób ich działania może sprawić że podczas kręcenia kierownicą przypadkowo zmienimy stację radiową bądź poziom głośności.



Pod maską auta znajdował się najmocniejszy z diesli - silnik 2.0 TDi (170 KM) współpracujący z 6-biegową skrzynią manualną. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu jest on bardzo elastyczny i pozwala płynnie przyspieszać na niższych biegach. Dużo dobrego można też powiedzieć o zawieszeniu, w którym - tak jak w pierwowzorze - zamiast tradycyjnych kolumn McPhersona zastosowano układ wahaczy poprzecznych. W połączeniu z wahaczami tylnej osi odczuwa się przyjemny komfort podróżowania, szczególnie po nierównych polskich drogach.

To tyle, co można powiedzieć o tym aucie po kilkudziesięcio kilometrowej jeździe. Dodać jeszcze warto, że Exeo otrzymał od EuroNCAP 5 gwiazdek, na jesieni pojawi się kombi, a ceny w polskich salonach zaczynają się od 73 990 złotych.


Kokpit Exeo jest żywcem przeniesiony z poprzedniej generacji Audi A4. Jest to prosty i uporządkowany projekt, dzięki czemu kierowca z łatwością odnajduje potrzebne mu przyciski. W pakiecie "elektrycznym" znajdziemy m.in. dźwiękoszczelną przednią szybę z paskiem przeciwsłonecznym.


Dobrze wyprofilowany fotel z szeroką możliwością regulacjii podparciem lędźwiowym pozwala na bardzo komfortową podróż.

Bezpieczeństwo dzieci

Exeo wyposażony jest we wszystko co dzisiaj uznajemy za standard w dziedzinie bezpieczeństwa dzieci. Mamy zatem mocowania fotelików Isofix z górnym punktem kotwiczenia dla skrajnych miejsc tylnej kanapy, z tyłu blokady otwarcia od wewnątrz drzwi i elektrycznego sterowania szybami oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Jej dezaktywacja potwierdzona jest zapaleniem się osobnej lamki na środkowej części kokpitu.



Niestety, zauważyliśmy brak standardowych oznaczeń na osłonach przeciwsłonecznych, na których w prawie wszystkich samochodach znajdują się ostrzeżenia przed montażem fotelika dziecka tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera. Naszym zdaniem naklejka ze stosownym piktogramem umieszczona na środkowym słupku nie koniecznie musi być przez wszystkich zauważona. To kolejny wspólny element z Audi, ale w tym przypadku niezbyt chlubny.



Podstawowe dane techniczne


silnik: 2.0 TDi 170 KM + DPF

rodzaj wtrysku: bezpośredni Common Rail

pojemność silnika: 1968 cm3

moc maksymalna: 170 KM (125 kW)

maks. moment obr.: 350 Nm 1750/2500 obr/min

prędkość maksymalna: 229 km/h

skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa

przyspieszenie
od 0 do 100 km/h
8,4 sekundy

średnie zużycie paliwa (l/100 km):
(cykl miejski) b.d. litra na 100 km
(cykl poza miastem) b.d. litra na 100 km
(cykl mieszany) 5,9 litra na 100 km

średnia emisja CO2: 152 g/km

pojemność zbiornika:
70 litrów

zawieszenie przód:
układ 4 wahaczy poprzecznych + stablizator poprzeczny
zawieszenie tył:

wielowahaczowe typu multilink + stabilizator




SEAT Exeo ma 4661 mm długości (rozstaw osi 2642 mm), 1772 mm szerokości i 1430 mm wysokości, zaś pojemność bagażnika wynosi 460 litrów.

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Pierwsze wrażenia
· SEAT Exeo - Auto odkrywane na nowa 01-05-2009

Salon samochodowy
· Elektryczny projekt SEAT-a 03-10-2010
· Pozdrowienia z wakacji 22-06-2010
· Nowa Alhambra 21-04-2010
· SEAT Ibiza ST zadebiutuje w Genewie 04-02-2010
· Najmocniejszy w historii SEAT 22-10-2009
· SEAT Exeo z homologacją ciężarową 19-10-2009
· Jubileusz Ibizy 05-05-2009
· SEAT Exeo: Auto odkrywane na nowo 01-05-2009
· Elektryczny prototyp SEAT-a 25-01-2009
· SEAT w Genewie 10-02-2009
· Hiszpanie mogą już zamawiać SEAT-a Exeo 22-12-2008
· Altea w wersji XL 26-02-2007

Technika
· Interaktywny Leon 10-02-2007
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry