Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Premiery | Ligier JS50

Bardzo mieszane uczucia
17-09-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Z początkiem ubiegłego roku na terenie Unii Europejskiej wprowadzono nową kategorię prawa jazdy AM. Dzięki niej już 14-latkowie mogą zasiąść za kierownicą namiastki samochodu.



I słowo "namiastka" jest tu kluczowe. Zgodnie z Ustawą o kierujących posiadacz prawa jazdy AM może prowadzić motorower i czterokołowiec lekki. Parametry tego ostatniego precyzuje europejska kategoria L6e: masa własna do 350 kg, napęd silnikiem spalinowym o pojemności do 50 cm3 (może być też elektryczny) o mocy do 4 kW (5,4 KM) i rozwijający prędkość maksymalną do 45 km/h.

Pojazdy te od lat obecne są na rynkach Europy Zachodniej, głównie we Francji i Włoszech. Do tej pory cieszyły się popularnością przede wszystkim wśród starszych osób, dla których to tani w eksploatacji i utrzymaniu środek transportu w obrębie okolicy zamieszkania. Po wprowadzeniu kategorii AM zaczęły, co zrozumiałe, zyskiwać zainteresowanie wśród rodziców nastolatków. W Polsce kariery nie zrobiły, przeszkodą może być cena (ponad 10 tys. euro), chociaż na portalach aukcyjnych używane oferowane są o połowę taniej.

Pomimo to znajdują się firmy, które chcą wprowadzić je na nasz rynek. Takim przykładem jest MiniCar z Warszawy, który zaprezentował właśnie model JS50 francuskiej marki Ligier.



Ograniczenia homologacji dla czterokołowców lekkich nie pozostawiają wielkiej swobody producentom. JS50 wyposażono w silnik wysokoprężny o pojemności 48 lub 50 cm3. Oba osiągają przepisowe 4 kW, przy odpowiednio 3000 lub 3200 obrotów na minutę. Mniejszy do wtryskiwania paliwa wykorzystuje pompę, większy Common-Rail.

Różnice pojawiają się także przy uproszczonej przekładni automatycznej - jedna jest z wariatorem, druga ze sprzęgłem elektronicznym. Naturalnie prędkość maksymalna obu jednostek została ograniczona do 45 km/h, zużywają one odpowiednio 2,5 i 3,57 l/100 km (pojemność zbiornika 17,5 litra).



Kwestia homologacji wpływa również na wykonanie i wyposażenie auta. Jak obniżyć masę do wymaganych 350 kg? W 3-drzwiowym JS50 zamontowano fotele dla 2 osób, ramę wykonano z aluminium o wysokiej wytrzymałości, a karoserię z tworzywa ABS (które wykorzystują również producenci samochodów osobowych).



O wiele gorzej jest z elementami wyposażenia wpływającymi na bezpieczeństwo. W Ligier JS50 nie znajdziemy ani jednej poduszki powietrznej, ani ABS, o innych systemach kontroli trakcji nie wspominając. Producent chwali się jedynie wzmocnieniami w drzwiach i pasami bezpieczeństwa wytrzymującymi siłę 1 tony (osoba o wadze 60 kg przy prędkości 45 km/h przekroczy ją trzykrotnie).

Mamy za to chromowane dodatki na karoserii, dwukolorowy lakier nadwozia, podwójną nakładkę na końcówkę rury wydechowej czy efektowne alufelgi.


Ale te uwagi powinny być kierowane do przedstawicieli Unii Europejskiej, którzy zdecydowali o takich warunkach homologacji. Jest to tym dziwniejsze, że od producentów samochodów osobowych wymagają montażu minimum dwóch poduszek powietrznych, ABS-u i ESP.

Trudno więc jednoznacznie ocenić poziom bezpieczeństwa. Co prawda Lieger przeprowadza i publikuje wyniki wewnętrznych testów zderzeniowych, ale tak też czynią wszyscy producenci samochodów. Dodatkowo weryfikują je niezależne organizacje, jak np. EuroNCAP. W połowie tego roku przeprowadzono pierwsze próby, ale tylko z czterokołowcami (większe auta), a ich oceny były bardzo złe.

Nie uspakaja też fakt, że kierujący czterokołowcem lekkim nie może poruszać się - ale to względu na ustawową prędkość minimalną - po autostradach i drogach ekspresowych. Przecież na pozostałych drogach też narażony na kolizję z "normalnym" samochodem, który przewyższa go nie tylko masą i prędkością, ale także metalową konstrukcją. Zasad fizyki przy tym nie oszukamy.



Pomimo to nie przekreślamy sensu istnienia czterokołowców lekkich. Koncentrując się jednak na kierowcach w wieku nastoletnim producent i importer muszą wziąć na siebie współodpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze. A to będzie trudniejsze zadanie niż podjęcie decyzji wprowadzenia tej marki na polski rynek.

czytaj także:
· 14-latkowie za kierownicą
· Prawo jazdy przed 18 rokiem życia
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry