Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Premiery | Ford Mondeo liftback i kombi

Mondeo w nowych odsłonach
20-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Flagowy - jeszcze - model Forda doczekał się kolejnego wcielenia. Po raz pierwszy do jego gamy dołącza model z napędem hybrydowym.



W 1993 roku Mondeo zastąpiło na rynku Sierrę i od momentu zakończenia produkcji Scorpio (1998) jest najwyżej plasowanym modelem w ofercie Forda. W 2015 roku się to zmieni, chociaż to wciąż będzie to samo auto. Znaczkiem Vignale oznaczane będą ekskluzywne wersje (także nowy S-Max), w których obok licznych dodatków i elementów stylistycznych (nie znajdziemy ich w pozostałych poziomach wyposażenia) towarzyszyć będą dedykowane usługi. Wśród nich m.in. obsługa serwisowa typu door-to-door czy dostępne na życzenie umycie samochodu.

Zanim to nastąpi do sprzedaży właśnie trafiła IV generacja Mondeo. W gamie wyróżnia się model hybrydowy, w którym połączono jednostkę benzynową 2.0 z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 187 koni mechanicznych. Wszystkim wersjom mieliśmy już okazję przyjrzeć się podczas ostatniego salonu w Paryżu. Teraz przyszedł czas na pierwszą jazdę po polskich drogach liftbackiem i kombi.



Podróż rozpoczęliśmy od większego nadwozia z bazowym (w przyszłym roku pojawi się 1.0) silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 160 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Auto, przy obciążeniu 3 osób oraz bagaży, spisywało się poprawnie, zarówno w mieście, jak i podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu. Dalsza część przebiegała po lokalnych, krętych drogach, co pozwoliło docenić nowe reflektory z przodu. Całość oparto na diodach LED, w których długość wiązki świetlnej oraz natężenie dostosowywało się do profilu otoczenia. Z pozycji kierowcy Mondeo to komfortowe rozwiązanie, jednak puszczanie "długich" przez jadących z naprzeciwka nieco nas zastanawiało. Za reflektory Dymanic LED trzeba dopłacić 5150 zł.

Po przejechaniu ponad 200 kilometrów średnie zużycie paliwa wyniosło 6,8 l/100 km.

Kombi (podobnie jak hybrydowy sedan) mierzy 4867 mm przy rozstawie osi 2850 mm. Przekłada się to na sporo miejsca wewnątrz, także na tylnej kanapie. To na niej upłynęła moja pierwsza część podróży, u celu czułem zmęczenia, ani przez brak wygody, ani od wstrząsów tylnego zawieszenia. To wyciszenia też nie można mieć zastrzeżeń.



Ale na tym miejscu w samochodzie uwagę przykuwało zupełnie co innego. Tym razem Ford zdecydował się na wprowadzenie do Europy nadmuchiwanych pasów bezpieczeństwa. W praktyce rozwiązanie to zastępuje boczne poduszki na skrajnych miejscach kanapy. Zgrubienie w pasach czuć pod palcami, gaz tłoczony jest od strony napinaczy i rozkłada się zarówno na część przebiegającą od barku do miednicy, jak i leżącą na wysokości bioder.

Poduszki te są opcją (850 zł) we wszystkich poziomach wyposażenia. Zgrupowano je także w dwóch pakietach: Safety (3 300 zł) i Desing (7450 zł). Oczywiście w tych cenach otrzymany o wiele więcej elementów, w tym system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop). Wyklucza on jednak zamówienie filtra przeciwsłonecznego IR.

Działanie nadmuchiwanych pasów bezpieczeństwa, demonstrowano je na makiecie pokazywanej na kilku salonach samochodowych, będziemy jeszcze szczegółowo opisywać. Podobnie jak ich zastosowanie w konfiguracji z fotelikami dziecięcymi. Już teraz przedstawiciele producenta zastrzegali, że można je łączyć tylko z modelami typu Isofix. Ten temat również będziemy zgłębiać.

Bagażnik kombi mierzy 488 litrów, po złożeniu kanapy przestrzeń wzrasta do 1585 litrów. W testowanych egzemplarzach było elektrycznie otwieranie i zamykanie klapy.



W drodze powrotnej - już za kierownicą - towarzyszył nam liftback z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDCi 180 KM, także z 6-biegową skrzynią manualną. Do takiej konfiguracji jeszcze trudniej się przyczepić, auto (z trzema osobami i bagażami) po prostu sunęło po drodze (zawieszenie adaptacyjne), a gdy trzeba było przyspieszyć robiło to dynamicznie. W tym przypadku długość auta mierzyła 4871 mm, a pojemność bagażnika od 458 do 1356 litrów.



Po uruchomieniu silnika od razu rzuca się w oczy elektroniczny wyświetlacz zastępujący tradycyjne zegary. Na środku kokpitu umieszczono duży, 8-calowy, ekran dotykowy, którego funkcje można obsługiwać także za pomocą komend głosowych. Skórzane fotele były wygodne, można je ustawiać w kilku kierunkach, optymalną pozycję zapisać w pamięci i skorzystać z elektrycznie regulowanego podparcia lędźwiowego.

W zimny, jesienny poranek wybawieniem była możliwość podgrzania przedniej szyby, kierownicy oraz siedzeń zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Konstrukcja naszego Mondeo skrywała wiele elementów podnoszących bezpieczeństwo. W tym zestawieniu nie zapomniano o pieszych, których obecność przed pojazdem wykrywa jedna z funkcji systemu Pre Collision Assist. Przy braku reakcji z naszej strony, komputer pokładowy sam podejmie decyzję o hamowaniu. Działaniu wszystkich rozwiązań przyjrzymy się podczas osobnego testu.

Średnie spalanie liftbacka wyniosło 6 litrów ropy na 100 km.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry